برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان ضعف سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

از مهم‌ترین علت‌های ضعف سیستم ایمنی بدن استرس، کمبود خواب، کمبود ویتامین‌ها، عدم تحرک و استفاده‌ زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها است. ابتلا به سرماخوردگی‌های مداوم و پی‌درپی، عدم بهبود زخم‌های پوستی، خستگی بیش از اندازه و بروز آلرژی از علائم ضعف سیستم ایمنی است. رفع اختلالات نقص ایمنی به شرایط خاص و و ضعیت بیمار بستگی دارد. یکی از موثرترین و بهترین راهکارهای درمان ضعف سیستم ایمنی بدن مصرف داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی است. با توجه به اهمیت تقویت سیستم ایمنی به منظور پیشگیری از بیماری‌ها، ما در این مقاله ابتدا به بررسی علل و علائم نقص سیستم ایمنی پرداخته و در ادامه داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی موثر در درمان ضعف سیستم ایمنی را مقایسه و معرفی می‌کنیم.
درمان ضعف سیستم ایمنی

درمان ضعف سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

سیستم ایمنی یکی از مهم‌ترین و در عین حال آسیب‌پذیرترین بخش‌های بدن است و هرگونه اختلال در آن، یک تهدید جدی برای سلامتی محسوب می‌شود. ضعف سیستم ایمنی باعث پاسخ دیرتر و با شدت کمتر در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ویروسی، عفونی و انواع سرطان افزایش می‌یابد. سیستم ایمنی، شبکه‌ای گسترده از سلول‌ها و بافت‌ها شامل طحال، لوزه‌ها، مغز استخوان و گره‌های لنفاوی می‌شود و مشکلات آن می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علل ضعف سیستم ایمنی
  • علائم ضعف سیستم ایمنی
  • نحوه تشخیص ضعف سیستم ایمنی
  • راهکارهای درمان ضعف سیستم ایمنی
  • درمان ضعف سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

 

درمان ضعف ایمنی بدن

 

علل ضعف سیستم ایمنی

علل مختلفی می‌توانند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کمبود خواب
  • کمبود مواد مغذی و برخی ویتامین‌ها
  • ناراحتی‌های روحی نظیر غم، استرس و اضطراب
  • مصرف داروهای خاص مانند داروهای درمان آلرژی، آرتروز، لوپوس، پیوند اعضا و شیمی درمانی
  • کم‌تحرکی و چاقی
  • عاداتی نظیر استعمال دخانیات و مصرف الکل
  • اشعه ماوراء بنفش

 

علائم ضعف سیستم ایمنی

نشانه‌های ضعف سیستم ایمنی شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های ادراری، عفونت معده، لثه‌های قرمز و ملتهب
  • بروز آلرژی و حساسیت
  • ابتلا به سرماخوردگی‌های مداوم و پی‌درپی
  • عدم بهبود زخم‌های پوستی
  • احساس خستگی بیش از اندازه
  • ضعف جسمانی، احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در دست و پا
  • مشکلات گوارشی از جمله داشتن اسهال مداوم
  • تب خفیف و بی‌دلیل
  • تغییر وزن غیر قابل توضیح

 

نحوه تشخیص ضعف سیستم ایمنی

بررسی سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی، انجام آزمایش شمارش تعداد گلبول‌های سفید خون ‏و تعیین سطح ایمونوگلوبولین، ‏به تشخیص به موقع و در نتیجه درمان ضعف سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین واکسن‌ها نیز می‌توانند پاسخ سیستم ایمنی بدن را در آزمایش تست آنتی‌بادی، مشخص کنند. در صورت تزریق واکسن اگر اختلال نقص ایمنی وجود نداشته باشد، سیستم ایمنی بدن بعد از گذشت چند روز، آنتی‌بادی‌هایی برای مقابله با ارگانیسم‌های موجود در واکسن تولید می‌کند و اگر آزمایش خون، آنتی‌بادی را نشان ندهد، ممکن است اختلال وجود داشته باشد.

 

بیشتر بدانید: چجوری از شر آلرژی خلاص بشیم؟

 

راهکارهای درمان ضعف سیستم ایمنی

درمان ضعف سیستم ایمنی معمولاً شامل تجویز آنتی‌بیوتیک و درمان ایمونوگلوبولین است. داروهای ضد ویروسی مانند آمانتادین و آسیکلوویر یا دارویی به نام اینترفرون نیز برای درمان عفونت‌های ویروسی ناشی از اختلالات نقص ایمنی استفاده می‌شود. همچنین اگر مغز استخوان به اندازه کافی لنفوسیت تولید نکند، پزشک ممکن است پیوند مغز استخوان (سلول بنیادی) را تجویز کند.

 

درمان ضعف سیستم ایمنی

 

درمان ضعف سیستم ایمنی با داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

استفاده از داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی مناسب منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شود و از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای درمان ضعف سیستم ایمنی و اختلالات ناشی از آن است. همانطور که گفته شد سیستم ایمنی یکی از حساس‌ترین ارگان‌های بدن است. کمبود هر نوع ماده ضروری از جمله پروتئین، ویتامین و املاح معدنی می‌تواند منجر به تضعیف این سیستم شود. بنابراین درصورت اطلاع از هر گونه کمبود مواد مغذی، لازم است این کمبود با مصرف رژیم غذایی کامل و مکمل‌ها برطرف شود.

همچنین از نظر علمی ثابت شده مصرف برخی گیاهان دارویی به تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری و درمان عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند. گیاه اکیناسه (سرخارگل)، سیر، آویشن، زنجبیل و آقطی سیاه (انگور کولی) از گیاهانی هستند که به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کنند. امروزه این گیاهان دارویی با ‏روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری شده‌اند و به منظور سهولت ‏مصرف ما، توسط شرکت‌های ‏داروسازی به شکل‌های دارویی رایج عرضه می‌شوند.

 

تقویت ایمنی با مکمل های غذایی

 

شما هم اکنون می‌توانید از طریق لینک زیر، مکمل‌های غذایی و ‏داروهای گیاهی مدنظرتان را به صورت آنلاین ‏از داروخانه نسخه اول خریداری کنید.‏

شربت زینک پلاس کیندر حاوی عنصر روی، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C است. این مکمل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود و به رشد جسمی و ذهنی آنها کمک می‌کند. همچنین در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن موثر است.

شربت نئوزینک الحاوی به درمان ضعف سیستم ایمنی، پیشگیری و کاهش طول و مدت سرماخوردگی کمک می‌کند. باعث افزایش اشتها و تقویت حافظه می‌شود و حاوی ترکیب زینک گلوکونات است.

شربت‌های مولتی ویتامین سانستول، مولتی سانستول پلاس زینک و مولتی سانستول پلاس آهن از مکمل‌های غذایی ایده‌آل برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت عمومی بدن هستند. این سه محصول حاوی انواع ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌هایD ،C ،E ، A و کلسیم هستند و به بهبود شکل‌گیری استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کنند. شربت مولتی سانستول پلاس زینک ‏علاوه بر عناصر و ویتامین‌های گفته شده، عنصر روی و شربت مولتی سانستول پلاس آهن، ‏حاوی عنصر آهن است.

قطره اولترا ویتامین دی به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و فعالیت استخوان‌ها و ماهیچه ها کمک می‌کند و در جلوگیری از نرمی استخوان در اطفال موثر است.

قرص روکشدار ایموستیم گل دارو از داروهای گیاهی مفید برای درمان ضعف سیستم ایمنی است. این محصول حاوی اندام هوایی گیاه اکیناسه (سرخارگل) می‌باشد و تقویت کننده قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت‌های میکروبی و ویروسی به ویژه عفونت‌های مجاری تنفسی و ادراری است.

قرص گارلت سیر امی ویتال از پودر سیر خشک و تازه تهیه شده است و مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به درمان سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، کاهش چربی خون، کاهش قند و فشار خون کمک می‌کند.

کپسول جین سین گل دارو حاوی پودر ریزوم جینسینگ است. برای تقویت سیستم ایمنی، قوای جسمی و روحی، افزایش قوای جنسی در مردان و تمرکز حواس بسیار مؤثر است و به رفع اختلالات عروق محیطی نیز کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

در پایان خوب است بدانید بیشتر پزشکان بر این باورند، افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی می‌توانند زندگی کاملی داشته باشند، در صورتی که شناسایی و درمان به موقع را انجام دهند. همچنین تغییر در سبک زندگی و اصلاح عادت‌ها می‌تواند سیستم ایمنی آنها را به طور طبیعی تقویت کند. شما از چه روش‌هایی برای درمان ضعف سیستم ایمنی بدنتان استفاده می‌کنید؟ لطفا چنانچه تجربه مصرف این داروها را داشته‌اید و دیدگاهی در این باره دارید، با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/immunodeficiency-disorders#prevention

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید