برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان

در طول روند پیری، نیاز بدن به برخی عناصر غذایی ممکن است افزایش یابد یا جذب آن‌ها کاهش پیدا کند، از این رو مصرف مکمل‌های غذایی برای سالمندان می‌تواند در برخی موارد مفید باشد. مکمل کلسیم می‌تواند به حفظ استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان (استئوپروز) کمک کند. ویتامین D برای جذب کلسیم به استخوان‌ها ضروری است. با پیری، تولید ویتامین D کاهش می‌یابد. از این رو مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند جذب کلسیم را بهبود بخشیده و مشکلات مربوط به استحکام استخوان‌ها را کاهش دهد. کمبود ویتامین B12 در سالمندان شایع است و ممکن است باعث کاهش حافظه، کاهش انرژی و مشکلات عصبی شود. مصرف مکمل ویتامین B12 این مشکلات را بهبود می‌بخشد. مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا-3 مانند روغن ماهی نیز می‌توانند سلامت قلب و عروق را تقویت کرده و التهابات مرتبط با سن را کاهش دهند. 
مکمل سالمندان

بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان، ترکیبات مغذی هستند که برای سلامت جسمی و روانی آنها مفید هستند. همانطور که می‌دانید با افزایش سن، تغذیه کافی و صحیح، یک چالش بزرگ برای زنان و مردان است. در حالی که سن افزایش پیدا می‌کند، تعداد کالری دریافتی و  سوزاندن کالری در بدن به شدت کاهش پیدا می‌یابد، بنابراین متخصصان تغذیه بسیار توصیه می کنند که  این گروه سنی، تغذیه مناسب داشته باشند و چنانچه مواد مغذی را نتوانند از طریق خوراکی دریافت کنند، به مصرف بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان نیاز خواهند داشت.

افزایش سن موجب برخی تغییرات و عادات غذایی در افراد می‌شود؛ بدن به مواد مغذی بیشتری نیاز پیدا می‌کند؛ اما اشتها و احساس چشایی برای حس کردن طعم غذا کاهش می‌یابد. همچنین در سالمندان، جویدن یا هضم غذا بسیار دشوارتر خواهد بود. در گروه سالمندان و کهنسالان، دریافت مواد غذایی که بتواند مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز برای فعالیت سلول‌ها را فراهم کند، ضرورت دارد. با توجه به سلامت این گروه سنی، در این بحث به طور کامل به معرفی مهمترین مواد غذایی و بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان می‌پردازیم.

 

مکمل غذایی سالمندان

ضرورت مصرف مکمل برای سالمندان

 

بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان

۱- ویتامین B12

B12 برای ساخت گلبول های قرمز و DNA و همچنین برای حفظ عملکرد اعصاب از اهمیت بسیاری برخوردار است. متخصصان تغذیه عقیده دارند که مقدار کافی B12 برای افراد مسن، یک چالش است زیرا آنها نمی‌توانند این ویتامین را از مواد غذایی جذب کنند.

 

۲- بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی فولات و اسید فولیک

در مقالات قبلی درباره اهمیت مکمل‌های غذایی حاوی فولات و اسید فولیک صحبت کرده‌ایم. مقدار اندکی از این ویتامین گروه B برای رفع کم خونی و کاهش تولد نوزادان با نقص لوله عصبی، الزامی است. افراد مسن و سالمندانی که رژیم غذایی آنها مقدار کمی میوه و سبزیجات دارد، قطعاً این ماده مغذی را کمتر دریافت می‌کنند، بنابراین بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی فولات می‌‌تواند این نقص را جبران کند. از طرف دیگر، مصرف غلات غنی شده در صبحانه می‌تواند تا حدی این کمبود را جبران کند.

 

۳- مکمل‌های غذایی حاوی کلسیم

کلسیم نقش مهمی در سلامت بدن دارد. برای ساخت بافت استخوان و سلامت آنها و جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در سالمندان، مصرف مکمل های غذایی حاوی کلسیم توصیه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش سن، در رژیم غذایی، کلسیم کمتری توسط بدن دریافت می‌شود. اگر به اندازه کافی کلسیم به بدن نرسد، مشکلات استخوانی ایجاد می‌شود. با کمبود کلسیم، خطر شکستگی استخوان‌‌ها افزایش می‌ یابد. بهترین مکمل‌های غذایی برای افراد مسن حاوی کلسیم یکی از محصولاتی است که متخصصان تغذیه و پزشکان این گروه سنی، آنها را توصیه می‌کنند.

 

۴- مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی ویتامین D

وجود ویتامین D در بدن افراد به جذب کلسیم کمک می‌کند، تراکم استخوان‌ها را حفظ می‌کند و مانع از پوکی استخوان می‌شود. یافته‌ها و تحقیقات اخیر نشان داده است که ویتامین D، بدن را در برابر بیماری‌‌های مزمن از جمله سرطان، دیابت نوع یک، آرتریت، روماتوئید و بیماری‌های خود ایمنی محافظت می‌کند. در سالمندان و افراد مسن، کمبود ویتامین D، افزایش خطرات بیماری‌ها و کاهش ناگهانی این ماده وجود دارد، بنابراین مصرف بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی این ویتامین توصیه می‌شود. این در صورتی است که بتوانند بخشی از ویتامین D مورد نیاز را از طریق نور خورشید تامین کنند.

 

۵- مکمل‌های غذایی حاوی پتاسیم

دسته دیگری از مکمل‌های غذایی برای سالمندان، مکمل‌هایی هستند که از نظر پتاسیم، غنی شده‌اند. دریافت مقدار کافی پتاسیم در رژیم غذایی روزانه افراد مسن، به استحکام استخوان‌ها کمک می کند. این ماده معدنی برای عملکرد سلول‌ها حیاتی و ضروری است. مصرف مکمل‌های حاوی پتاسیم، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و مانع از ابتلا به سنگ کلیه می‌شود.

به طور کلی، مهم‌ترین منابع غذایی غنی از پتاسیم شامل میوه‌های موز، آلو و سیب زمینی هستند. بنابراین در وعده غذایی بهتر است این میوه‌ها همراه با سبزیجات مصرف شود. اگر سالمندان نتوانند پتاسیم لازم را از طریق خوردن به دست آورند، باید مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی پتاسیم را طبق نظر پزشک مصرف کنند. فراموش نکنید که پتاسیم بیش از حد می‌تواند سلامتی را تهدید کند.

 

عکس قرص مکمل غذایی

مصرف ویتامین و مواد معدنی در سالمندان

 

۶- مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی منیزیم

ماده مغذی منیزیم در حدود ۳۰۰ فرایند مختلف فیزیولوژیکی در بدن، نقش اساسی دارد. این ماده مغذی به مقدار کافی می‌تواند سیستم ایمنی بدن، قلب و استخوان‌های بدن را تقویت کند. بسیاری از غذاهای کامل از جمله سبزیجات، حاوی منیزیم هستند، اما اغلب در هضم و متابولیسم، از بین می‌رود. جذب منیزیم با افزایش سن، کاهش می‌یابد. برخی از داروهایی که افراد مسن مصرف می‌کنند از جمله دیورتیک‌ها نیز ممکن است باعث کاهش جذب منیزیم شود. در این شرایط، مصرف مکمل‌های غذایی حاوی منیزیم توصیه می‌شود.

 

۷- مکمل‌های غذایی حاوی فیبر

فیبر با انتقال مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش به هضم سالم غذاها کمک می‌ کند. غذاهای سرشار از فیبر شامل غلات سبوس‌دار، لوبیا، میوه و سبزیجات هستند. مصف فیبر در رژیم روزانه، بسیاری از مزایای دیگر برای سلامتی از جمله محافظت در برابر بیماری‌های قلبی را ارائه می‌دهد. افراد مسن که نتوانند فیبر را از طریق این مواد غذایی دریافت کنند باید مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی فیبر را مصرف کنند.

 

۸- مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی چربی امگا ۳

چربی‌های غیر اشباع در خوراکی‌هایی نظیر انواع ماهی‌ها وجود دارد. دریافت امگا ۳ از طریق مواد غذایی برای سالمندان بسیار مهم است؛ چرا که علائم آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهند و همچنین از کاهش بینایی افراد سالمند نیز جلوگیری می‌کند. مصرف مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی امگا ۳، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد و می‌تواند سلامت مغز را تامین کند. اگر تمایل دارید غذاهای دریایی حاوی امگا ۳ را مصرف کنید مطمئن شوید که مقدار کافی از این ماده مغذی را در طول روز دریافت می‌کنید.

متخصصان تغذیه توصیه کردند ۲ وعده غذایی در یک هفته از ماهی‌های قزل آلا، ماهی تن، ماهی ساردین و ماهی خال خالی، به تامین امگا ۳ برای بدن کمک می‌کند. همچنین منابع گیاهی حاوی این چربی مفید شامل روغن سویا، گردو، تخم کتان و روغن کلزا می‌باشند. قبل از مصرف مکمل‌های غذایی حاوی امگا ۳ با پزشک صحبت کنید.

 

افراد مسن و سالمندان باید آب بیشتری بنوشند

ممکن است آب، یک ویتامین یا مواد معدنی ضروری نباشد، اما برای سلامتی بسیار مهم است. با افزایش سن، احساس تشنگی کاهش می‌یابد. برخی داروها خطر کمبود آب بدن را افزایش می‌دهند. در صورت افزایش فیبر در رژیم غذایی، مصررف مقدار کافی آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا فیبر، آب را جذب می‌کند. علاوه بر مکمل‌های غذایی برای سالمندان، افراد این گروه باید آب بیشتری بنوشند.

 

نقش تغذیه در سالمندی

تغذیه سحیح در دوران سالمندی

 

آیا افراد مسن باید مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین را مصرف کنند؟

تحقیقات نشان داده است افراد مسن برای کنترل شرایط بدنی خود باید قبل از بیمار شدن و یا برای جلوگیری از مریض شدن در طول سال، مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌ها را مصرف کنند. علیرغم استفاده گسترده از آنها، مصرف زیاد یک مکمل یا مصرف آن برای مدت طولانی می‌تواند صدمه بیشتری به همراه داشته باشد، به خصوص اگر قبلاً داروهای درمانی را مصرف کرده باشید. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین‌ها می‌توانند برای بسیاری از افراد به ویژه افراد مسن، مفید باشد.

 

این دو ماده مغذی را در رژیم سالمندان، فراموش نکنید:

۱- مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی ویتامین C

مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی ویتامین C مطمئناً برای افراد مسن بسیار مفید است، اما آیا این مکمل‌ها واقعاً لازم هستند؟ ویتامین C یک مکمل غذایی است که بسیاری از افراد سالخورده برای جلوگیری از سرماخوردگی و کاهش علائم برخی بیماری‌ها مصرف می کنند. با این وجود، خوردن میوه و سبزیجات کافی یک روش بسیار مؤثر در دریافت ویتامین C مورد نیاز است. اگر می‌توانید پنج قسمت میوه و سبزیجات در روز شامل توت فرنگی، مرکبات، انبه، فلفل و گوجه فرنگی که منابع خوب ویتامین C هستند را بخورید.

 

۲- مکمل‌های غذایی برای سالمندان حاوی آهن

آهن، نقش مهمی در بدن دارد؛ از جمله کمک به ایجاد گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می‌کنند. بیشتر افراد با مصرف آجیل، دانه‌های مغذی، گوشت، تخم مرغ، لوبیا، سبزیجات برگ سبز و … قادر به دریافت آهن مورد نیاز خود از رژیم غذایی خود هستند. آهن به ندرت، یک مکمل غذایی محسوب می‌شود که سالمندان باید بطور معمول از آن استفاده کنند؛ مگر اینکه دچار کمبود آهن در بدن شوند. به سادگی با مصرف یک لیوان آب میوه با یک وعده غذایی غنی از آهن می‌توانید آهن مورد نیاز را تأمین کنید.

 

مکمل غذایی

انواع مکمل غذایی برای سالمندان

 

سخن پایانی

به یاد داشته باشید مصرف بهترین مکمل‌های غذایی برای سالمندان همراه با یک رژیم غذایی متنوع و سالم، فعالیت بدنی مناسب و سبک زندگی صحیح بهترین نتیجه را خواهد داشت. ما در داروخانه آنلاین نسخه اول ضمن افزایش آگاهی شما درباره ضروت مصرف مکمل سالمندان در دوران پیری با مقایسه انواع مکمل غذایی برای سلامت سالمندان به شما برای انتخاب لهترین محصول کمک می‌کنیم.

منبع:

https://www.webmd.com/healthy-aging/features/missing-nutrients#1

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید