برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

قاشق داروی کودک

خوراندن دارو به نوزادان و کودکان کاری بسیار سخت و در عین حال دقیقی است؛ میزان دارویی که در هرنوبت به کودک یا نوزاد داده می شود باید دقیقا مطابق دستور پزشک باشد و مصرف مقادیر بیشتر از توصیه پزشک، سبب ایجاد عوارض جدی و مصرف کمتر نیز سبب کاهش اثربخشی آن می‌شود؛ قاشق داروی کودک وسیله ای است که بخش تجهیزات پزشکی مجله نسخه اول در این مقاله به معرفی انواع آن می پردازد.

 

آنچه در این مقاله درمورد قاشق داروی کودک می خوانیم:

  • نکات ضروری درمورد دارو دادن به خردسالان
  • قاشق دارو چیست؟
  • انواع قاشق داروی کودکان

نکات ضروری درمورد دارو دادن به خردسالان

قاشق داروی کودک

قبل از دادن دارو به کودک، لازم است دستور داخل جعبه آن به دقت مطالعه شده و دارو  به همان اندازه که پزشک تجویز نموده به کودک داده شود؛ خوب است بدانیم هر سی‌سی برابر یک میلی‌لیتر و هر میلی‌لیتر نزدیک به ۲۰ قطره است، در صورت استفاده از قاشق معمولی برای دادن دارو باید توجه کرد که اغلب حجم قاشق چایخوری دو و نیم سی سی، مرباخوری پنج سی سی، و غذاخوری پانزده سی سی است.

اما همانطور که مشهود است این مقادیر اصلا دقیق نیستند و بهتر است از پیمانه ای درجه بندی شده استفاده کرد.

بعضی داروهای مایع(شربت) همراه خود در جعبه پیمانه ای دارند که می توان مقدار دقیق دارو را دریافت و استفاده کرد ولی اغلب این پیمانه ها بزرگ و گود هستند و کودک رغبتی به پذیرش داروی تلخ، آن هم در ظرفی نازیبا که به سختی در دهانش جای می گیرد ندارد.

قاشق داروی کودک چیست؟

قاشق داروی کودک

امروزه قاشق های درجه بندی شده ای طراحی و تولید شده است که به وسیله آن ها، با  دقت بیشتر و راحت تر دارو را به کودک یا نوزاد خوراند.

این قاشق ها با تنوع زیادی تولید می شوند و برخی از قاشق های کودک در رنگ های زیبا و شاد و با طراحی کاملا بی خطر و نرم تر از قاشق های معمولی تولید می شوند و کودکان می توانند میوه و غذا را با لذت و رغبت بیشتری بخورند.

انواع قاشق داروی کودک

بعضی از قاشق های دارویی به شکل پیمانه ای کوچک متصل به ستون مدرج در دسته خود هستند؛

قاشق داروی کودک پیمان ای

بعضی دیگر ظاهری شبیه به قاشق غذاخوری کودک دارند با این تفاوت که حجم آن ها قبلا اندازه گیری و روی آن درج شده است و یا به همراه خود در جعبه دارای قطره چکان هستند و از جنس نرم، سبک و بی خطری ساخته شده اند؛

سرنگ داروخوری کودک

 

دو نوع دیگر قاشق های دارو که ویژه نوزادان هستند  به شکل سرنگ (سرنگ داروخوری)، با درجه بندی و قابلیت تزریق غذا در دهان نوزاد  و یا به شکل شیشه پستانک کوچک (قنداق خوری) طراحی شده اند؛ این دو طرح و همچنین برخی از انواع قاشق های ذکر شده با ستون مدرج در دسته، قابلیت نگهداری و ذخیره سازی موقت دارو را دارند و از  ریختن دارو حین انتقال آن از شیشه اصلی به دهان کودک یا نوزاد جلوگیری می کنند.

پستانک دارو

گاهی این وسیله در قالب پستانک با محفظه کوچک برای دارو یا سر پستانک قابل اتصال به سرنگ ساخته می شود و می توان به واسطه آن دارو را به نوزاد خوراند.

و یا قاشقی قابل اتصال به سر شیشه پستانک که بتوان همراه با آب میوه داروهای مجاز را راحت تر به کودک داد.

قاشق های داروی کودکان و نوزادان در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود هستند؛ این قاشق ها از متریال سازگار با دهان حساس کودکان ساخته شده و بعد از هر بار استفاده باید شسته شود.

قاشق داروخوری کودک را به راحتی می توانید از داروخانه های معتبر به صورت حضوری یا آنلاین خریداری نمایید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید