برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خواص آووکادو و فواید دارویی و درمانی آن

بیشترین کاربرد آووکادو در محصولات بهداشتی آرایشی (نرم کننده و ضد آفتاب) است. آووکادو به دلیل داشتن روغن‌های مفید و ویتامین‌هایی مثل D، A و E که دارد، به خوبی می‌تواند پوست را آب‌رسانی کند. کاهش چربی خون، پیشگیری از سرطان و سکته، افزایش قدرت باروری، کمک به کاهش وزن، بهبود خلق و خو، کاهش استرس و اضطراب از دیگر خواص آووکادو و فواید درمانی آن است. افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، بایستی در مصرف این میوه احتیاط کنند.
آووکادو

آووکادو (Avocado) میوه‌ای گلابی شکل با طعم و خصوصیاتی شبیه به انبه و هسته‌ای به قطر 3 تا 5 سانتیمتر است. این میوه یکی از چرب‌ترین میوه‌ها است و 70 تا 80 درصد کالری آن مربوط به محتوایات چربی آن می‌باشد. آووکادو منبع بسیار خوبی برای ویتامین K، ویتامین C، اسید فولیک، ویتامین B6، ویتامین E، پروتئین گیاهی، فیبر غذایی و مس است. در این مقاله شما را با  مهم‌ترین خواص آووکادو و فواید دارویی و درمانی آن آشنا می‌کنیم.

 

گیاه آووکادو

میوه آووکادو

 

خواص آووکادو (خواص و فواید درمانی آووکادو)

بخش مورد استفاده آووکادو میوه آن است. البته در طب سنتی از هسته این میوه نیز برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین خواص میوه آووکادو به شرح زیر است:

خواص آووکادو برای پوست

آووکادو حاوی فیبر، ویتامین B6 و منبع غنی ویتامین E است و از این رو مصرف آن برای سلامت پوست بسیار مفید است. امروزه از این میوه در در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده فراوان می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است استفاده از روغن آووکادو برای درمان پسوریازیس موثر است. همچنین بتاکاروتن و لیکوپن دو نوع از ترکیبات عالی در آووکادو هستند که به ارتقاء سلامت پوست و پیشگیری و درمان پیری پوست کمک می‌کنند.

آووکادو حاوی اسید چرب غیراشباع و ویتامین‌های A و C است که به طور طبیعی مرطوب کننده‌های قدرتمندی برای پوست هستند. با استفاده از محصولات پوستی حاوی آووکادو می‌توانید پوست خشک و خسته خود را ترمیم و مرطوب کنید. همچنین این میوه دارای خاصیت ضد التهاب و ضدعفونی کننده است که می‌تواند به کنترل جوش و آکنه و سایر مشکلات پوستی کمک کند. مواد مغذی موجود در آووکادو، از جمله ویتامین‌های E و C، به کاهش التهابات پوستی کمک می‌کنند. این خاصیت می‌تواند به بهبود وضعیت پوست در برابر مشکلاتی مانند پوسته شدن، سوزش، قرمزی و حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV خورشید کمک کند.

 

آووکادو

خواص آووکادو برای پوست

 

خواص آووکادو برای زنان

آووکادو حاوی مواد مغذی مانند اسید‌های چرب غیراشباع، ویتامین E و ویتامین C است که به بهبود سلامت رحم و تولید هورمون‌های باروری در بدن زنان کمک می‌کنند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آووکادو می‌توانند به بهبود سلامت تخمدان کمک کنند. مصرف این میوه در درمان برخی بیماری‌های رحم مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز موثر است.

 

خواص آووکادو برای مردان

یکی از مهم‌ترین خواص آووکادو افزایش قدرت باروری مردان است. این میوه حاوی چربی‌های سالم است که می‌توانند به افزایش سطح تستوسترون در بدن کمک کنند. همچنین مواد مغذی موجود در آن در بهبود عملکرد جنسی و افزایش قدرت جنسی مردان موثر است. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم آووکادو می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد.

 

میوه آووکادو

خواص آووکادو برای مردان

 

خواص آووکادو برای کودکان

آووکادو یک میوه بسیار سالم و مغذی برای کودکان است. ویتامین‌های موجود در این میوه می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک کنند و در پیشگیری از بروز عفونت‌ها و بیماری‌ها موثر هستند. همچنین آووکادو سرشار از فیبر است و در پیشگیری و درمان یبوست کودکان موثر است.

 

بهبود اختلالات گوارشی

آووکادو حاوی فیبر است که می‌تواند به بهبود عملکرد گوارشی، سلامت دستگاه گوارش و هضم بهتر  غذا کمک کند. این خاصیت درمان برخی بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و یبوست موثر است.

 

خواص آووکادو برای قلب

آووکادو حاوی مواد مغذی مانند پتاسیم، فیبر، ویتامین K و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند. این خاصیت می‌تواند به کاهش خطر بروز بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و پیشگیری از سکته کمک کند. مصرف آووکادو در کاهش فشار خون تاثیر دارد و برخلاف چربی بالای موجود در آن، در چندین مطالعه مصرف آن نه تنها باعث افزایش چربی خون نمی‌شود بلکه در بیماران دیابتی غیر وابسته به انسولین باعث کاهش کلسترول نوع بد نیز شده است.

 

خواص آووکادو برای کبد

آنتی اکسیدان «گلوتاتین» موجود در آووکادو به عملکرد کبد در تصفیه خون بسیار کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه می‌توانند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند که ممکن است در برخی بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی و آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف الکل مفید باشد. همچنین آووکادو حاوی مواد مغذی مانند فیبر و ویتامین C است که به پاکسازی سموم از بدن کمک می‌کند.

 

خواص آووکادو برای مغز

آووکادو حاوی چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین، ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است که برای سلامتی مغز و عملکرد آن مفید و ضروری هستند. مصرف آووکادو می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌ها کمک کند. این خواص به خاطر ویتامین‌های موجود در آووکادو و همچنین فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است. همچنین آووکادو می‌تواند بهبود حافظه و تمرکز را تحریک کند و نقش مهمی در این زمینه دارند. علاوه بر این آووکادو حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ب6، فولات و منیزیم است که می‌توانند به بهبود خلق و خو و کاهش استرس و اضطراب کمک کنند.

 

کمک به کاهش وزن و لاغری

مواد مغذی، فیبر و ویتامینهای موجود در آووکادو می‌توانند در کم کردن اشتها و در نتیجه کاهش وزن موثر باشند. علاوه بر این چربی‌های مفید، ریزمغذی‌ها و فیبرهای آووکادو به بدن کمک می‌کند تا میزان هورمون‌هایی را که به رشد عضلات و چربی سوزی کمک می‌کنند، بالا ببرید.

 

حفظ سلامت چشم

آووکادو میوه‌ای سرشار از لوتئین است. این کاروتنوئید مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های مربوط به دستگاه بینایی پیشگیری به عمل می‌آورد. کاروتنویید لوتیین موجود در آووکادو، در برابر ماکولار دژنراسیون (از بین رفتن لکه زرد) و آب مروارید از چشم محافظت می‌کند.

 

بهترین زمان خوردن آووکادو و توصیه‌های ضروری

بهترین زمان خوردن آووکادو مصرف تازه این میوه است. پس از بریدن و یا پوست کندن آووکادو، ظرف چند دقیقه تا چند ساعت اکسیده و قهوه‌ای رنگ می‌شود. برای به تاخیر انداختن آن می‌توانید آن را قطعه قطعه کرده و داخل کاسه‌ای ریخته و روی آن آب بریزید و یک قاشق آب لیمو به آن اضافه نمایید. آووکادو را می‌توان تا 7 روز در دمای اتاق و تا 2 هفته در یخچال نگهداری کرد. سعی کنید میوه آووکادو را تازه مصرف کنید و از خوردن پوسته و هسته آن خودداری نمایید. برای تسریع در رسیدن آووکادو می‌توانید آن را درون پاکتی گذاشته و درب آن راببندید. گاز اتیلن آزاده شده باعث رسیدن میوه می‌شود.

 

طریقه خوردن آووکادو

خواص درمانی آووکادو

 

مضرات آووکادو (موارد احتیاطی و منع مصرف)

آووکادو یک میوه بسیار سالم و مغذی است که حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و چربی‌های سالم است. به همین دلیل، مصرف آن برای اکثر افراد بسیار مفید است. با این حال، برخی افراد ممکن است به دلیل حساسیت یا بیماری‌های خاص، نتوانند آووکادو را مصرف کنند. موارد منع مصرف و مضرات آووکادو به شرح زیر است:

  • افرادی که به لاتکس حساسیت دارند ممکن است به این میوه نیز حساس باشند و بایستی در مصرف آن احتیاط کنند.
  • تمامی قسمت‌های میوه آووکادو دارای مادهای به نام پرسین است که برای بسیاری از حیوانات خانگی ماند سگ، گربه، اسب و پرندگان سمی است و می‌تواند موجب مرگ آنها شود.
  • آووکادو می‌تواند باعث کاهش اثر داروهای ضد انعقادی از جمله وافارین گردد و این گروه از بیماران بایستی از خوردن آن خودداری کنند.
  • مصرف بیش از حد آووکادو ممکن است باعث مشکلات معده و روده، افزایش سطح قند خون و اضطراب شود. بنابراین، بهتر است مصرف آن را با میزان مناسبی محدود کرده و با یک تغذیه متنوع ترکیب شود.

 

سخن پایانی

به عنوان یک میوه سالم و مغذی، آووکادو می‌تواند به تقویت سلامت عمومی بدن کمک کند. همچنین، مصرف آن می‌تواند به بهبود کارایی جسمی و روحی کمک کرده و افزایش انرژی و قدرت بدنی و ذهنی را تحریک نماید. با این حال، بهتر است مصرف آن را با میزان مناسبی محدود و با توجه به شرایط و نیازهای خود مصرف کنید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/avocado-nutrition#bottom-line

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-avocado

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید