برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان سریع آفت دهان با راهکارهای ساده

آفت دهان از جمله زخم‌هایی است که در هر جای داخل دهان به خصوص قسمت‌هایی که پوست ضخیم نمی‌باشد، به وجود می‌آید و از رایج‌ترین بیماری‌های دهان و دندان است. این زخم‌ها معمولاً سفید یا زرد هستند و توسط بافت نرم و ملتهب قرمز احاطه شده‌اند. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد ولی بیشتر در سنیتن نوجوانی و جوانی دیده می‌شود. علت اصلی آفت دهان ناشناخته است و جز بیماری‌های واگیردار دسته‌بندی نمی‌شود و هدف از درمان آن، کاهش درد ناشی از آفت و کمک به بهبودی سریع آن می‌باشد. با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل این بیماری پرداخته و با معرفی راهکارهای ساده و بهترین محصولات طبیعی موجود در بازار، به شما در درمان سریع آفت دهان کمک می‌کنیم.
آفت دهان

درمان سریع آفت دهان

آفت دهان بیماری نسبتا شایعی است و به صورت یک یا چند زخم کوچک و دردناک در داخل مخاط دهان و با لب بروز می‌کند. زخم‌های آفت مسری نیستند و معمولاً طی یک تا سه هفته بدون درمان بهبود می‌یابند، اگرچه درد به طور معمول طی ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود. بهبود زخم‌های جدی‌تر ممکن است شش هفته طول بکشد. این زخم‌ها معمولاً بدون درمان بهبود می‌یابند. برای جلوگیری از عفونت باکتریایی، دندان‌های خود را مرتبا مسواک زده و نخ دندان بکشید. برای تسریع روند بهبودی و درمان سریع آفت دهان از خوردن غذاهای پرادویه پرهیز کنید. نوشیدن شیر یا خوردن ماست یا بستنی نیز می‌تواند به کاهش درد کمک کند. درد ممکن است گاهی شدید باشد. با غرغره با دهان شویه یا آب نمک می توانید ناراحتی را کاهش دهید. در ابتدا ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما به کاهش درد کمک می‌کند. مهمترین راهکارهای مفید درمان سریع آفت دهان عبارتند از:

 

۱) پودر آلوم

پودر آلوم از سولفات آلومینیوم پتاسیم (زاج) ساخته می‌شود و برای نگهداری غذا و ترشی سبزیجات کاربرد دارد. آلوم خاصیت قابض دارد و به جمع شدن بافت‌ها و خشک شدن زخم‌ها کمک می‌کند. برای استفاده از این ترکیب به منظور درمان سریع آفت، کریستال‌های آلوم را خرد کنید تا پودر شوند. پارچه ‌ای را خیس کرده، درون پودر بزنید و بر روی آفت بگذارید. آن را برای یک الی دو دقیقه بر روی زخم گذاشته و سپس بخوبی دهان را بشوئید.

 

۲) درمان آفت دهان با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک یک درمان خانگی است و به خشک شدن زخم‌ها کمک می‌کند. به این منظور ترکیب آب و نمک رقیق را به خوبی غرغره و دهان را با آن بشوئید. نمک ویژگی ضد عفونی کننده داشته و به درمان زخم دهانی سرعت می‌بخشد.

 

۳) درمان آفت دهان با جوش شیرین

جوش شیرین pH را کاهش می‌دهد و التهاب را کم می‌کند، همچنین درد را کاهش می‌دهد و روند بهبود را از طریق خنثی سازی اسیدهای زخم، سرعت می‌بخشد. خاصیت آنتی باکتریال این ماده بهداشت دهانی را حفظ می‌کند و در بهبود زخم‌ها موثر می‌باشد. برای استفاده از جوش شیرین، ابتدا آب را با آن ترکیب کنید تا شکل خمیری یابد. سپس با انگشت بر روی زخم دهان مالیده و به مدت چند دقیقه بگذارید باقی بماند.

 

۴) درمان سریع آفت دهان با ماست

برخی از آفت‌ها ممکن است به دلیل باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) یا بیماری التهابی روده ایجاد شوند. نتایج مطالعات در سال ۲۰۰۷ نشان داد که کشت زنده پروبیوتیک مانند لاکتوباسیلوس ممکن است به ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری و درمان برخی از انواع بیماری‌های التهابی روده کمک کند. از لحاظ تئوری، اگر هر یک از این شرایط باعث زخم شود، خوردن ماست که حاوی باکتری زنده پروبیوتیک است، می‌تواند به درمان آن کمک کند.

 

۵) درمان آفت دهان با عسل

عسل خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، عسل در کاهش درد، اندازه و قرمزی آفت موثر است. همچنین ممکن است به جلوگیری از عفونت ثانویه کمک کند. این ماده فرآیند طبیعی درمان زخم دهان را سریع‌تر و عفونت را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث کاهش تحریک و تورم می‌شود. برای استفاده از عسل مقداری از آن را روی آفت قرار دهید و بگذارید بماند.

 

درمان آفت دهان با عسل

 

۶) درمان آفت با روغن نارگیل

روغن نارگیل توانایی ضد میکروبی دارد. روغن نارگیل همچنین یک ضد التهاب طبیعی است و می‌تواند به کاهش قرمزی و درد آفت دهان کمک کند.

 

۷) درمان سریع آفت دهان با سیر

سیر نیز به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد، در درمان عفونت‌ها به کار گرفته می‌شود و در برابر بسیاری از میکرو ارگانیسم‌ها مفید عمل می‌کند. برای استفاده از سیر، یک حبه سیر را برش دهید و قبل از صرف وعده‌های غذایی, آن را به آرامی بر روی آفت قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا به خوبی جذب شود.

 

۸) کمپرس بابونه

بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای بهبود زخم‌ها و تسکین درد استفاده می‌شود. بابونه آلمانی دارای دو ترکیب با توانایی ضد التهاب و ضد عفونی کننده است: آزولن و لوومنول. یک کیسه چای بابونه می‌تواند به عنوان کمپرس برای تسکین زخم‌های شانکر عمل کند. برای استفاده، یک کیسه چای بابونه مرطوب را روی زخم شکم خود بمالید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. همچنین می توانید دهان خود را با چای بابونه تازه دم کرده بشویید.

 

۹) درمان آفت دهان و گلو با سرخارگل

قدرت ترمیم کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی اکیناسه (سرخارگل) می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک و از تشکیل آنها جلوگیری کند.

 

۱۰) دهانشویه مریم گلی

از چای مریم گلی به طور سنتی برای درمان التهاب دهان استفاده می‌شود. دهانشویه مریم گلی به عنوان یک دهان شویه عمومی برای بسیاری از مشکلات دهان عمل می‌کند.

 

۱۱) دهانشویه سرکه سیب

سرکه سیب (ACV) تقریبا به عنوان درمانی برای این بیماری می‌باشد. اسید موجود در سرکه سیب به از بین بردن باکتری‌های تحریک کننده زخم کمک می‌کند و باعث بهبود آن می‌شود. به این منظور سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و این مخلوط را درون دهانتان برای یک یا دو دقیقه بچرخانید. سپس دهانتان را با مقداری آب بشوئید.

 

۱۲) مکمل ویتامین B کمپلکس

اگر رژیم غذایی شما کمبود ویتامین B-12 داشته باشد ممکن است غالباً دچار این زخم‌ها شوید. لذا مصرف غذاهای حاوی این ویتامین به شما در پیشگیری و بهبود سریعتر آفت کمک خواهد کرد. ویتامین B12 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گوشت قرمز، جگر، ماهی، تخم مرغ، مخمر خوراکی، و برخی غلات غنی شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه صبحانه یافت می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

13) درمان سریع آفت دهان با رب انار

درمان آفت دهان با رب انار و آب انار نیز امکان‌پذیر است. یکی از فواید مهم انار خاصیت ضد میکروبی آن است. بر طبق تحقیقات انار و عصاره آن مانند رب انار باعث از بین رفتن ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شوند. همچنین در رب انار پلی فنول‌ها و اسید الایژیک خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و در درمان آفت دهان موثر است. یکی دیگر از مهمترین فواید انار خاصیت ضد التهابی آن است.

 

درمان دارویی آفت دهان

برخی از محصولات موضعی بدون نسخه می‌توانند به تسکین و التیام زخم‌های دهانی و درمان بیماری‌های دهان و دندان کمک کنند، از جمله:

۱) بنزوکائین

۲) شستشو با پراکسید هیدروژن

۳) فلوسینونید

پزشک یا دندانپزشک شما ممکن است موارد زیر را نیز تجویز کند:

۱) دهان شویه ضد میکروبی، مانند لیسترین

۲) یک آنتی‌بیوتیک، مانند دهان شویه‌ها یا قرص های داکسی سایکلین (مونودوکس، آدوکسا، ویبرامایسین)

۳) یک پماد کورتیکواستروئید، مانند بکلومتازون

 

درمان سریع آفت دهان

 

تشخیص آفت دهان

چنانچه به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناشی از زخم‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هانی به پزشک یا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌انپزشک مراجعه نمایید‌‌‌‌‌‌‌‌‌، وی با معاینه و مشاهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هان، آفت‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هانی را تشخیص خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آزمایش خون یا نمونه‌برداری نیز به پزشک در تشخیص کمک می‌کند. از آنجایی که یک ضایعه سرطانی ممکن است به عنوان آفت دهانی ظاهر شود، مراجعه به پزشک اگر بیماری شما برای چند هفته یا بیشتر درمان نشود، ضروری است.

 

علل آفت دهان

آفت دهان دلایل مختلفی دارد و اگر سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید، خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد. شایع ترین علل آفت عبارتند از:

۱) عفونت ویروسی

۲) نوسان هورمونی

۳) آلرژی غذایی

۴) چرخه قاعدگی

۵) کمبود ویتامین یا مواد معدنی

۶) مشکل سیستم ایمنی بدن

۷) آسیب دهان

کمبود برخی ویتامین ها مانند B-3 (نیاسین) ، B-9 (اسید فولیک) یا B-12 (کوبالامین) می‌تواند شما را در معرض ابتلا به این زخم ها قرار دهد. کمبود روی، آهن یا کلسیم نیز می‌تواند باعث تحریک یا بدتر شدن این زخم‌ها شود.

 

علائم آفت دهان

مهم‌ترین علائم آفت عبارتند از:

۱) یک زخم کوچک بیضی شکل سفید یا زرد در دهان

۲) یک منطقه قرمز دردناک در دهان

۴) احساس سوزن سوزن شدن در دهان

در برخی موارد، علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد، از جمله:

۱) تورم غدد لنفاوی

۲) تب

 

تشخیص آفت دهان

 

نکاتی برای جلوگیری از آفت دهان

با اجتناب از غذاهایی که ممکن است قبلاً باعث شیوع آن شده باشند، می‌توانید از بروز زخم‌های جدید جلوگیری کنید. این غذاها اغلب شامل غذاهای ادویه دار، شور یا اسیدی هستند. اگر زخم ها به دلیل استرس ظاهر شد، از روش‌های کاهش استرس و آرام‌سازی مانند تنفس عمیق و مراقبه را استفاده کنید. بهداشت دهان و دندان را به خوبی انجام دهید و از مسواک نرم برای جلوگیری از تحریک لثه و بافت نرم استفاده کنید. برای تعیین کمبود ویتامین یا مواد معدنی خاص با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند در طراحی یک برنامه غذایی مناسب و تجویز مکمل‌های فردی در صورت نیاز به شما کمک کنند.

 

درمان آفت دهان با داروهای گیاهی

بسیاری از داروهای گیاهی نیز وجود دارد که در بهبود آفت دهان و کاهش درد و عفونت ناشی از آن موثر هستند و از رشد قارچ و باکتری در دهان جلوگیری می‌کنند. گیاهانی مانند مورد، روبارب، آویشن، شیرین بیان، اکالیپتوس و نعناع به منظور درمان آفت دهان از گذشته کابرد داشته‌اند. در حال حاضر داروهای ساخته شده از این گیاهان نظیر محلول موضعی میرتکس، دهانشویه ماتریکا، خمیر دهانی دنتا باریج، ژل دهانی آفتین ژل و قطره دنتول در دسترس ما قرار دارد. ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب آگاهانه ‏‏مناسب‌ترین محصولات کمک می‌کنیم‏.‏

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/how-to-get-rid-of-canker-sores#_noHeaderPrefixedConten

https://www.healthline.com/health/canker-sores

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید