برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

در مورد حفظ بهداشت فردی و دارویی چه می دانید؟

حفظ بهداشت فردی تا حد بسیار زیادی، ضامن سلامتی انسان می­ باشد. حفظ بهداشت در هر حوزه، از ارزش و اهمیت ویژه­ای برخوردار است. همان­طور که همه ما می ­دانیم پیشگیری همواره بر درمان اولویت داشته ­است و کاهش هزینه، بالابردن سطح کیفیت زندگی و عملکرد، همه در نتیجه رعایت بهداشت و ارتقای سطح سلامت است. پیشرفت در هر موضوعی ابتدا باید در سطح فردی آغاز گردد و بالا بردن کیفیت سلامتی و ارتقاء سطح بهداشت نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین حفظ بهداشت فردی و رعایت نکات بهداشتی برای هر فرد، اولین قدم در بهبود سلامت و بهداشت جامعه است. خوب می­ دانیم که زندگی هر کدام از ما تحت تاثیر وجود بسیاری از آلاینده ­های موجود در محیط اطراف به ویژه ذرات معلق در هوا، شیوع بیماری ­های واگیردار و اپیدمی آن­ ها قرار گرفته­ است و عدم رعایت نکات بهداشتی سلامتمان را به خطر می ­اندازد. نادیده گرفتن اقدامات پیشگیرانه که خود در دسته حفظ بهداشت فردی قرار دارد هزینه ­های گزاف مالی، جانی و زمانی برای جامعه به دنبال دارد که در صورت پیشگیری، این منابع ارزشمند می­ توانند صرف ارتقاء سطح سلامت، بهداشت و سواد سلامتی مردم گردند. به دلیل اهمیت بسیار بالای این موضوع و تاثیر حفظ بهداشت فردی در ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه ، ما در این صفحه از مجله آنلاین نسخه اول به توضیحاتی مفید در مورد حفظ بهداشت فردی و شاخه­ های مرتبط با آن می­ پردازیم.
در مورد حفظ بهداشت فردی و دارویی چه می دانید؟

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بهداشت فردی چیست؟

  • اقسام مختلف حفظ بهداشت فردی

  • حفظ بهداشت دارویی چیست؟

  • محصولات حفظ بهداشت فردی و دارویی

  • در داروخانه ­ها چه محصولاتی مرتبط با حفظ بهداشت فردی ارائه می ­گردند؟

 

بهداشت فردی چیست؟

به مجموعه عادت ­ها و اقداماتی که در کل طول شبانه روز انجام می­ دهیم تا سلامت خود را حفظ کنیم بهداشت فردی گفته می ­شود.

بدن انسان قادر است شرایط رشد عوامل بیماری زا و انگل از جمله انواع باکتری، ویروس، قارچ و غیره را در سطح (پوست) و درون خود فراهم سازد. ما با حفظ بهداشت فردی می توانیم از نفوذ این ذرات بیماری زا به بدن و قرارگیریشان در شرایط تقسیم و ایجاد بیماری پیشگیری کنیم در کنار تضمین سلامتی،  هر فرد در خلوت خود و هنگام حضور در جامعه می پسندد که آراسته ، خوش بو و با ظاهری شایسته باشد که این زیبایی و آراستگی ظاهری نیز خود ناشی از حفظ بهداشت فردی خواهد بود. بنابراین حفظ بهداشت فردی نه تنها تا حد زیادی ضامن سلامتی است بلکه زیبایی و جذابیت ظاهری را نیز به همراه می آورد. البته باید در نظر داشت که بهداشت فردی تنها جسمی نیست و حفظ بهداشت روح و روان را نیز باید در نظر گرفت که به سلامت روان  منجر گردد.

لازم به ذکر است که حفظ بهداشت فردی یک مسئولیت اجتماعی نیز محسوب می شود که تاثیر طولانی مدت عظیمی در سلامت جامعه می گذارد.

اقسام مختلف حفظ بهداشت فردی

سلامت انسان اقسام گوناگونی دارد که به حفظ بهداشت آن وابسته است و باید آن را در سه بعد جسمی، روانی و زیبایی مورد توجه قرار داد. قبلا گفتیم که حفظ بهداشت فردی نوعی پیشگیری از وقوع بیماری و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت است اما اگر به هر طریق بیماری رخ داد و  سلامتی فرد به خطر افتاد حفظ بهداشت دارویی نیز اهمیت ویژه ای خواهد یافت.

پس انواع حفظ بهداشت فردی را می توان در چهار حوزه بهداشت جسم، بهداشت روان ، بهداشت زیبایی و بهداشت دارویی در نظر گرفت.

حفظ بهداشت فردی و دارویی

از جمله اقداماتی که باید برای حفظ بهداشت جسم فردی انجام داد به شرح زیر است:

  1. استحمام و شستن دست ها و صورت
  2. مسواک زدن مرتب و مستمر دندان ها و زبان
  3. شستن موهای سر حداقل هفته ای یک بار
  4. شستن دست ها قبل از هر وعده غذایی و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
  5. کوتاه کردن ناخن ها و خفظ نظافت آن ها
  6. پوشیدن لباس های تمیز و خشک (عدم استفاده از حوله و لباس نمدار)
  7. استفاده از دستمال بهداشتی و پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه و سرفه
  8. شرکت در جلسات مشاوره و مشورت با متخصصین در زمان قرار گیری در بحران های روحی
  9. راهنمایی گرفتن از افراد شایسته برای اتخاذ تصمیمات بهتر تحصیلی، شغلی ازدواج و…
  10. استفاده از دئودرانت ها، ضد عرق ها و ادکلن برای جلوگیری از بوی نامطبوع بدن

 حفظ بهداشت دارویی چیست؟

وقتی صحبت از بهداشت می کنیم از عاداتی حرف به میان می آید که ضامن سلامتی باشند. این سلامتی در واقع شامل حال عنصر هدف است خواه انسان باشد، محیط باشد یا حتی دارو.

بهداشت دارویی یعنی اقداماتی که باید انجام شود تا یک دارو به درستی نگهداری و استفاده شود به طوری که ماندگاری و بهترین اثربخشی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

حفظ بهداشت دارویی در طول حفظ بهداشت فردی است که به بهبود سلامت وی منتج می گردد.

برای حفظ بهداشت دارویی باید به ساختار دارو، طریقه مصرف و محیط نگهداری آن البته با در نظرگرفتن نسخه پزشک توجه شود.

محصولات حفظ بهداشت فردی و دارویی

محصولات حفظ بهداشت فردی:

حفظ بهداشت

انواع مسواک، برس موی سر، نخ دندان، خلال دندان، دئودرانت و ضدعرق، دستمال مرطوب و پدهای ضدعفونی می توانند در زمره محصولات حفظ بهداشت فردی قرارگیرند.

محصولات حفظ بهداشت دارویی:

حفظ بهداشت دارویی

از جمله لوازمی که به رعایت بهداشت دارویی، نگهداری و استفاده صحیح از داروهای مصرفی خصوصا در منزل کمک می کنند می توان به انواع جعبه های دارو، نگهدارنده های قرص، تقویم دارویی، دمیار و قاشق دارویی اشاره کرد.

 

در داروخانه ها چه محصولاتی مرتبط با حفظ بهداشت فردی ارائه می گردند؟

می توان گفت همه محصولات و لوازم مورد نیاز جهت حفظ بهداشت فردی و دارویی را از داروخانه های معتبر قابل خریداری هستند و نیاز به نسخه پزشک نیز ندارند.

البته برخی لوازم آرایشی بهداشتی از جمله دئودرانت، برس موی سر و ابزار اصلاح در سایر فروشگاه های مرتبط نیز فروخته می شوند ولی با توجه به لزوم بهداشتی بودن این لوازم باید در انتخاب آن ها و بعضا تاریخ تولید و اعتبار کارخانه مبداء دقت زیادی به عمل آورد و بهتر است ترجیحا از داروخانه های معتبر تهیه نمود.

نتیجه ای بر آنچه در این برگه گفته شد

حفظ بهداشت فردی اولین گام در جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها است. حفظ بهداشت فردی شامل تمام عادات رفتاری و عملکرد روزانه است که برای داشتن یک زندگی سالم لازم است انجام شود.

با ضرورت یافتن استفاده از دارو، حفظ بهداشت دارویی نیز اهمیت ویژه خود را نشان خواهد داد. ما دارو مصرف می کنیم تا سلامت خود را به دست آوریم و یا روند بیماری را کند کنیم؛ اگر چنانچه مصرف دارو بخاطر نگهداری یا استفاده نادرست به طور صحیح صورت نپذیرد چه بسا اثربخشی خود را از دست بدهد یا حتی مصرف آن خطر آفرین گردد بنابراین حفظ بهداشت دارویی نیز یکی از مهم ترین اقدامات روزانه می باشد.

می توان با بهره گیری از انواع لوازم بهداشتی ساده ولی کاربردی مرتبط با حفظ بهداشت فردی و دارویی و خریداری آن ها از داروخانه های معتبر به صورت آنلاین یا حضوری در حفظ سلامتی خود و جامعه قدمی بر داشت.

سامانه اطلاع رسانی و داروخانه آنلاین نسخه اول انواع لوازم حفظ بهداشت فردی و دارویی را برای شما علاقه مندان به ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه عرضه می نماید.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید