برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان ‏

شایع‌ترین علت بوی بد دهان، بهداشت ضعیف دهان است. بسیاری از ‏فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان وجود دارد که می¬تواند این عارضه را از ‏بین ببرد. مصرف شیر و ماست، جویدن جعفری و تخم رازیانه، نوشیدن آب و ‏آب پرتقال، چای سبز و نعناع، به همراه استفاده از دهانشویه‌های طبیعی حاوی ‏سرکه از راهکارهای موثر در رفع بوی بد دهان هستند.‏
بوی بد دهان

مصرف فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان، از دیرباز میان مردم معمول بوده است. بعضی از افراد می­‌دانند در حالی که محیط دهان آنها در شرایط مطلوبی است، نفس آنها بوی بدی دارد و برخی افراد بوی دهان وحشتناکی دارند ولی خودشان نمی‌­دانند. بو کردن نفس هر کسی برای خودش به تنهایی دشوار است. لذا بهتر است از شخصی که به او اعتماد دارید، بخواهید تا یک نظر صادقانه در مورد بوی دهانتان به شما بدهد. اگر درست حدس زدید و نفس شما مشکل­‌ساز است، بدانید بسیاری از فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان وجود دارد که می­‌تواند این عارضه را از بین ببرد. در این مقاله شما را با انواع فرآوره‌های طبیعی برای برطرف کردن بوی بد دهان آشنا می‌کنیم.

 

منشأ بوی بد دهان چیست؟

منشا بوی بد دهان معمولاً در دهان تولید می­‌شود، جایی که همیشه باکتری­‌ها در آنجا وجود دارند. هنگام غذا خوردن، مواد غذایی در دندان‌­های شما باقی می‌­مانند. باکتری­‌ها روی این مواد غذایی رشد می­‌کنند و ترکیبات گوگردی ناخوشایندی را آزاد می‌­سازند. شایع‌ترین علت بوی بد دهان، بهداشت ضعیف دهان است. اگر اغلب اوقات مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، باکتری‌های موجود در دهان شما به رشد خود ادامه می‌­دهند، و یک فیلم نازک از باکتری معروف به پلاک، روی سطوح دندان­‌های شما ایجاد می­‌شود. هنگامی که پلاک حداقل دو بار در روز مسواک زده نشود، بوی ناخوشایندی ایجاد می‌­کند و منجر به فرایند بوی دیگری حاصل از پوسیدگی دندان می­‌شود.
اگرچه منبع بیش از 90 درصد موارد بد بویایی از دهان منشا می‌­گیرد، اما گاهی اوقات منبع این مشکل از جاهای دیگر بدن است. به طور نمونه ممکن است نتیجه رفلاکس اسیدی معده باشد، که منجر به پخش بویی از مایعات درون آن می­‌شود. علل احتمالی دیگر شامل عفونت‌ها، عوارض دیابت و نارسایی کلیوی است. شروع یک رژیم جدید مانند رژیم کتو که رژیم بدون کربوهیدرات است، نیز امکان دارد بوی نفس خاصی به همراه آورد.

 

آیا بهداشت خوب دندان برای رفع بوی بد دهان موثر است؟

همانظور که گفتیم دلیل اصلی نفس بد بو، بهداشت ناکافی دندان است. به منظور سلامت دهان و دندان، با مسواک از ایجاد پلاک جلوگیری کنید. شما باید حداقل دو بار در روز (صبح و شب) دندان‌های خود را با استفاده از خمیردندان فلوراید مسواک بزنید. همچنین می‌توانید از فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان به عنوان کمک کننده استفاده نمایید.
برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها بر روی مواد غذایی در دندان‌هایتان، حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید. باکتری­‌ها همچنین می‌­توانند روی زبان جمع و باعث ایجاد بوی بد شوند. عملی که به عنوان پاک کردن زبان شناخته می­‌شود، می‌­تواند در حذف این لایه نازک از پلاک کمک کند. از این رو با استفاده از مسواک حداقل یک بار در روز زبان خود را مسواک بزنید یا پاک کنید.

 

 

مصرف جعفری به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان چگونه است؟

جعفری یکی از فرآورده‌های طبیعی برای رفع بوی بد دهان است. عطر و بوی تازه آن و کلروفیل زیاد آن خاصیت از بین بردن بوی بد را داراست. مطالعات معتبری در مورد جعفری، رزماری و کرفس نشان داده‌­اند که این گیاه می­‌تواند به طور مؤثر با ترکیبات گوگردی مقابله کند. برای استفاده از این سبزیجات به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان، برگ‌های تازه آن را بعد از هر وعده غذایی بجوید.

 

رفع بوی بد دهان

جویدن سبزی برای رفع بوی بد دهان

 

مصرف ویتامین ث برای بوی بد دهان چه اثری دارد؟

از آنجا که ویتامین C در تولید بزاق دهان تاثیر دارد، مصرف آب آناناس و آب پرتقال نیز به منظور رفع بوی بد دهان موثر است. همچنین میتوانید یک برش از آنها را خوب بجوید، البته یادتان نرود که دهان خود را بعد از خوردن میوه و آب میوه به خاطر شکر آن با آب نیز شستشو دهید.

 

نوشیدن آب چه تاثیری در بوی بد دهان دارد؟

خشک شدن دهان نیز اغلب باعث نفس بد دهان می‌­شود. بزاق نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن دهان شما دارد. اگر بزاق دهان خشک باشد، باکتریها رشد می­‌کنند. دهان در هنگام خواب به طور طبیعی خشک می‌­شود، به همین دلیل است که به طور معمول نفس اشخاص در هنگام صبح بد بو است. با مرطوب نگه داشتن بدن و استفاده از فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان، از خشکی دهان جلوگیری کنید.

 

آیا مصرف ماست برای رفع بوی بد دهان مناسب است؟

ماست حاوی باکتری‌های سالمی به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری­‌های خوب که در روده نیز هستند، می‌توانند در مقابله با باکتری‌های بد در قسمت­‌های مختلف بدن کمک کنند. تحقیقی که پس از شش هفته خوردن ماست انجام شد، نشان داد که 80 درصد از شرکت‌کنندگان کاهش نفس بد دهان داشتند. پروبیوتیک موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان مؤثر است. برای اینکار، حداقل یک وعده در روز ماست ساده و بدون چربی میل کنید.

 

آیا نوشیدن شیر به عنوان فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان موثر است؟

شیر به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می­‌دهد که نوشیدن شیر پس از خوردن گیاه سیر می‌تواند به طور قابل توجهی بوی آن را بهبود بخشد. برای استفاده از این روش، یک لیوان شیر کم چرب یا پر چرب را در طول یا بعد از وعده غذایی حاوی غذاهای بو دار مانند سیر و پیاز بنوشید.

 

درمان بوی بد دهان ‏

مصرف شیر برای رفع بوی بد دهان

 

مصرف تخم رازیانه برای از بین بردن بوی دهان چگونه است؟

از زمان‌­های بسیار قدیم، از دانه­‌های رازیانه و بادیان رومی برای تازه کردن نفس و خوشبو کردن دهان بعد از غذا استفاده می­‌شده است. این دانه­‌ها شیرین بوده و حاوی روغن‌های معطری هستند که رایحه تازه‌ای به نفس می­‌بخشد. رازیانه و دانه‌­های انیسون را می‌­توان به صورت ساده، بو داده، یا با پوشش شکری مصرف کرد.

 

بیشتر بخوانید: بوی بد دهان؛ علل، پیشگیری و درمان با مواد طبیعی

 

فلز روی چه تاثیری در برطرف‌سازی بوی بد دهان دارد؟

نمک روی، عنصری است که در دهانشویه‌­های معمول و آدامس استفاده می‌­شود. این عنصر از تعداد ترکیبات گوگردی در دهان می­‌کاهد. نتایج تحقیقات نشان داد که شستشوی منظم با محلول حاوی روی می‌تواند حداقل در مدت 6 ماه در کاهش بوی بد دهان مؤثر باشد. افرادی که دارای خشکی دهان هستند، می­‌توانند آدامس روی را امتحان کنند. همچنین می­‌توانند مکمل­‌های غذایی حاوی روی را مصرف کنند.

 

آیا مصرف چای سبز یک درمان خانگی برای بوی بد دهان است؟

چای سبز خاصیت ضدعفونی کننده و دافع بو دارد که می‌تواند به طور موقت نفس را تازه کند. نعنا هم تأثیرات مشابهی دارد، بنابراین یک فنجان چای سبز و نعنا ممکن است یک ماده خوشبو کننده دهانِ ایده‌آل باشد. به این منظور قبل از خواب دو فنجان چای سبز و نعنا دم کرده و آنرا در یخچال دهید. صبح چای خنک خود را درون یک بطری آب بریزید و در طول روز به آرامی بنوشید.

 

تاثیر سیب روی بوی بد دهان چیست؟

سیب دارای بعضی مواد طبیعی است که انتشار بوهای نامطبوع سیر را بی‌اثر می­‌سازد. این امر به ویژه برای افرادی که بوی سیر به مدت طولانی در دهانشان می‌ماند، مفید است. مصرف این میوه باعث خنثی کردن ترکیبات موجود در جریان خون نیز می­‌شود.

 

درمان بوی بد دهان ‏

سیب برای از بین بردن بوی بد دهان ‏

 

طرز تهیه دهانشویه خانگی با جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین یا بی­‌کربنات سدیم، می‌­تواند به طور موثری باکتری­‌های دهان از بین ببرد. خمیردندان‌های حاوی غلظت زیادی از جوش شیرین به طور موثری باعث کاهش نفس بد دهان می‌­شوند. برای تهیه دهانشویه جوش شیرین ، 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید. حداقل 30 ثانیه دهانشویه را در دهان خود بچرخانید.

 

طرز تهیه دهانشویه خانگی با سرکه چیست؟

باکتری­‌ها امکان حیات در محیط‌­های اسیدی را ندارند. از آنجا که سرکه دارای اسید استیک است، دهانشویه سرکه به عنوان یکی از فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد. با افزودن دو قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سرکه سیب به یک لیوان آب، این محلول را برای نیم دقیقه در دهان خود بچرخانید.

 

راهکارهای رفع بوی بد دهان ‏

دهانشویه خانگی با سرکه

 

آیا برای درمان بوی دهان باید به پزشک مراجعه کرد؟

سرچشمه بیشتر نفس بد بو، از محیط دهان است و با بهبود بهداشت دندان و استفاده از فرآورده‌های طبیعی مخنلف تا حد زیادی قابل درمان است. اما در برخی موارد، بوی بد دهان نشانه بیماری جدی­‌تری مانند کتواسیدوز دیابتی، نارسایی کلیه یا عفونت است. از این رو اگر بوی بد دهان شما با درمان خانگی و استفاده از فرآورده‌های طبیعی برای بوی بد دهان، برطرف نشد، لازم است مشاوره‌ای با پزشک یا دندانپزشک خود داشته باشید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید