برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با دستگاه لیزر موهای زائد

همانطور که می دانید، روی برخی نقاط بدن انسان موهای تیره و ضخیمی می روید که نازیبا هستند و اغلب افراد برای رفع و ازبین بردن آن ها در تلاش اند. روش های گوناگونی برای از میان بردن این موهای زائد وجود دارد که ممکن است سنتی یا مدرن باشند. روش های سنتی با استفاده از انواع مواد از بین برنده مو انجام می شوند و روش های دیگر از به کارگیری انواع تیغ و خودتراش گرفته تا دستگاه اپیلاسیون و دستگاه لیزر موهای زائد ، متنوعند. در این مقاله، بخش تجهیزات پزشکی مجله نسخه اول ، به معرفی انواع دستگاه لیزر موهای زائد و موضوعات مرتبط با آن می پردازد.
دستگاه لیزر موهای زائد

آنچه راجع به دستگاه لیزر موهای زائد در مقاله پیش رو می خوانیم:

  • دستگاه لیزر موهای زائد چیست؟
  • انواع دستگاه های لیزر موهای زائد
  • بهترین موقع استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد
  • فواید و مضرات استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد
  • نکات مهم پیش از به ­کارگیری لیزر موهای زائد

 

دستگاه لیزر موهای زائد چیست؟

انواع دستگاه لیزر موهای زائد

در زمینه از بین­ بردن موهای زائد، کارکرد لیزر بر مبنای تحت­ الشعاع قرار دادن ملانین یا رنگدانه مو و نابودکردن آن می­ باشد. در دستگاه ­های لیزر موهای زائد، به صورت کاملا غیرتهاجمی و بدور از صدمه به پوست، ریشه و فولیکول مو مورد اصابت اشعه لیزر قرارگرفته، گرم می­شود و از بین می­رود. هرچه موها تیره­تر و ضخیم­تر باشند توسط لیزر بهتر از بین خواهند رفت.

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد

اثر لیزر بر ساقه و ریشه مو

دستگاه­های لیزر از نظر وسعت استفاده (عمومی یا خانگی) به دو دسته تقسیم می­شوند:

  • دستگاه لیزر مو با مصرف خانگی یا سالن­های زیبایی که با فناوری آی پی ال (IPL) کار می­کند و کاربر آن  می­تواند مبتدی و غیرمتخصص باشد.
  • دستگاه­های لیزر موی دائمی و پیشرفته که در کلینیک­های ویژه لیزر زیبایی مورد استفاده قرار می­گیرند و حتما توسط پزشک یا اپراتور ماهر و حرفه­ای کنترل و استفاده می­شوند.

دستگاه لیزر آی پی ال

آی پی ال

تکنولوژی دستگاه لیزر آی­پی­ال در واقع لیزر نیست بلکه با استفاده از سیستم نور شدید پالسی( 400الی 1200 نانومتر) بسیاری از خدمات سلامت و زیبایی پوست از جمله  رفع موهای زائد را انجام می­دهد که البته دوام موزدایی با دستگاه به اصطلاح لیزر IPL بسیار کمتر از سایر دستگاه­های لیزر کلینیکی است.

در دستگاه IPL با تنظیم فیلترموجود در آن و انتخاب طول موج مناسب با تقلید از عملکرد لیزر، می­تواند اقدام به از بین­بردن موهای زائد به­صورت موقتی نمود.

لازم به ذکر است که با وجود ضعیف­تر بودن اشعه نوری دستگاه IPL باز هم باید فرد کاربلد و ماهر در این زمینه اقدام به استفاده نماید چراکه با انتخاب اشتباه فیلتر آن امکان ایجاد سوختگی و تیرگی بر پوست وجود خواهد داشت.

نوع جدید دیگری نیز از این رده دستگاه وارد بازار شده­است که از اشعه رادیوفرکانس نیز در کنار نور استفاده می­کند. استفاده توامان از این امواج می­تواند تاثیر بیشتری بر موهای زائد کمرنگ (سفید، بور و نازک) داشته و فرایند موزدایی را مطلوب­تر سازد. این دستگاه به ای-لایت شهرت دارد.

دستگاه لیزر سوپرانو

دستگاه لیزر سوپرانو

دستگاه لیزر موی زاید سوپرانو از نوع دایودی می­ باشد که با ایجاد سه طول موج الکس دایود اندیاگ لیزر  می­تواند تا عمق بیشتری نسبت به سایر انواع دستگاه لیزر موهای زائد در پوست نفوذ کرده و موهای زائد را برای مدت بیشتری از بین ببرد.

دستگاه لیزر روبی

 لیزر روبی

دستگاه لیزر روبی با طول موج کوتاه اقدام به رفع موهای زائد می­کند. طول موج لیزر تولیدشده با دستگاه لیزر موی زائد روبی حدود 694 نانومتر است که برای از بین­بردن موهای نازک و روشن مناسب­تر است و برای افراد با پوست تیره پیشنهاد نمی­شود.

دستگاه لیزر ایلایت

دستگاه لیزر ایلایت

دستگاه لیزر ای-لایت (Elight) نسل جدیدی از دستگاه­های لیزر زیبایی است که از انتقال امواج الکترومغناطیس و نور پالسی به صورت ترکیبی استفاده می­کند. دستگاه لیزر ای-لایت برای از بین بردن موهای زائد و همچنین ضایعات عروقی که به شکل خطوط قرمز و بنفش ظاهر پوست را نازیبا می­کنند استفاده می­گردد. کارکرد لیزر ای-لایت سه برابر بهتر از دستگاه آی­پی­ال معمولی است. دستگاه لیزر ای-لایت حتی برای از بین­بردن موهای سفید، روشن و رنگی هم مناسب است.

دستگاه لیزر الکس آلما سوپرانو

دستگاه لیزر الکس آلما سوپرانو

این دستگاه لیزر مو با امواج لیزری به طول موج 755 نانومتر و عمق نفوذ بالا در پوست به صورت پالسی موهای زائد موضع هدف را از بین می­برد. دستگاه لیزر الکس آلما سوپرانو مجهز به سیستم TCE برای خنک کردن سطح پوست است که فرایند موزدایی را بدون کوچک­ترین درد و سوختگی امکان­پذیر می­سازد.

دستگاه لیزر ان دی یاگ

 ان دی یاگ

دستگاه لیزر ان­دی­یاگ (ND-Yag) به­طور ویژه برای از بین­بردن موهای زائد تیره­رنگ و پوست برنزه طراحی شده ­است. همچنین در از بین ­بردن اثر تتو و لکه­ های ناشی از آفتاب­ سوختگی نیز کاربرد دارد. این دستگاه لیزر موی زائد با امواجی به طول موج 1064نانومتر می­تواند مستقیما به هموگلوبین فعال در فولیکول مو اصابت کرده و آن را ازبین می­­برد.  به همین دلیل موزدایی با دستگاه لیزر ای­دی­یاگ با درد و سوزش بیشتری نسبت به سایر دستگاه­های لیزر موی زائد همراه است و برای پوست­های تیره و همراه با استعمال ژن بی­ حس­ کننده و لوسیون کربن باید مورد استفاده قرارگیرد.

دستگاه لیزر اکساندرایت (Alexandrite)

اکساندرایت (Alexandrite)

 

این دستگاه لیزر موی زائد از بهترین و مطلوب­ترین دستگاه­های لیزر مو به­حساب می­آید چراکه با عمق نفوذ بیشتر و در زمان کوتاه می­تواند بیشترین تاثیر را داشته­ باشد.  البته همین مزیت­ها افزایش درد و سوزش ناشی از موزدایی را به همراه خود دارد. به ­همین­ خاطر دستگاه لیزر موی زائد الکساندرایت مجهز به سیستم خنک­ کننده سطح پوست هنگام موزدایی است تا سوزش و سوختگی را به حداقل برسانند. این دستگاه لیزر موی زائد برای پوست­ های روشن مناسب­تر است.

بهترین موقع استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد

زمان استفاده از دستگاه لیزر

بهترین نتیجه از به­ کارگیری این روش موقعی حاصل می­ شود که

  • پوست ناحیه مد نظر دارای رنگ روشن و موهای زائد رنگ تیره­ای داشته باشند.
  • پیش از شروع درمان، سطح پوست کاملا تمیز و فاقد کرم، چربی و آلودگی باشد.
  • سطح پوست کاملا خشک باشد و به مدت 6 هفته با سایر روش ­های موزدایی اصلاح نشده باشد.

فواید و مضرات استفاده از دستگاه لیزر برای موهای زائد

از جمله فواید استفاده از این روش ، می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از لیزر، سریع­ترین و موثرترین روش برای رفع موهای زائد است .
  • با چند جلسه استفاده از این روش می­ توان به­ طور دائم از رویش موهای زائد جلوگیری کرد.
  • نسبت به برخی روش­ های دردناک رفع موهای زائد، استفاده از دستگاه لیزر  از درد کمتری برخوردار است و با استفاده از ژل بی­حس­ کننده یا خنک کننده های سطحی در دستگاه های جدید، این سوزش به حداقل خواهد رسید.
  • موزدایی در همه بخش ­های بدن با استفاده از اغلب این دستگاه ها، میسر شده ­است.

در کنار همه مزیت­ هایی که دارد بهتر است چند مورد از عوارض آن را نیز بشناسیم:

  • اگر رنگ پوست و موی موضع هدف با طول موج لیزر مورد استفاده هماهنگ نباشد سوختگی، درد و لکه بر پوست ایجاد خواهد شد.
  • تا 2 الی3 روز پس از موزدایی با دستگاه، پوست بسته به میزان حساسیت فرد، حالت ملتهب و قرمزی خواد داشت که مشابه آفتاب­ سوختگی است.
  • اگر استفاده از لیزر در برخی افراد ممکن است باعث پسته­ پوسته ­شدن ناحیه هدف شود.
  • ممکن است عارضه هایپوپیگمنتیشن یا کاهش رنگدانه ­های پوستی  رخ دهد که پوست موضع هدف را روشن­ تر از سایر نقاط کند که به ویژه در صورت آزاردهنده ­است البته در اغلب موارد گذراست و پوست به حالت طبیعی خود بازمی­ گردد.
  • ممکن است عارضه هایپرپیگمنتیشن یا افزایش رنگدانه ­های پوست که موضع هدف را موقتا تیره می­ کند ایجاد شود که به مرور بهبود می­ یابد.
  • اشعه لیزر اثر سوء بر چشم می­ گذارد و چنانچه کاربر دستگاه لیزر موهای زائد(متخصص) و فرد مورد درمان از عینک محافظ استفاده نکنند احتمال آسیب به بینایی وجود خواهد داشت.

نکات مهم پیش از به­ کارگیری این روش

رفع موهای زائد

  • حداقل از 6 هفته قبل از مراجعه به کلینیک و لیزرکردن موهای زائد، به پوست خود استراحت داده باشید.
  • در این 6 هفته هیچ­گونه عملیات برنزه نداشته باشید و در حد امکان در معرض آفتاب­سوختگی قرار نگیرید چراکه ایجاد تاول و سوختگی خواهد کرد.
  • پیش از لیزرکردن موهای زائد، از بند انداختن، بلیچ کردن، الکترولیز کردن یا هر روش دیگر موزدایی محل مدنظر بپرهیزید.
  • به مدت 24 ساعت پس از درمان (موزدایی) با دستگاه لیزر مو ، از خوردن مواد کافئین­دار و مواجهه با شرایط اضطراب­ آور دوری نمایید.

 

سخن آخر

به­ کارگیری دستگاه ­های لیزر موهای زائد، یکی از چندین روش رفع موهای زائد بدن است که البته قوی­ترین و جدیدترین روش آن نیز هست. ولی استفاده از انواع خودتراش، تیغ اصلاح، پد اپیلاسیون و کرم موبر هم برای رفع موهای زائد می تواند درعین ارزانی و دسترسی آسان تاحدمطلوبی کارآمد باشد.  این محصولات را می­ توانید از داروخانه آنلاین نسخه اول تهیه و درب منزل دریافت نمایید.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید