برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به شدت تحت تأثیر عادت‌های غذایی، سبک زندگی، محتوای ‏فلوراید موجود در آب، نوع خمیردندان و مراقبت‌های کلی از دندان‌ها قرار دارد. ‏برای داشتن دندان¬های سالم، توصیه می‌شود همراه با استفاده از انواع ‏فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان، مواد معدنی و ویتامین‌های کافی ‏مصرف کنید. علاوه بر داروهای درمانی، تغییرات کلی رژیم غذایی نیز می¬تواند ‏به کند شدن پیشرفت پوسیدگی دندان کمک کند.‏
راهکارهای درمان پوسیدگی دندان با مواد طبیعی

فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان به همراه روش‌های درمانی پزشکی، می­‌تواند به شما کمک کند تا امکان تسکین درد دندان خود را فراهم کنید، در حالی که در حفظ سلامت دندان شما نیز موثر هستند. پوسیدگی دندان به شدت تحت تأثیر عادت‌های غذایی، سبک زندگی، محتوای فلوراید موجود در آب، نوع خمیردندان و مراقبت‌های کلی از دندان‌ها قرار دارد. هر گروه سنی، چه کودکان و چه بزرگسالان، همه در معرض خطر هستند. همچنین اگر بزرگسالان به دلیل نوعی بیماری، دارویی یا هر دلیل دیگری از بیماری خشکی دهان رنج می‌برند، بسیار بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان خواهند بود. در این مقاله راهنمایی‌های مناسبی برای جستجوی داروهای رفع خشکی دهان و معرفی فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان آورده شده است.

 

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، لازم است به سرعت اقدامات احتیاطی شامل درمان­‌های پزشکی و استفاده از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان را شروع کنید.

  • حساسیت دندان به نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • دندان درد
  • مشاهده لکه‌های سیاه، قهوه‌ای یا سفید روی سطح دندان
  • سوراخ‌­ها یا حفره­‌های قابل مشاهده
  • احساس درد دندان هنگام گاز گرفتن
  • بوی بد دهان
  • چشیدن طعم ناخوشایند در دهان

 

فرآورده های طبیعی برای پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

 

بیشتر بخوانید: فرآورده‌های طبیعی برای رفع بوی بد دهان

 

راه‌های طبیعی برای جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان کدامند؟

برخی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان جهت درمان موثرند ولی همزمان با استفاده از آنها، موارد زیر را رعایت نمایید:

  1. از خوردن غذاهای دارای قند تصفیه شده خودداری کنید، زیرا احتمال ایجاد پلاک دندان را بیشتر می‌کند.
  2. تا حد امکان از نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید. بیشتر نوشیدنی‌های گازدار حاوی اسیدهایی مانند فسفریک، اسید سیتریک و اسید کربنیک هستند که می­‌توانند مینای دندان را از بین ببرند. همچنین رسوبات قندی منجر به رشد باکتری‌ها در دهان می­‌شود.
  3. هنگام صبح پیش از شروع صبحانه، دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از پلاک دندانی خلاص شوید. به خصوص اگر صبح نوشیدنی‌های اسیدی بنوشید، حداقل برای یک ساعت مینای دندان را تضعیف می‌­کند و پلاک می‌تواند باعث آسیب دائمی شود.
  4. برای کاهش پلاک دندان، چای سبز بنوشید. چای سبز همچنین به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان به مهار باکتری‌ها در دهان کمک می­‌کند.
  5. مصرف غذاهایی مثل سیب، ماست، کرفس، هویج، آجیل و جویدنی­‌های غیر شیرین می‌­توانند در از بین بردن پلاک دندان به سلامت دندان کمک کنند.
  6. با مصرف غذاهای سرشار از فیبر که به تولید بزاق کمک می‌­کنند، دندان‌های خود را از ایجاد حفره در آنها محافظت کنید. بزاق دهان حاوی عناصری مانند بی‌کربنات، کلسیم و فسفات است که مانند فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان به جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان کمک می­‌کند.
  7. جویدن آدامس‌­های بدون شکر یا suger free بعد از غذا می­‌تواند به پاکسازی دندان ها کمک کند. این امر همچنین تولید بزاق مفید را تحریک می­‌نماید.
  8. برای پاک کردن باکتری‌ها از فضای دهان، آب و موادی را بنوشید که بزاق بیشتری در دهان شما تولید کنند.
  9. برای داشتن دندان­‌های سالم، همراه با فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان، مواد معدنی و ویتامین‌های کافی مصرف کنید. مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌هایی مانند A ، D ،E و K جهت سلامت دندان­‌ها مفید است.

 

آیا روغن میخک برای تسکین و پیشگیری از درد دندان موثر است؟

میخک یکی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان و درمان دندان درد است. استفاده از روغن میخک برای درد دندان می­‌تواند مفید باشد. جهت درمان طبیعی برای رفع پوسیدگی دندان، با استفاده از گوش پاکن پنبه‌ای یک یا دو قطره روغن میخک را مستقیماً روی محل حفره دندان بمالید و اجازه دهید تا داخل آن بماند.
قبل از پیشرفت‌های مدرن روش‌های دندانپزشکی، اغلب از روغن میخک به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان استفاده می­‌شده است. این روغن هم برای درمان درد حفره‌­های دندانی و هم برای بازگرداندن مینای دندان به کار می‌­رفته است.
روغن کرچک نیز اثر بی حسی برای مقابله با درد ایجاد می‌­کند و می‌­تواند به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان به دندان شما در حفظ مواد معدنی یاری نماید. شما می­‌توانید در صورت لزوم این روغن را هر دو تا سه ساعت روی دندان بمالید یا چند قطره از آن را به یک قاشق چایخوری روغن نارگیل بیفزایید و محلول را در دهان بچرخانید.

 

آیا استفاده از چوب Neem برای مبارزه با عفونت دهانی تاثیر دارد؟

از چوب Neem برای مسواک زدن و از جویدن برگ‌ها یا دانه‌های آن می‌توان برای مبارزه با عفونت‌های دهانی استفاده کرد. این مواد یکی از بهترین فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان به منظور از بین بردن باکتری‌ها در دهان هستند. درخت Neem یک درخت گرمسیری است که از دوران قدیم، از الوار قرمز رنگ و روغن آن، در تولید داروهای گیاهی و حشره‌کش استفاده می‌­کرده‌اند.
روغن قدرتمند موجود در این گیاه به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان دارای سابقه طولانی به عنوان درمانی برای عفونت‌های دهان، پوسیدگی دندان و جلوگیری از خونریزی و اختلالات الثه است. در سراسر هند از شاخه‌های Neem به عنوان میله‌های جویدنی برای کاهش باکتری‌های دهان استفاده می­‌شود و به طور طبیعی دندان‌ها را تمیز و سفید و حتی با بوی بد دهان مبارزه می­‌نماید.

 

درمان پوسیدگی دندان با فرآورده های طبیعی

اجزای درخت ‏Neem

 

آیا روغن پونه کوهی به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان موثر است؟

یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که یکی از ترکیبات طبیعی موجود در Oregano دارای خواص ضد میکروبی قوی است. برخی از افراد با استفاده از روغن پونه کوهی یا Oregano به عنوان یک ضدعفونی کننده و همچنین متوقف کردن پوسیدگی دندان به نتایج خوبی رسیده‌‍اند. برای کمک به کند شدن رشد حفره­‌های دندانی و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان‌ها می‌­توانید روزانه با روغن Oregano مسواک بزنید.

 

چگونه می‌­توان سطح pH دهان را در محدوده سالم نگهداشت؟

زایلیتول (xylitol) یک ماده طبیعی است که برای شیرین کردن استفاده شده و می‌­تواند به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان به جلوگیری از شیوع باکتری‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. به همین دلایل، اغلب به عنوان ماده‌ای در خمیر دندان مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این ماده به طور طبیعی رشد باکتری­‌ها را در دهان مهار می­‌سازد. زایلیتول از فیبرهای گیاهی گرفته شده است و می­‌تواند قند را تجزیه کند تا سطح pH در دهان شما خنثی شود. همچنین به جلوگیری از انتشار اسیدهایی که باعث پوسیدگی دندان و حفره ها می­‌شود، کمک کرده و مانع از بروز باکتری‌ها در دهان می­‌شود. ضمن اینکه با مصرف  زایلیتول، چسبیدن این باکتری‌ها به دندان، لثه و سایر نواحی داخل دهان نیز دشوار می‌­شود.

 

فرآورده های طبیعی برای پوسیدگی دندان

شیرین کننده طبیعی زایلیتول

 

آیا می‌­توان با ریشه شیرین بیان دندان‌ها را سالم نگه داشت؟

جویدن ریشه شیرین بیان  نیز به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان، سبب کندی روند پوسیدگی دندان می‌­شود. گیاه شیرین بیان یک ضد میکروب طبیعی است که باکتری‌های مولد دندان درد و ایجاد حفره در دندان را مهار می‌کند. به خاطر داشته باشید که شیرینی شیرین بیان مانند آب نبات شیرین بیان نیست. در واقع، این ریشه طبیعی گیاهی است که با آن آب نبات را طعم‌دار می­‌کنند. شما اغلب می­‌توانید ریشه شیرین بیان چینی را در فروشگاه گیاهان دارویی همراه با سایر ترکیبات پیدا کنید. خواص ضد سمی آن در درمان بیماری‌های لثه نیز موثر است.

 

درمان پوسیدگی دندان

پودر و ریشه شیرین بیان

 

آیا تغییرات رژیم غذایی برای کاهش باکتری‌های دهان موثرند؟

علاوه بر داروهای درمانی و استفاده از فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان، تغییرات کلی رژیم غذایی نیز می­‌تواند به کند شدن پیشرفت پوسیدگی دندان کمک کند. اگر به طور مرتب از میان وعده‌های شیرین، شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه یا نوشابه استفاده می­‌کنید، با تغذیه باکتری‌های مضر به گسترش پوسیدگی دندان خود کمک می­‌کنید. لذا در نظر داشته باشید که غذای شیرین و نوشیدنی‌های قندی خود را کاهش دهید و هنگام مصرف چیزهایی مانند نوشابه و آب میوه از نی استفاده کنید. این کار قندهای چسبنده را از دندان های شما دور می‌­کند. بهتر است بلافاصله بعد از مصرف آنها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت استفاده از این مواد به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان، جایگزینی برای مشاوره با یک متخصص دندانپزشکی نیست. همچنین توصیه می­‌شود که قبل از امتحان یا استفاده از یک محصول جدید گیاهی، حتما با یک متخصص مشورت کنید. ما نیز در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” ضمن آشنایی شما با راه‌های حفظ سلامت دندان‌ها، با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب محصول مناسب کمک می‌کنیم‏.‏

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید