برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با دستگاه های الکتروتراپی

روش های مختلفی برای کاهش درد استخوان، عضلات و ماهیچه ها وجود دارد که اغلب آن ها با گرم کردن بافت، افزایش گردش خون و نهایتا کاهش درد عمل می کنند؛ یکی از روش های ایجاد گرما الکتروتراپی یا استفاده از نیروی الکتریسیته یا برق است که در نگاه اول الکتروتراپی و تصور اتصال الکتریسیته به بدن انسان ترسناک و خطرآفرین به نظر می رسد اما در این مقاله بخش تجهیزات پزشکی مجله نسخه اول با معرفی دستگاه های الکتروتراپی، شما را به شناخت مختصری از نحوه عملکرد و تاثیرات مثبت انواع دستگاه الکتروتراپی بر بدن بیماران می رساند که باعث می شود الکتروتراپی دیگر ترسناک نباشد!
دستگاه الکتروتراپی

دستگاه الکتروتراپی

آنچه در مقاله آشنایی با دستگاه های الکتروتراپی خواهید خواند:
• تعریف الکتروتراپی
• الکتروتراپی و فیزیوتراپی
• انواع دستگاه های الکتروتراپی
• کاربرد هر یک از دستگاه های الکتروتراپی
• لوازم همراه دستگاه های الکتروتراپی

تعریف الکتروتراپی

الکتروتراپی، روشی است که در آن با انتقال امواج الکتریکی به داخل بافت، در آن ایجاد گرما کرده و با افزایش جریان خون در بافت، کاهش درد را به دنبال دارد؛ همچنین افزایش گردش خون در بافت با استفاده از الکتروتراپی موجب جذب بهتر و سریع تر مواد مغذی و داروهای مصرف شده می شود و نهایتا بافت آسیب دیده نیز با سرعت بیشتری ترمیم می یابد؛ فرآیند الکتروتراپی به واسطه قرارگیری الکترودهای مخصوص دستگاه بر سطح پوست و در موضع درد انجام می شود، الکتروتراپی کاملا غیرتهاجمی است و امواج به صورت کنترل شده و ایمن با ایجاد میدان الکتریکی در مرکز بافت هدف به موضع درد نفوذ می کنند؛ در روش الکتروتراپی، گرما درعمق بافت ایجاد می شود و فقط نقطه مورد نظر را تحت تراپی قرار می دهد.

تعریفی از الکتروتراپی

الکتروتراپی و فیزیوتراپی

دستگاه های مختلفی در حوزه الکتروتراپی طراحی و ساخته شده اند که هرکدام در زمینه خاصی از فیزیوتراپی و توانبخشی مورد استفاده قرار می گیرند؛

انواع دستگاه های الکتروتراپی

  • گالوانیک (Galvanic)

  • فارادیک (Faradic)

  • اینترفرنشیال (Inter Frential)

  • تنس (TENS)

  • ولتاژ بالا (HV)

هریک از دستگاه های الکتروتراپی بالا دارای قابلیت  تولید فرکانس های مختلف، جریان و ولتاژ متفاوتی هستند و آن را بر ماهیچه اعمال می کنند درواقع هر کدام ویژه درمان و تسکین درد در شرایط مختلف هستند.

ممکن است یک دستگاه الکتروتراپی از چند ماژول دستگاه الکتروتراپی تشکیل شده باشد و با تغییر تنظیمات بتواند کار چند دستگاه الکتروتراپی مختلف را انجام دهد.

کاربرد هر یک از دستگاه های الکتروتراپی

  • دستگاه الکتروتراپی گالوانیک

دستگاه الکتروتراپی گالوانیک

این نوع الکتروتراپی در اصل به کاربردن جریان گالوانیک است که جریانی در بازه 5/0 الی 5/2 میلی آمپر را شامل می شود و برای تحریک عضلاتی به کار می رود که به قطع شدن اعصاب، نوروپاتی شدید و ضایعات نخاعی دچار شده اند.

  • دستگاه الکتروتراپی فارادیک

الکتروتراپی فارادیک

این روش الکتروتراپی در واقع استفاده از جریان فارادیک است؛ که با اعمال تحریک های لحظه ای بر عضله، مخصوصا عضلاتی که دچار ناتوانی در تاندون ها، عوارض سکته مغزی، نوروپاتی های خفیف تر شده اند به کار گرفته می شود؛ دستگاه الکترورتراپی فارادیک برای  به حرکت واداشتن ماهیچه ها در سالمندان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • دستگاه الکتروتراپی اینترفرنشیال

الکتروتراپی اینترفرنشیال

الکتروتراپی اینترفرنشیال شامل به کار گیری فرکانس های بالا به صورت تداخلی در عمق بافت ماهیچه و عضلات می شود؛ در این مود دستگاه الکتروتراپی، فرکانس 2000 هرتزی برای تقویت عمقی عضلات و فرکانس 4000هرتزی برای کاهش  دردها و اسپاسم های عضلانی به کار می روند.

  • دستگاه الکتروتراپی تنس

الکتروتراپی تنس

این نوع الکتروتراپی در واقع با استفاده از جریانی معادل 12  الی 30 میلی آمپر به دو شکل پالسی و معمولی و با فرکانس 50 الی 150 هرتز اقدام به درمان می کند؛ در الکتروتراپی به وسیله دستگاه تنس، با اعمال فرکانس و جریان مورد نظر به عضله دردهای اسپاسمی، عصبی، دردهای ناشی از ورزش های سنگین و عوارض بعد از جراحی را تسکین بخشیده می شود.

  • دستگاه الکتروتراپی ولتاژ بالا

الکتروتراپی ولتاژبالا

این دستگاه الکتروتراپی نیز با اعمال جریان ولتاژ بالای الکتریکی به عضلات هدف سیستم سمپاتیک آن ها را احاطه و بلوکه می کند و با افزایش سرعت گردش خون در ماهیچه آن باعث بهبود زخم های ناشی از دیابت نوع 2، زخم های فشاری و عوارض سرمازدگی در عضله می گردد.

لوازم همراه دستگاه های الکتروتراپی

پراب-لید-الکترود    لید-پراب-الکترود

هر دستگاه الکتروتراپی برای اعمال جریان یا فرکانس به عضله بیمار، دارای الکترود، لید، پد، کابل و منبع تغذیه می باشد.

تعداد لید، پد و کابل های انتقال، بسته به نوع دستگاه و عارضه ایجاد شده متفاوت است.

 

سخن آخر

الکتروتراپی روشی نو، ایمن و غیرتهاجمی برای تسکین درد یا رفع گرفتگی عضلات بدن است. هنگامی که عضلات بدن به واسطه عواملی همچون ضربه خوردن، حرکات سنگین یا ناگهانی ورزشی، کهولت سن و یا حتی جراحی دچار درد یا گرفتگی می شوند پزشک چند جلسه فیزیوتراپی تزویز می کند که شامل استفاده از انواع دستگاه های الکتروتراپی خواهد بود. دستگاه های الکتروتراپی بسته به نوع نیاز بیمار به چند دسته تقسیم می شوند و باید با راهنمایی و توصیه پزشک و توسط کارشناس فیزیوتراپیست به کار گرفته شوند. الکتروتراپی خطری برای بیمار ندارد و دستگاه های الکتروتراپی کاملا ایمن طراحی و ساخته می شود.

 

تیم نسخه اول امیدوار است در مقاله آشنایی با دستگاه های الکتروتراپی اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیز مخاطب قرار داده باشد.

مقالات بیشتر در این زمینه را در صفحه مقالات تجهیرات پزشکی مجله نسخه اول دنبال کنید.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید