برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با فرآورده‌های طبیعی برای درمان اختلالات قاعدگی

قاعدگی یکی از شرایط طبیعی است که برای هر خانمی به وجود می‌آید. ممکن است این امر برای بعضی خانم‌ها منظم و برای برخی غیرمنظم باشد. اگر قاعدگی غیر قابل پیش‌بینی و یا میزان خونریزی غیر طبیعی باشد، به آن اختلال در قاعدگی می‌گویند. فرآورده‌های طبیعی مختلفی برای درمان اختلالات قاعدگی وجود دارد که می‌توان به وسیله آنها به این عادت ماهانه نظم داد. ما در این مقاله به بررسی مهم‌ترین علل ایجاد اختلالات قاعدگی می‌پردازیم و در ادامه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی مفید برای درمان اختلالات قاعدگی را معرفی و روش‌های درمانی طب سنتی را شرح می‌دهیم. 
اختلالات قاعدگی

گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی برای درمان اختلالات قاعدگی

گیاهان دارویی مختلفی برای درمان اختلالات قاعدگی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها اختلالات و بی‌ نظمی‌های دوران قاعدگی را از بین برد و به یک عادت ماهیانه منظم رسید. از مهم‌ترین این گیاهان و فرآورده‌های آنها برای اختلالات قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

رازیانه

یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان اختلالات قاعدگی، رازیانه است. این گیاه به دلیل داشتن فیتواستروژن که هورمون زنانه است، می‌تواند برای سلامتی خانم‌ها مفید باشد. محصولات دارویی حاوی این گیاه همچنین یکی از شناخته‌شده‌ترین فرآورده‌های طبیعی برای درمان اختلالات قاعدگی و اختلالات تخمدان هستند. مشکلاتی نظیر قطع شدن و به تاخیر افتادن قاعدگی با این گیاه حل می‌شود.

 

خواص رازیانه

 

پنج انگشت

گیاه پنج انگشت حاوی ترکیبات ایریدوئیدی، فلانوئیدی و اسانسی است که از طریق تاثیر بر غده هیپوفیز ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. این گیاه همچنین حاوی ترکیبات شبه هورمونی است که هورمون مورد نیاز افراد دارای اختلالات هورمونی را تأمین کرده و از این طریق نیز باعث بهبودی این اختلالات قاعدگی و تعادل هورمون‌های زنان می‌شود.

زنجبیل

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای اختلالات قاعدگی، زنجبیل است. اگر قاعدگی نامنظمی دارید سعی کنید غذاهای خود را با زنجبیل طعم‌دار کنید. زنجبیل در کاهش درد قاعدگی موثر است و بی نظمی آن را درمان می‌کند.

دارچین

این ادویه علاوه بر تنظیم کردن دوره عادت ماهیانه و افزایش باروری می‌تواند خونریزی شدید و حالت تهوع دوران پریودی را نیز کاهش دهد. همچنین دارچین در درمان فیبروم‌های رحمی یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موثر است و به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

دارچین

 

آناناس

این میوه یکی از بهترین درمان‌های اختلالات قاعدگی می‌باشد. مصرف آناناس می‌تواند سیکل عادت ماهیانه را منظم و پوشش رحم را نرم کند. همچنین این میوه در تسکین دردهای دوران قاعدگی موثر است.

سرکه سیب

تحقیقات نشان داده است خوردن روزانه سرکه سیب در درمان اختلالات قاعدگی و بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر است. همچنین برای کاهش خوریزی‌های شدید رحم مفید می‌باشد.

بیشتر بدانید: کاهش علائم قاعدگی با مواد مغذی

 

علل اختلالات قاعدگی

اختلال در قاعدگی ممکن است بنا بر دلایل مختلفی برای هر خانمی به وجود آید که آن ها را مجبور کند تا از فرآورده‌های طبیعی برای رفع آن استفاده کنند. مهم‌ترین این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

بارداری: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل ایجاد اختلال در قاعدگی، بارداری است. زمانی که خانم‌ها باردار می‌شوند، معمولا عادت ماهیانه آنها قطع می‌شود و یا خونریزی به میزان خیلی کمی است.

رژیم غذایی: یکی دیگر از دلایل اختلال در قاعدگی، رژیم غذایی نادرست افراد است. تغذیه به طور مستقیم با بدن افراد سر و کار دارد و می‌تواند بیشترین اثر را روی آن بگذارد. به طور مثال مصرف بیش از اندازه غذاهای تند، مواد غذایی کربوهیدرات‌دار، ادویه‌ها و …  می‌توانند باعث ایجاد مشکل در قاعدگی شوند.

استرس واضطراب: یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد اختلال در قاعدگی، استرس و اضطراب است. استرس زیاد و مداوم، کورتیزول خون را زیاد می‌کند، همین امر باعث می‌شود که عادت ماهیانه بی‌نظم شود.

الکل: خوردن الکل به میزان زیاد باعث می‌شود که سطح طبیعی هورمون‌های پروژسترون و استروژن بر هم بخورد و در نتیجه در عادت ماهیانه نیز اختلال ایجاد شود.

 

اختلالات قاعدگی

 

روش‌های درمانی طب سنتی برای اختلالات قاعدگی

مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان طب سنتی برای رفع اختلالات قاعدگی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. افرادی که با این مشکل روبرو هستند، باید از غذاهای طبیعی و خانگی استفاده کنند و غذاهای بیرونی و فست‌فودها را کنار بگذارند. همچنین مصرف چربی‌ها و شیرینی‌ها نیز برای این افراد مضر است.
  2. از گیاهان دارویی مفید برای رفع اختلالات قاعدگی، روغن کنجد، روغن زرد و یا روغن بادام شیرین است. خانم‌هایی که این مشکل را دارند می‌توانند این روغن‌های گیاهی را در زمان پاک بودن به کشاله ران‌ها و قسمت زیر ناف تا رحم بمالند. ماساژ با این روغن‌ها باعث می‌شود که اختلالات این دوران کمتر شود.
  3. خانم هایی که از اختلالات قاعدگی رنج می‌برند نباید در زمان پریودی به استخر و یا حمام بروند و بهتر است شست‌وشوی رحم را به میزان کم انجام دهند.
  4. قرص های ضد بارداری برای این افراد باید ممنوع باشد. مگر اینکه پزشک آنها را تجویز کرده باشد.
  5. یکی دیگر از روش‌های درمانی که متخصصان طب سنتی به آن تاکید دارند، بادکش کردن است.
  6. زعفران و هل باید از سبد غذایی این خانم به خصوص در زمان پریودی حذف شود.
  7. ممکن است برخی خانم‌ها در زمان پریودی ضعیف شوند و مدام بدنشان سرد شود. این خانم‌ها احتمال دارد که سردی رحم داشته باشند به همین سبب باید سیاهدانه را با عسل مخلوط کنند و روزی دو مرتبه آن را مصرف کنند. آنها همچنین می‌توانند پودر گزنه را به صورت دمنوش مصرف نمایند.
  8. از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای درمان اختلالات قاعدگی عرق رازیانه و عرق بومادران است. طبق نظر متخصصان طب سنتی این دو عرق باید در فاصله بین دو پریودی خورده شوند و به هیچ عنوان در زمان پریودی مصرف نگردند. این افراد صبح‌ها باید یک استکان عرق رازیانه و بعدازظهرها باید یک استکان عرق بومادران بخورند.
  9. خانم‌هایی که دچار اختلالات قاعدگی هستند بهتر است در زمان پاکی از مواد مسهل‌زا استفاده کنند. به طور مثال خوب است که شربت خاکشیر و سکنجبین را با عسل هر روز میل کنند.
  10. از دیگر محصولات طبیعی برای اختلالات قاعدگی می‌توان به آب انار شیرین، عرق همیشه بهار، اسطوخودوس، آب سیب خانگی و … اشاره کرد.

 

دل درد دوران قاعدگی

 

روش‌های دیگر برای تنظیم قاعدگی

ورزش منظم

یکی از مهم ترین مسائل برای سلامتی هر فردی داشتن برنامه‌ای منظم برای ورزش کردن است. ورزش منظم می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای درمان اختلالات قاعدگی باشد. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند کمتر دچار دردهای شدید در دوران پریودی می‌شوند و قاعدگی منظم‌تری نیز خواهند داشت. این ورزش مداوم همچنین باعث می‌شود که خانم‌ها وزن مناسبی داشته باشند. همین امر نیز باعث می شود که عادت ماهیانه منظم شود و اختلالات آن از بین برود زیرا چاقی و لاغری می‌تواند باعث اختلال در آن شود.

تمرین یوگا

بر طبق تحقیقات انجام شده تمرینات یوگا می‌تواند به میزان زیادی، اختلالات قاعدگی را از بین ببرد. اگر این تمرین در طول هفته به طور مداوم انجام شود حتما می‌تواند برای منظم کردن عادت ماهیانه موثر باشد. این تمرین همچنین می‌تواند دردها و مشکلات عاطفی این دوران را نیز برطرف کند.

دور کردن استرس

همانطور که بیان کردیم استرس می‌تواند به میزان زیادی، باعث نامنظم شدن قاعدگی شود. در نتیجه اگر شما بتوانید اضطراب و استرس را از خود دور کنید می‌توانید عادت ماهیانه منظمی نیز داشته باشید. دور کردن استرس از خود در محیط خانه و محیط کار از مهم‌ترین کار هایی است که باید برای منظم شدن قاعدگی خود انجام دهید.

 

سخن پایانی

اختلالات قاعدگی شامل علائم روحی مانند افسردگی، اضطراب و احساس ناامیدی و همینطور علائم بدنی از قبیل تغییر اشتها، پرخوابی یا بی خوابی، سردرد، حساس شدن پستان ها و نفخ شکم است. موارد شدید این مشکلات می‌تواند زندگی روزمره‌ یک خانم و حتی اطرافیان او را کاملا مختل کند. استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها یک راه مطمئن برای درمان اختلالات قاعدگی است. این فرآورده‌ها درد را در بدن سرکوب و علائم جسمی و روانی ناشی از قاعدگی را کنترل می‌کنند، همچنین باعث افزایش سلامت جنسی و بهبود باروری می‌شوند. ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب آگاهانه ‏محصول مناسب کمک می‌کنیم‏.‏

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید