برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان ریزش مو با فرآورده‌های طبیعی

پیشگیری و درمان ریزش مو امروزه جزء مراقبت‌های بهداشتی اوليه محسوب می‌شود. آمارها نیز نشان می‌دهد بیش از نیمی از مراجعه‌کنندگان به متخصصین پوست و مو برای درمان ریزش مو اقدام کرده‌اند. درمان‌های مختلفی برای انواع ریزش مو وجود دارند و در این میان محبوبيت استفاده از محصولات طبيعی بیشتر از بقیه بوده است. زیرا اکثریت افراد معتقدند درمان طبیعی ریزش موها می‌تواند بسیار موثرتر و با عوارض جانبی کمتر همراه باشد. سدر، رزماری، حنا، افسنطین، بابونه و گزنه از گیاهان مفید برای درمان ریزش مو هستند که امروزه از آنها فرآورده‌های دارویی استاندارد تولید شده است.
درمان ریزش مو با داروهای گیاهی

ریزش مو علت‌های گوناگونی دارد. هر انسان به طور میانگین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تار مو روی سرش دارد که به شکل طبیعی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آنها در مرحله‌ استراحت مو می‌ریزند. البته این ریزش مو طبیعی بوده و نگران کننده نیست، ولی اگر تعداد موهای ریخته شده، بیشتر از موهای رویش یافته باشد، فرد کاهش حجم موهایش را حس می‌کند و هر چند بدون درد است! اما تجربه‌ای استرس‌زا خواهد بود.از این رو با توجه به شیوع این مشکل و اثرات روحی آن بر افراد، ما در این مقاله ابتدا به بررسی علل و عوامل موثر بر این مشکل پرداخته‌ایم و در انتها با معرفی فرآورده‌های طبیعی درمان ریزش مو، تولید شده در شرکت‌های داروسازی، به شما در رفع آن یاری ‏می‌رسانیم.

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علل ریزش مو
  • راهکارهای درمان ریزش مو
  • فرآورده‌های طبیعی درمان ریزش مو

 

ریزش مو

 

علل ریزش مو

علت ریزش مو در افراد مختلف، متفاوت است؛ عواملی مانند ژنتیک، فشارهای فیزیکی و عاطفی، افزایش سن، تغییرات هورمونی، عوارض جانبی برخی داروها و … می‌توانند باعث ریزش مو در مردان و زنان شوند. مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

  • استرس و فشارهای روحی: استرس و فشار روانی شدید چرخه مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولا سه تا شش ماه پس از شوک وارد شده، ریزش مقطعی موها احساس خواهد شد.
  • تغذیه ناکافی: نوع تغذیه در سلامت موها بسیار موثر است. به عنوان مثال افرادی که از کمبود ویتامین B6 رنج می‌برند دچار ریزش مو و افرادی که دارای کمبود اسید فولیک هستند، معمولا طاس می‌شوند. همچنین اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، بدن با کاهش رشد مو، پروتئین ذخیره خواهد کرد.
  • ژنتیک: ریختن موها در اثر وراثت در بین مردان و زنان وجود دارد ولی این الگو در مردان شایع‌تر است. بطوری که از هر سه نفر، دو نفر تا سن ۶۰ سالگی، به علت الگوی طاسی، دچار ریزش مو می‌شوند. این نوع از ریزش مو که ناشی از ترکیب برخی ژن‌ها و هورمون‌های جنسی مردانه است، معمولا الگوی خاصی داشته و در آن، مو‌ها در شقیقه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • کم خونی: فقر آهن و کم خونی ناشی از آن نیز یکی دیگر از دلایل اصلی این مشکل در افراد به ویژه در زنان است.
  • مشکلات غده تیروئید: غده تیروئید با تولید هورمون، نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و همچنین رشد دارد. زمانی که این هورمون به اندازه کافی تولید نشود (کم کاری تیروئید)، می‌تواند باعث ریزش مو شود.
  • برخی بیماری‌ها و داروها: ابتلا به برخی بیماری‌ها به همراه ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از دلایل ریرش مو است. همچنین عوارض جانبی برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، دارو‌های رقیق کننده خون و دارو‌های فشار خون می‌توانند علت ریزش مو باشند.
  • بیماری‌های خودایمنی: به این نوع ریزش، آلوپسی آره آتا می‌گویند که بر اثر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتد.

 

راهکارهای درمان ریزش مو

در بسیاری از موارد، بسته به علت، راه‌هایی برای درمان ریزش مو در مردان و زنان وجود دارد.

اولین راهکار برای برطرف کردن ریزش مو استفاده از شامپوها و تونیک‌های ضد ریزش است که در صورت انتخاب صحیح تا حد زیادی تاثیرگذار خواهد بود.

راه حل دیگر استفاده از مکمل‌های غذایی ضد ریزش مانند هیر ویت، پرفکتیل و مکمل اکوفن و یا فرآورده‌های موضعی ضد ریزش مو مانند محلول موضعی ماینوکسیدیل، داروی خوراکی فیناستراید، داروی هورمونی اسپیرونولاکتون با نام تجاری محبوب آلداکتون ‏است. البته توصیه می‌شود برای انتخاب مکمل یا داروی مناسب حتما با پزشک متخصص مشورت گردد.

راهکار دیگری که این روزها علاوه بر اصول مراقبت از مو با استقبال بیشتری روبه‌رو است، استفاده از فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی می‌باشد. امروزه این گیاهان با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری می‌شوند و به منظور سهولت ‏مصرف ما، توسط شرکت‌های ‏داروسازی به شکل‌های دارویی رایج عرضه می‌گردند.‏‎

 

درمان ریزش موها

 

فرآورده‌های طبیعی درمان ریزش مو

امروزه فرآورده‌های طبیعی متعددی برای درمان ریزش مو در بازار دارویی کشور وجود دارد. این محصولات به دلیل اینکه کاملا از طبیعت به دست می‌آیند، اثربخشی بیشتر و عوارض جانبی کمتر دارند، مورد استقبال فراوان قرار گرفته‌اند. با این حال انتخاب یک محصول مناسب از میان محصولات مختلفی که وجود دارد، موضوعی است که موجب سردرگمی افراد می‌شود. ما در ادامه با مقایسه تعدادی از فرآورده‌های طبیعی درمان ریزش مو، به شما در انتخاب آگاهانه مناسب‌ترین محصول کمک می‌کنیم و اطلاعات مفیدی در مورد این فرآورده‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

سدر خالص دینه

این فرآورده حاوی پودر برگ گیاه سدر است. این محصول به تقویت پوست بدن و موی سر کمک می‌کند و خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارد. گیاه سدر خاصیت ضد التهاب، خنک کننده پوست، تقویت‌ کننده پوست، تقویت ‌کننده و حالت‌ دهنده مو دارد و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند. از برگ سدر امروزه به شکل گسترده در ترکیبات شامپوها و مواد آرایشی استفاده می‌شود.

 

تونیک آرتیمیس گل دارو

تونیک آرتیمیس حاوی رزماری، افسنطین، هاماملیس یا فندق افسونگر و برگ بو است و به منظور تقویت موها و رفع شوره سر به کار می‌رود. رزماری و افسنطين موجب تحريک پياز مو می‌شوند و از طاسی زودرس پيشگيری می‌کنند. هاماملیس نیز باعث افزایش جریان خون در پوست سر می‌شود و در نتیجه، ریزش مو را کاهش ‏می‌دهد، همچنین در درمان شوره و رفع خارش پوست سر موثر است. برگ بو نیز خواص ضد باکتریایی دارد و حاوی مواد شیمیایی و فرار بوده که شوره سر را درمان می‌کند.

 

محلول تقویت مو باریج اسانس

این محلول از دیگر داروهای گیاهی موثر برای درمان ریزش مو است. این فرآورده از گیاه رزماری تهیه می‌شود و به تحریک رشد موی سر و ابرو کمک کرده، برای درمان شوره سر نیز مفید است. ترکیبات موجود در این گیاه باعث بهبود گردش خون در موی سر و تغذیه‌ بهتر فولیکول‌های مو می‌شوند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

 

لوسیون گیاهی رمارن گیاه اسانس

لوسیون رمارن از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای درمان ریزش مو است. این محصول حاوی اسانس رزماری یا اکلیل کوهی بوده که با بهبود گردش خون در سطح پوست، از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

 

لوسیون رزماری الیس

لوسیون رزماری الیس در مقایسه با سایر محلول های رزماری مشابه در بازار علاوه بر 3 ماده موثره مشترک (آویشن شیرازی، مورد و رزماری) سه ماده موثره دیگر دارد که شامل اسانس سیر (با دارا بودن لسیتین فولیکول که مو را حجیم و پرپشت می‌کند) اسانس رازیانه (برای جلوگیری از ریزش موی الگوی آندروژنیک و همینطور به علت سنگین بودن باعث کنترل بوی محصول می‌شود) و عصاره گزنه (برای تحریک رویش مو و کنترل چربی اسکالپ) است. همچنین با توجه به اینکه سطح پوست بدن چربی دوست می‌باشد، این لوسیون با خاصیت چرب بودن به نسبت سایر محلول‌ها ماندگاری و نفوذ بهتری در سطح پوست دارد که تاثیر آن را بیشتر می کند.

 

اسپری موی سر ترنه ساران رویش گیاه اسانس

این اسپری حاوی رزماری، گزنه، بابونه و مورد است و قابلیت بالایی در کمک به بهبود جریان خون مویرگی پوست سر و جلوگیری از ریزش مو دارد. استفاده از این فرآورده در تحریک و تقویت ریشه مو و همچنین رفع چربی، خارش و شوره سر هم موثر است.

 

محلول رزماری رزاسکالپ ایران داروک

محلول رزماری رزاسکالپ از اسانس گیاه اکلیل کوهی تهیه می‌شود. از این محلول جهت جلوگیری از ریزش مو و ابرو، شوره سر و خارش سر نیز استفاده می‌گردد.

 

درمان ریزش مو با گیاهان دارویی

 

سخن پایانی

داروخانه آنلاین نسخه اول با در نظر گرفتن نیازهای مختلف مخاطبین خود، انواع شامپوهای ضد ریزش استاندارد، مکمل‌های غذایی تقویت مو و فرآورده‌های طبیعی درمان ریزش مو را موجود نموده و با بررسی تمامی مواد و ترکیبات سازنده هر محصول، به شما در انتخاب محصول مناسب کمک می‌نماید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید