برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با فرآورده‌های طبیعی درمان سرماخوردگی و احتقان بینی

همیشه وقتی با سرماخوردگی‌های ساده مواجه می‌شویم می‌توانیم به سراغ ‏فرآورده‌های طبیعی مثل عسل، زنجبیل و یا روغن‌های اکالیپتوس و منتول ‏برویم. همچنین استفاده از مایعات زیاد و کمپرس‌های گرم و سرد می‌توانند در ‏تخفیف علائم سرماخوردگی بسیار موثر باشند. برای رفع احتقان بینی نیز ‏بهتر است از بخور و شستشوی مکرر بینی استفاده کنیم. ‏
درمان سرماخوردگی

حتی زمانی که در منزل هستید، یک سرماخوردگی ساده کلافه کننده است. بدن درد همراه با تب خفیف و گرفتگی بینی می‌تواند هر کسی را بی حوصله و عصبی کند. زمانی که دچار احتقان بینی می‌شوید چه اتفاقی می افتد؟ بینی شبکه‌ای از رگ‌های خونی است به همراه دریچه‌هایی که این رگ‌ها را باز یا بسته می‌کنند. زمانی که بینی شما توسط هرگونه محرکی مانند باکتری، ویروس و یا عامل آلرژی‌زا تحریک شود، اعصاب بینی پیام باز شدن رگ‌های خونی را صادر می‌کنند و به بینی شما خون زیادی وارد می‌شود. بنابراین بینی متورم و تنفس سخت می‌گردد. در این حالت احتقان یا گرفتگی بینی رخ داده است. اما فرآورده‌های طبیعی زیادی برای درمان سرماخوردگی‌های ساده و احتقان بینی وجود دارند تا علائم شما را تا حد زیادی تخفیف بدهند. در این مظلب با راهکارهای درمان طبیعی سرماخوردگی آشنا شوید.

 

فرآورده‌های طبیعی درمان سرماخوردگی و احتقان بینی

بهتر است تا قبل از مراجعه سریع به پزشک برای یک سرماخوردگی ساده از فرآورده‌های طبیعی استفاده کنید.

زنجبیل

زنجبیل یکی از فرآورده‌های طبیعی درمان سرماخوردگی و احتقان بینی است. این گیاه به دلیل تاثیرات مثبت آن برای از بین بردن علائم سرما خوردگی، سالیان سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما امروزه شواهد و مدارک علمی تاثیرات مثبت و فواید زنجبیل را اثبات می‌کنند. فقط چند برش نازک از زنجبیل خام در یک لیوان آب گرم می‌تواند تسکین دهنده قوی سرفه و گلو درد شما باشد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که این ترکیب می‌تواند از بین برنده تهوع ناشی از آنفولانزا نیز باشد. اگر از طعم آن به تنهایی لذت نمی‌برید، چای زنجبیل را حتما امتحان کنید.

 

بیشتر بدانید: درمان سرماخوردگی و احتقان بینی با داروهای گیاهی

 

عسل

عسل یکی دیگر از مواد مفید برای درمان سرماخوردگی و احتقان بینی است که فواید ضد باکتری و ضد میکروبی زیادی دارد و برای از بین بردن علائم سرما خوردگی بسیار مفید است. نوشیدن یک لیوان چای گرم به همراه چند قطره لیمو و یک قاشق عسل می‌تواند درمانی بسیار خوب برای گلو درد شما باشد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که عسل یک ضد سرفه قوی است. در یک تحقیق به کودکان بیمار قبل از خواب 10 گرم عسل داده شد و میزان سرفه آن‌ها در هنگام خواب به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد. توجه کنید که مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

 

سیر

سیر نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی برای درمان سرماخوردگی و احتقان بینی است که حاوی آلیسین است. اگر به رژیم غذایی خود سیر اضافه کنید، به احتمال زیاد علائم سرماخوردگی شما به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. سیر هم خاصیت ضد باکتریایی و هم خاصیت ضد قارچی دارد. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف سیر می‌تواند از سرماخوردگی و بیمار شدن جلوگیری کند.

در یک تحقیق افرادی که به طول 12 هفته در رژیم غذایی خود سیر مصرف کرده‌اند، در طول فصل سرما کمتر بیمار شده‌اند. البته هنوز تحقیقات زیادی باید روی این گیاه انجام شود. ولی اضافه کردن چند حبه سیر به سوپ مورد علاقیتان هیچ ضرری نخواهد داشت. اگر از طعم و یا بوی آن لذت نمی‌برید بهتر است تا آن را در پاستا، ماکارونی و یا انواع خورشت امتحان کنید. همچنین در آبی که میخواهید بخور دهید چند حبه سیر بیاندازید و تنفس کنید.

 

درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با سیر و عسل

 

ویتامین سی

ویتامین سی برای درمان سرماخوردگی بسیار مهم است. بسیاری از تحقیقات اثر ویتامین سی در کوتاه شدن طول درمان و همچنین تخفیف علائم بیماری را نشان داده‌اند. علاوه بر پرتقال، گریپ فروت و گیاهان سبز مثل بروکلی و لیمو منبع غنی ویتامین سی هستند. چند قطره لیمو در چای گرم خود بچکانید تا ورم گلو شما کمی بخوابد. هرچند این نوشیدنی شما را کاملا بهبود نمی‌بخشد، اما برای سیستم ایمنی بدنتان بسیار مهم و اساسی است. همچنین دریافت ویتامین سی کافی شما را در برابر سایر بیماری‌ها نیز مقاوم می‌کند.

 

پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها بدن شما را در برابر سرماخوردگی مقاوم می‌کنند. این باکتری‌های دوست داشتنی که نه تنها ضرری ندارند بلکه مفید نیز هستند، در بدن ما و بعضی غذاها یافت می‌شوند. این باکتری‌ها، از فرآورده‌های طبیعی درمان سرماخوردگی و احتقان بینی محسوب می‌شوند و به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا بهتر عمل کند. ماست‌های پروبیوتیک امروزه در بازار موجود هستند و شما می‌توانید از این ماست‌ها این باکتری‌های مفید را دریافت کنید. همچنین این وعده غذایی می‌تواند کلسیم و پروتئین لازم برای بدن شما را نیز فراهم کند.

 

آب نمک غر غره کنید

غرغره کردن آب نمک می‌تواند از شدید شدن عفونت‌های تنفسی جلو گیری کند. همچنین شدت علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. برای کاهش احتقان بینی و درد گلو نیز بسیار موثر است. غرغره کردن آب نمک به شما کمک می‌کند تا مخاط آلوده به باکتری را از گلوی خود خارج کنید. برای این منظور کافی است تا یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید و سپس در دهان خود بگردانید و بعد غرغره و در انتها آب را از دهان خود خارج کنید. همچنین شستشوی بینی با محلول نمک می‌تواند بسیار موثر باشد. توجه کنید که محلول آب و نمکی که در خانه درست می‌کنید می‌تواند به اندازه سرم‌های شستشو و پاف‌های بینی موثر باشد، فقط کافی است تا محلول وارد بینی شما شود.

 

رطوبت محیط را حفظ کنید

معمولا ویروس‌های آنفولانزا در محیط خشک بهتر رشد کرده و راحت‌تر پخش می‌شوند. همچنین افزایش رطوبت محیط باعث کاهش احتقان بینی شده به شما کمک می‌کند راحت‌تر تنفس کنید.

 

مایعات گرم

تاثیر مایعات گرم بر روی سرماخوردگی و احتقان بینی متفاوت است. در یک آزمایش به یک گروه که دچار علائم سرماخوردگی بودند مایعات با دمای محیط دادند و به گروه مشابه مایعات گرم. هیچ کدام از این دو گروه تاثیری در گرفتگی بینی خود احساس نکردند اما سایر علائم سرماخوردگی در گروهی که مایعات گرم نوشیدند تخفیف پیدا کرده بود. در هر صورت مصرف مایعات بدن شما را هیدراته می‌کند، این موضوع شاید تاثیر آنی نداشته باشد، اما در بهبودی سریع شما تاثیر بسیاری دارد. اگر اهل چای هستید سعی کنید تا هر دو ساعت یک لیوان چای گرم بنوشید، همچنین یک قاشق عسل و چند قطره لیمو ترش می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با مایعات گرم

 

بخور گرم

اگر سینوس‌های شما متورم شده باشند، بخور گرم باعث می‌شود تا غشاهای مخاطی مرطوب شده و تنفس ساده‌تر می‌شود. هرچند بخور گرم و سرد هر دو موثر است و رطوبت را بالا می‌برد، توصیه می‌شود تا برای کودکان از بخور سرد استفاده شود تا از احتمال سوختگی با بخار داغ جلوگیری شود. همچنین توجه به تمیز نگه داشتن دستگاه بخور بسیار مهم است. چرا که باکتری ها در مکان‌های مرطوب به سرعت رشد می‌کنند. پس همیشه دستگاه بخور را تمیز کنید.

 

کمپرس سرد و گرم

راه دیگری که به سینوس‌های متورم کمک می‌کند، استفاده از کمپرس سرد و یا گرم است. البته هیچ تحقیقاتی تاثیر کمپرس سرد و یا گرم را نشان نداده است اما اگر با این کار احساس بهتری دارید و برایتان آرامش‌بخش است می‌توانید آن را تکرار کنید. اگر در منزل کمپرس ندارید می‌توانید با وسایل موجود یک کمپرس بسازید. به طور مثال پک سبزیجاتتان در فریزر را خارج کنید و آن را درون یک حوله قرار دهید. اگر پک ندارید از بگ‌های زیپ‌دار پلاستیکی استفاده کنید. در صورت نداشتن هیچ کدام، چند پلاستیک فریزر را درون هم قرار دهید، آب سرد یا گرم را درون آن بریزید و با یک حوله بپیچید. سپس روی پیشانی و یا بینی خود قرار دهید. این کار را بیشتر از 10 دقیقه ادامه ندهید.

 

روغن منتول و اکالیپتوس

این روغن‌ها برای تخفیف احتقان بینی بسیار موثر هستند. این روغن‌ها که فرآورده‌های طبیعی درمان سرماخوردگی و احتقان بینی هستند، باعث می‌شوند تا اعصاب بینی تحریک شده و هوای بیشتری وارد بینی شود، معمولا شما این هوا را سردتر از حالت عادی حس خواهید کرد. در نتیجه تنفس شما ساده‌تر خواهد شد.

تحقیقات مرکز علوم دانشگاه مریلند نشان داده است که روغن گیاه اکالیپتوس بسیار خلط‌آور است و همانند داروی اکسپکتورانت عمل می‌کند.  همچنین مفید خواهد بود اگر در بخور خود کمی از روغن این گیاه را بریزید. در یک کاسه آب داغ چند قطره روغن اکالیپتوس بریزید سپس یک حوله نسبتا ضخیم روی سر خود بیاندازید به طوری که حوله دور ظرف آب را بپوشاند. حالا شروع به تنفس کنید. خواهید دید که احتقان بینی شما تخفیف می‌یابد.

 

درمان سرماخوردگی

فرآورده‌های طبیعی درمان سرماخوردگی و احتقان بینی

 

استراحت کنید

در انتها باید گفت که تمامی موارد بالا و حتی داروهای شیمیایی به تدریج اثر می‌کنند و شما برای بهبودی کامل نیاز دارید تا به قدری کافی استراحت کنید. سعی کنید تا روز اول  دوم بیماری خود تا می‌توانید بخوابید. گاهی افراد در بستر با موبایل و یا کامپیوتر خود مشغول می‌شوند. اما بهتر است تا چشمانتان را ببندید و سعی کنید بخوابید. چرا که سرماخوردگی و احتقان بینی مربوط به سینوس‌های شماست و در این مسیر چشمان شما نیز درگیر هستند پس به آنها نیز استراحت بدهید.

 

سخن پایانی

اگر بعد از چند هفته هنوز احساس سرماخوردگی کردید بهتر است تا یک پزشک عمومی را ملاقات کنید. همچنین اگر بعد از چند روز علائم در حال زیادتر شدن بودند به طور مثال تنگی نفس نیز به علائم شما اضافه شد، سریع به بیمارستان و یا پزشک متخصص مراجعه نمائید.

 

منابع:

https://www.everydayhealth.com/cold-flu/treatment/natural-congestion-remedies/

https://www.healthline.com/health/cold-flu/home-remedies#probiotics

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید