برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بوی بد دهان؛ علل، پیشگیری و درمان با مواد طبیعی

بوی بد دهان که به آن هالیتوزیس (halitosis) هم گفته می‌شود می‌تواند به دلیل خوردن بعضی از غذاها، پوسیدگی دندان و یا در نتیجه یک مشکل اساسی مانند بیماری‌های معده یا یک بیماری مزمن سلامتی ایجاد شود. اگر بوی بد به دلیل تجمع پلاک باشد، تمیز کردن دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند مشکل را برطرف کند و اگر خشکی دهان باعث ایجاد آن شود، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند از یک محصول بزاق مصنوعی استفاده کنید و آب زیادی بنوشید. همچنین برخی از مواد طبیعی و گیاهان معطر وجود دارد که استفاده از آن‌ها برای رفع بوی بد دهان مفید است.
بوی بد دهان

بوی بد دهان، بوی نامطبوعی است که همراه با هوای بازدم از دهان یا بینی خارج می‌شود. این مشکل می‌تواند در برقراری روابط فرد با دیگران تاثیر گذاشته، در مواردی باعث ایجاد مشکلات روانی شود. هرکسی می‌تواند مبتلا به بدبویی دهان شود به طوری که گفته می‌شود از هر ۴ نفر، ۱ نفر به بد بویی دهان دچار است. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در داروخانه آنلاین نسخه اول قصد داریم به بررسی عواملی بپردازیم که روی بوی دهان تاثیر می‌گذارند و با معرفی راه‌های درمان طبیعی بوی بد دهان به شما در درمان این بیماری یاری رسانیم.

.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علت بوی بد دهان
  • تشخیص علت بوی بد دهان
  • راعکارهای رفع بوی بد دهان
  • درمان بوی بد دهان با مواد طبیعی
  • رفع بو بد دهان با داروهای گیاهی

 

علت بوی بد دهان

۱) بهداشت نامناسب دندان: باکتری‌ها ذرات غذایی را که در دندان‌ها یا دهان محبوس شده‌اند، تجزیه می‌کنند. ترکیبی از باکتر‌ها و مواد غذایی پوسیده در دهان شما بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. از این رو مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب، مواد غذایی محبوس شده را از بین می‌برد و به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. مسواک زدن همچنین پلاک‌ها را از بین می‌برد. این پلاک ها یکی از منابعی هستند که باعث بوی بد می‌شوند. تجمع پلاک می‌تواند باعث ایجاد حفره و بیماری پریودنتال شود. اگر از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید و هر شب آنها را تمیز نمی‌کنید، بوی بد دهان می‌تواند مشکل ساز شود.

۲) مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها: هنگامی که پیاز، سیر یا غذاهای دیگر با بوی شدید می‌خورید، معده شما هنگام هضم، روغن را از غذاها جذب می‌کند. این روغن‌ها به جریان خون شما منتقل می‌شوند و به ریه‌ها می‌روند. بویی که تولید می‌شود را دیگران می‌توانند تا ۷۲ ساعت در نفس شما متوجه شوند. نوشیدن نوشیدنی‌هایی با بوی شدید مانند قهوه نیز می‌تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد.

۳) سیگار کشیدن: کشیدن سیگار باعث بوی بد و خشکی دهان می‌شود که می تواند بوی بد دهان را بدتر کند.

۴) دهان خشک: بزاق به تمیز نگه داشتن دهان و کاهش بو کمک می‌کند. از این رو خشکی دهان یکی از علل بوی بد دهان است.

۵) بیماری پریودنتال: بیماری پریودنتال یا بیماری لثه زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک را به موقع از روی دندان پاک نکنید. غذا، باکتری و پلاک‌های دندانی می‌توانند بوی شدیدی ایجاد کنند.

۶) بیماری سینوس، دهان یا گلو: عفونت سینوس، برونشیت مزمن، عفونت در سیستم تنفسی فوقانی یا تحتانی در تشدید بوی بد دهان موثر است.

۷) بیماری‌ها: بوی بد دهان غیرمعمول می‌تواند نشانه برخی بیماری‌ها مانند بیماری کلیه، نارسایی کبدی، دیابت، اختلال ریفلاکس معده (GERD) باشد.

 

درمان بوی بد دهان

تشخیص علت بوی بد دهان

دندانپزشک بوی نفس شما را استشمام می‌کند و از شما درباره مشکلتان سوال می‌کند. برای تشخیص اینکه چه عواملی باعث بوی بد دهان شما می‌شود، پزشک بوی دهان، بینی و زبان شما را استشمام می‌کند تا سعی کند منبع بو را تشخیص دهد.

 

راهکارهای رفع بوی بدن دهان

اگر بوی بد به دلیل تجمع پلاک باشد، تمیز کردن دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است مشکل را برطرف کند. در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال، تمیز کردن دندان‌های عمیق ضروری است. درمان مشکلات پزشکی زمینه‌ای، مانند عفونت سینوس یا بیماری کلیوی، نیز می‌تواند به بهبود بوی بد کمک کند. اگر خشکی دهان باعث ایجاد بوی بد در شما شود، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند از یک محصول بزاق مصنوعی استفاده کنید و آب زیادی بنوشید.

 

رفع بوی بد دهان

 

رفع بوی بد دهان برای همیشه

شما باید دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید.

روزانه نخ دندان بکشید و مطمئن شوید که تمام دندان‌های خود را تمیز می‌کنید.

برای از بین بردن باکتری‌های دهان، روزانه از دهان شویه ضد میکروبی استفاده کنید.

مسواک زدن زبان با مسواک نیز می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها کمک کند.

برای شستشوی ذرات غذا و مرطوب نگه داشتن دهان به میزان کافی آب بنوشید.

هر ۳ ماه مسواک قدیمی خود را با یک مسواک جدید جایگزین کنید.

هر ۶ ماه یک تمیزکاری و معاینه دندان را برنامه‌ریزی کنید.

در صورت استفاده از دندان‌های مصنوعی، محافظ‌های دهان و نگه دارنده‌های خود را روزانه تمیز کنید.

اگر بوی بد دهان به تجمع باکتری (پلاک) روی دندان‌ها مربوط باشد، دندانپزشک خمیردندان ضدباکتری یا دهانشویه‌ای را توصیه می‌کند که باکتری‌ها را از بین ببرد.

 

مسواک زدن زبان

 

درمان بوی بد دهان با مواد طبیعی

جعفری

جعفری یک گیاه مفید برای رفع بوی بد دهان است. عطر و بوی تازه و مقدار کلروفیل زیاد آن حاکی از آن است که می‌تواند اثر معطرسازی در دهان داشته باشد.

آب آناناس

بسیاری از مردم معتقدند که نوشیدن آب آناناس از سریع‌ترین و موثرترین راهکارهای درمان برای بوی بد دهان است.

آب

منباع معتبر علمی نشان می‌دهد که خشکی دهان اغلب باعث بوی بد دهان می‌شود و بدون آن باکتری رشد می‌کند. هنگام خواب دهان شما به طور طبیعی خشک می‌شود، به همین دلیل است که بوی بد نفس، صبح معمولاً بدتر می‌شود. با مرطوب نگه داشتن بدن از خشکی دهان جلوگیری کنید و حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

ماست

ماست حاوی باکتری های سالم به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری‌های سالم می‌توانند به مبارزه با باکتری‌های بد در قسمت‌های مختلف بدن مانند روده کمک کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماست همچنین می‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند. پروبیوتیک‌های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان موثر هستند.

شیر

شیر یک درمان مفید برای رفع بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن شیر پس از خوردن سیر می‌تواند به طور قابل توجهی بوی بد را بهبود بخشد.

دانه‌های رازیانه یا انیسون

از زمان‌های بسیار قدیم از دانه‌های رازیانه و انیسون برای تازه‌سازی نفس استفاده می‌شد. این دانه‌های گیاهی طعم شیرین دارند و حاوی روغن‌های معطر هستند که بوی تازه‌ای به تنفس می‌بخشد.

پرتقال

پرتقال حاوی ویتامین C است و خوردن آن به افزایش بزاق و از بین بردن بوی بد دهان ناشی از خشکی دهان کمک می‌کند.

چای سبز و نعناع

نوشیدن چای سبز و دمنوش نعنا یک درمان خانگی بوی بد دهان و یک خوشبو کننده ایده آل برای نفس است.

سیب

برخی ترکیبات طبیعی موجود در سیب ترکیبات بدبوی سیر را خنثی می‌کند. این امر به ویژه برای افرادی که نفس سیر (بوی بد ناشی از سیر) آنها پایدار است بسیار مفید است، زیرا ترکیبات موجود در جریان خون را نیز خنثی می کند.

گیاهان دارویی 

در طب سنتی، از گیاهان دارویی نعناع، آویشن، هل، میخک و دارچین به عنوان رفع کننده بوی بد دهان نام برده شده است.

ما در سامانه آنلاین نسخه اول ضمن ارائه اطلاعات کافی در مورد انواع خمیر دندان، مسواک و دهان شویه، با مقایسه علمی محصولات با ادعای مشابه به شما کمک می‌کنیم تا یک خرید آگاهانه داشته باشید.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-bad-breath

https://www.healthline.com/health/bad-breath

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید