برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه ‏

فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه در کنار مراقبت­‌های دندانپزشکی می‌­تواند در بهبود لثه­‌های بیمار و نگهداری سلامت آن موثر باشد. ممکن است اشخاصی را دیده باشید، که از لبخند زدن در عکس‌های گروهی خودداری کنند و یا حتی از لبخند زدن جلوی آینه کراهت دارند. در بیشتر مواقع دلیل این کار تورم، لکه، خونریزی و اختلالات لثه است. خونریزی لثه معمولاً در اثر ژنژیویت ایجاد می­‌شود که التهاب حاشیه لثه در اطراف پایه دندان‌­ها است. بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل، مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشک است. اما می­‌توان برخی از فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه را به عنوان داروهای خانگی مانند شستشو با آب نمک یا امتحان کردن برخی محصولات گیاهی، استفاده کرد. افزودن این فرآورده‌ها به عنوان درمان­‌های طبیعی، فواید زیادی را به همراه دارد، اما به یاد داشته باشید، نتایج ممکن است در افراد مختلف، فرق کند. 
درمان خونریزی لثه

از چه فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که لثه‌های شخص ممکن است خونریزی کنند، اما یکی از دلایل عمده آن یک نوع بیماری خفیف لثه است. این بیماری هنگامی اتفاق می‌­افتد که یک پلاک یا ماده چسبنده که از باکتری­‌ها ساخته می‌شود، به دلیل مواد نشاسته‌­ای و قندهای موجود در مواد غذایی روی دندان‌­های شخص ایجاد گردد. اگر این مواد بیش از چند روز روی دندان‌های شخص بماند، می‌­تواند زیر لثه شما سفت شود و ماده‌ای به نام رسوب دندان تشکیل دهد.
با گذشت زمان، این عارضه می­‌تواند به پوسیدگی دندان و بیماری لثه منجر شود، بنابراین ممکن است بیمار برای تمیز کردن دندان­‌های خود به دندانپزشک نیاز داشته باشد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند. داروهای خانگی به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه، می‌­توانند به جلوگیری از خونریزی لثه‌های شما کمک کنند، اما همه آنها درمان نهایی نیستند.
میانگین ضخامت رسوباتی که در اطراف دندان افراد مبتلا به بیماری لثه ایجاد می‌­شوند به طور متوسط حدود 3 تا 6 میلی‌متر است. برای رسیدن به سطح لثه، شما نمی­‌توانید به عنوان یک روش درمانی فقط به شستشو با فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه، اکتفا کنید. بهترین راه برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان شما، مسواک زدن هر روزه، کشیدن نخ دندان و شستشو با دهانشویه ضد باکتری و پیگیری معاینات دندانپزشکی است.
همچنین فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی و اختلالات لثه به عنوان داروهای خانگی می‌­توانند واقعاً مؤثر باشند، به خصوص اگر بتوانید نمونه‌­ای از باکتری­‌های موجود در لثه­‌های خود را بگیرید و از درمان­‌های اختصاصی برای آن باکتری استفاده کنید. با مراجعه به دندانپزشک، او می‌­تواند نوع باکتری­‌های دندان شما را تشخیص دهد و شانس شما را در رسیدن به اهداف سلامتی لثه بهبود بخشد.

 

خونریزی لثه

درمان خونریزی لثه

 

آیا شستشوی دهان با آب نمک مناسب است؟

شستشوی دهان با آب نمک یک درمان خانگی قدیمی است که باکتری­ها را خشک می­‌کند. برای به دست آوردن بیشترین استفاده از محلول آب نمک پیشنهاد می­‌شود که جوش شیرین و پراکسید هیدروژن را نیز به آن اضافه کنید. این مواد به از بین بردن باکتری­‌ها و تمیز کردن ناحیه دهان و لثه کمک می‌­کنند. در ظرفی محلول نیمی نمک و نیمی جوش شیرین را تهیه کنید. سپس مسواک خود را درون پراکسید هیدروژن فرو کنید و لثه‌های خود را ماساژ دهید. سپس دندان­‌های خود را با آن محلول مسواک بزنید. محلول آب و نمک می­‌تواند برخی از بافت‌ها را تسکین دهد، اما بیمارانی که فشار خون بالا دارند، باید احتیاط کنند. این محلول خیلی شور است و در واقع می­‌تواند بافت­های دهان را تحریک کند، بنابراین با مقدار رقیقی از این محلول شروع کنید.

 

آیا چرخاندن روغن در دهان برای خونریزی لثه مفید است؟

در سال‌های اخیر بحث­‌های زیادی درباره فواید احتمالی سلامتی یک عمل باستانی معروف به چرخاندن روغن در دهان شروع شده است. در گذشته از چرخش روغن در دهان برای یک دوره زمانی معین و جهت درمان بیماری­‌هایی از میگرن تا دیابت استفاده می­‌شده است. برخی آن را برای کمک به خونریزی لثه‌ها نیز به کار می‌­برند.

اگرچه انجمن دندانپزشکی آمریكا اعلام کرده است شواهد كافی برای استفاده از غرغره روغن برای درمان خونریزی لثه وجود ندارد، تعداد معدودی از مطالعات نشان می­‌دهد که ممکن است فوایدی داشته باشد. استفاده از روغن­‌های خوراکی مانند روغن کنجد، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن آفتابگردان و شستشوی دهان با آنها به مدت 1 تا 20 دقیقه می‌تواند مفید باشد. با این وجود بهتر است قبل از امتحان کردن با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

خوردنی‌های لبنی و تُرد چه تاثیری در درمان خونریزی لثه دارند؟

فرآورده­‌های شیر دارای کلسیم هستند، همان ماده مغذی که دندان­‌های شما را تقویت می­‌کند. مطالع‌ه­ای در سال 2008 در ژورنال پریودنتولوژی نشان داد افرادی که مرتباً لبنیاتی مانند شیر، پنیر و ماست به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه می‌­خورند، از بیماری لثه کمتری رنج می‌­برند.
میان وعده هویج و کرفس نیز ممکن است کمک کننده باشد، اما ممکن است بیشتر از هر نوع ماده مغذی موجود در آنها، خرد شدن سبزیجات تُرد توسط دندان مفید باشد. مواد غذایی ترد می­‌توانند به از بین بردن پلاک دندان کمک کنند. همچنین، هنگام جویدن آنها، دهان شما بزاق بیشتری ایجاد می­‌کند که باعث می­‌شود ذرات و اسیدهای غذایی که باعث آسیب می­‌شوند، از بین بروند. گیاهان همچنین قند، فیبر و آب زیادی دارند که به تمیز کردن دندان کمک می‌­کنند.

 

چه گیاهان و روغن‌هایی به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه استفاده می‌­شوند؟

برخی تحقیقات حاکی از آن است که شستشو با بعضی از گیاهان و روغن‌ها به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه می­‌تواند به کاهش باکتری‌­ها و التهاب در دهان شما کمک کند. همچنین محصولات آماده‌­ای وجود دارد که در داروخانه­‌ها و فروشگاه‌­های معتبر گیاهان دارویی به فروش می­‌رسد که از مخلوط نعناع فلفلی، آویشن قرمز، پوست دارچین و اکالیپتوس تهیه می‌شوند. همچنین روغن اسطوخودوس و عصاره گیاهانی مانند اکیناسه یا سرخارگل برای درمان لثه وجود دارد. برخی محققان می­‌گویند این مواد ممکن است به کاهش پلاک و التهاب لثه بیماران کمک کند.
همچنین گیاه کالاندولا که به نام گل همیشه بهار نیز معروف است، به عنوان یکی از انواع فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی و درد لثه توصیه می­‌شود. برخی شواهد نشان می‌‌دهد که ترکیبات موجود در این گیاه در مبارزه با پلاک و خونریزی لثه مفید هستند. گل­های زرد آرنیکا که به آن گل همیشه بهار کوهی هم می­‌گویند، یکی دیگر از فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه است و به عنوان یک درمان مناسب برای درد و جراحت­‌های پوستی و دهانی شناخته می‌شود.
البته بهتر است محلول­‌های قدرتمندی مانند روغن پونه کوهی یا Oregano خالص را رقیق کنید. زیرا در صورت استفاده از محلول غلیظ آنها، می­‌تواند به بافت لثه شما آسیب برساند.

 

خونریزی لثه

درمان خونریزی لثه با گل همیشه بهار

 

چگونه می­‌توان محلول دهانشویه خانگی تهیه کرد؟

اگر بخواهید خودتان محلول دهانشویه درست کنید. به میزان یک دوم لیوان آب تمیز را با چند برگ گیاه تازه بگذارید حدود پانزده دقیقه بجوشد. سپس آن را از روی شعله برداشته و بگذارید خنک شود. محلول را صاف و در داخل یخچال نگهداری کنید. سپس روزی سه بار، دهان خود را از این محلول دهانشویه پر نمایید و به مدت یک دقیقه آن را درون دهان بچرخانید تا با تمام قسمت­‌های درون دهان و لثه­‌ها تماس داشته باشد. بهتر است این کار را بعد از هر وعده غذایی و شستن دندان‌­ها با مسواک، انجام دهید.

 

درمان خونریزی لثه

محلول دهانشویه خانگی

 

خواص آلوئه­‌ورا در رفع خونریزی لثه چیست؟

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، محصولات گیاهی می‌­توانند به عنوان داروهای ساده یا ترکیبی برای سلامتی بهتر دهان استفاده شوند. هدف از این مطالعه بررسی بالینی اثربخشی برخی محصولات گیاهی به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه، بوده است.
ترکیبات بالقوه­‌ای در برگ‌های حجیم گیاه  آلوئه­‌ورا وجود دارد که شامل ویتامین‌های محلول در آب و چربی، پلی ساکاریدهای ساده و پیچیده، مواد معدنی، اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی هستند. طبق تحقیق فوق، این ترکیبات برای درمان ژنژیویت موثر شناخته شده­‌اند.
برای استفاده از آلوئه‌­ورا پس از برش یک تکه از برگ آلوئه ورا، مادۀ ژل مانند چسبناک آن را جهت شستشوی دهان، بیرون بیاورید. توسط این ژل لثه‌های مجروح خود را به آرامی و با دقت ماساژ دهید. پس از آنکه با ماساژ، مواد آن به خوبی جذب لثه ها شد، دندان هایتان را با همان ماده مسواک بزنید.

 

راهکارهای درمان خونریزی لثه

آلوئه‌ورا یکی از فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه

 

تاثیر چای سبز در بهداشت دهان چیست؟

کاملیا یک گیاه همیشه سبز است که منشاء آن از چین بوده و بعداً در سایر نقاط جهان رواج یافت. از این گیاه در تولید چای سبز استفاده می‌­شود. چای سبز کاملیا دارای مواد فعال ضد باکتریایی مهمی است که به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای خونریزی لثه، به شمار می­‌آید. عمده تركیبات شیمیایی چای سبز شامل كافئین، تئوبرومین و تئوفیلین است. طبق تحقیق فوق که روی برخی از داروهای گیاهی از جمله انار، آلوئه­‌و‌را، چای سبز و گیاه مسواک انجام شد، کاربرد آنها به صورت خمیردندان، محلول شستشوی دهان، ژل و صمغ در التیام نشانگرهای التهابی در لثه مفید بوده‌­اند.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین روش درمان خونریزی لثه، رعایت بهداشت مناسب دندان و از بین برن جرم و پلاک دندان‌ها است. همچنین استفاده از دهانشویه و شستشو با آب و نمک در پیشگیری و درمان این مشکل بسیار موثر است. امروزه انواع مختلفی از دهانشویه‌های گیاهی وجود دارد که با عوارض جانبی ناچیز در رفع این مشکل به کار می‌روند. ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” ضمن آشنایی شما با علل خونریزی لثه و نحوه درمان آن با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب محصول مناسب کمک می‌کنیم‏.‏

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید