برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با ‏فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون

شاید شما نیز از عوارض جانبی داروهای کاهش دهنده چربی خون یا ‏کلسترول مطلع هستید و یا آنها را تجربه کرده‌اید و به دنبال محصولات و ‏فرآورده‌های طبیعی بدون عوارض هستید. در این مقاله شما را با معرفی ‏گیاهان دارویی موثر در کاهش چربی خون، به درمان سالم‌تر و طبیعی این ناخوشی ‏راهنمایی می‌کنیم.‏
درمان چربی خون بالا

چربی خون چیست؟

مقادیر زیاد کلسترول بد یا کلسترول LDL در خون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. از این رو مهم است اطمینان حاصل کنید که سطح چربی خون شما همیشه تحت کنترل و مراقبت است. لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) دو نوع کلسترول هستند که اولی به عنوان کلسترول بد و دومی به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شوند. از آنجا که کلسترول در کبد ساخته می‌شود، غذاهای خاصی وجود دارد که می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند. این غذاها در درجه اول غذاهای با چربی اشباع شده و چربی ترانس هستند. به همین ترتیب غذاهایی نیز وجود دارد که سطح کلسترول شما را پایین می‌آورند که از جمله آنها فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون می‌باشند.

 

فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون

چربی خون چیست

 

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره چربی خون بالا بدانید

 

15 گیاه دارویی در فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون

1-سیر

 سیر گیاه دارویی است که به دلیل فواید آن در دستگاه هاضمه، فشار خون بالا و التهاب، بسیار محبوب است. علاوه بر این، برخی مطالعات در مورد خواص سیر در بهبود میزان چربی خون یا کلسترول نیز وجود دارد و از آن در ساخت فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون استفاده فراوان می‌شود. آلیسین یک ترکیب فعال در سیر است که می‌تواند در کاهش چربی خون نقش موثری داشته باشد. همینطور در کنترل بیماری‌های قلبی، در مقابل رقیق شدن خون و خاصیت ضد التهابی آن تاثیرات اعجاب‌برانگیزی دارد.

 

درمان چربی خون بالا

فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون، سیر و نعناع

 

2- چای سبز

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز می‌توانند به کاهش چربی خون کمک کنند. یک تحقیق موردی از مجله آمریکایی «تغذیه بالینی» نشان می‌دهد که چای سبز به طور قابل توجهی کلسترول تام (Total Cholesterol)، از جمله LDL یا کلسترول بد را در خون کاهش می‌دهد و به 2.19 میلی‌گرم در لیتر می‌رسد. کلسترول تام مجموع کلسترول‌های موجود در خون شما را می‌سنجد و متشکل از کلسترول بد خون یا LDL، کلسترول خوب یا HDL و تری‌گلیسیریدها است. با این حال، چای سبز بر HDL یا کلسترول خوب تأثیرگذار نیست.

گفتنی است شما بلافاصله پس از مصرف چای سبز اثرات آن را بر چربی خون خود احساس نمی‌کنید. بسیاری از مطالعات یادآور می‌شوند که قبل از بروز هرگونه بهبود و اثربخشی در چربی خون باید هفته‌ها چای سبز بنوشید. سلامت فردی و متابولیسم بدن شما نیز می‌تواند بر سرعت چای سبز در بهبود چربی خون تأثیرگذار باشد. کاربرد چای سبز در فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون نیز یکی دیگر از شیوه‌های اثربخش در مصرف این گیاه است.

 

3- سویا

خوردن غذاهای حاوی سویا ممکن است به کاهش حدود 3% از کلسترول LDL (بد) و چربی خون کمک کند. هرچند این درصد بسیار ناچیز است، اما وقتی می‌خواهید از همه فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون برای کاهش کلسترول خود استفاده کنید، ارزش آن را دارد که سویا را به وعده غذایی خود اضافه کنید. سویا همچنین منبع خوبی از پروتئین، فیبر و امگا 3 برای سلامتی قلب است (اگرچه از نوع موجود در ماهی قزل آلا یا ماهی سالمون نیست). بعلاوه اینکه سویا به طور طبیعی کلسترول و میزان چربی اشباع شده آن ناچیز است.

 

4- کنگر فرنگی

عصاره برگ کنگر فرنگی می‌تواند بر میزان چربی خون تأثیر مثبت داشته باشد. یک تحقیق گسترده در بیش از 700 نفر نشان داد که مصرف مکمل عصاره برگ کنگر فرنگی روزانه به مدت 5 تا 13 هفته منجر به کاهش کلسترول تام و LDL (بد) می‌شود. یک مطالعه دیگر در 143 فرد بزرگسال مبتلا به کلسترول بالا نشان داده است که مصرف عصاره برگ کنگر فرنگی روزانه به مدت شش هفته منجر به کاهش 5.18٪ و 9.22٪ در کلسترول تام و کلسترول LDL می شود.

علاوه بر این، مصرف عصاره کنگر فرنگی به طور مرتب می‌تواند کلسترول HDL (خوب) در بزرگسالان مبتلا به چربی خون را تقویت کند. فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون حاوی کنگر فرنگی از دو طریق بر کلسترول تأثیر می‌گذارند. نخست، کنگر فرنگی حاوی لوتئولین، یک آنتی اکسیدان است که مانع از تشکیل کلسترول می‌شود. دوما، عصاره برگ کنگر فرنگی بدن شما را به پردازش بهتر کلسترول ترغیب می‌کند و باعث پایین آمدن سطح کلی آن می‌شود.

 

6- شوید

روغن اسانس شوید به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی می‌تواند با رادیکال‌های ناشی از اکسیداسیون چربی‌ها واکنش نشان دهد، واکنش‌های زنجیره ای را کاهش و زمان اکسیداسیون را افزایش دهد و اکسیداسیون خود به خود را کم می‌کند. همچنین آسیب سلولی را کاهش می‌دهد و می‌تواند در نتیجه به عنوان یک ضد سرطان عمل کند. از زمان‌های قدیم، از شوید برای کاهش چربی خون استفاده می‌شده است. در مطالعه‌ای در مورد افراد مبتلا به چربی خون بالا، استفاده از فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون حاوی شوید باعث کاهش قابل توجهی در تری گلیسریدها و کلسترول بد شده است. اسانس شوید، فعالیت آنزیم لیپوپروتئین لیپاز را افزایش می‌دهد که باعث تغییر VLDL به HDL می‌شود و بنابراین منجر به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL-C) می‌گردد.

 

7- کرفس

از دیگر فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون، گیاه کرفس است. فیبر موجود در کرفس می‌تواند به پایین آوردن سطح کلسترول کمک کند زیرا ترکیبات کلسترول اضافی را در روده شما جمع و به دفع آنها از بدن کمک می‌کند. تحقیقات در مورد رابطه کرفس و کلسترول در انسان محدود است، اما مطالعات مربوط به حیوانات نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان می‌دهد. یک مطالعه دانشگاه شیکاگو که توسط نیویورک تایمز شرح داده شده است، نشان داد که یک ماده شیمیایی موجود در کرفس به نام فتالید میزان کلسترول بد را به میزان 7 درصد و فشار خون را 14 درصد کاهش می‌دهد.

 

درمان چربی خون

خواص کرفس برای کاهش چربی خون

 

8- زنجبیل

یک منبع تحقیق در سال 2014 نشان داد که زنجبیل می‌تواند میزان کلسترول و تری گلیسیرید بدن شما را کاهش دهد، در حالی که یک منبع تحقیق معتبر در سال 2008 انجام شده، نشان داد که زنجبیل قادر است سطح کلسترول LDL شما را کاهش دهد و کلسترول HDL شما را تقویت کند. شما می‌توانید زنجبیل را در فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون یا پودر مصرف کرده یا به سادگی و به صورت خام به غذا اضافه کنید.

 

9- نعناع

گیاه نعناع با کمک به بدن شما در تولید صفرا می‌تواند چربی خون را کاهش دهد. صفرا حاوی کلسترول است، بنابراین تولید صفرا می‌تواند کلسترول بدن شما را به نحو بهتری به مصرف برساند. از این رو در فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون، نعناع همیشه مورد توجه بوده است.

 

10- فلفل

یک مطالعه جدید در چین نشان می‌دهد ترکیبی که باعث تندی فلفل می‌شود، می‌تواند توانایی کاهش چربی خون و تقویت سلامت قلب را داشته باشد. تیمی از محققان چینی پس از قرار دادن موش‌ها در رژیم غذایی با کلسترول بالا و افزودن درجات مختلفی از کپسایسینوئیدها – ترکیب فعال در فلفل قرمز – دریافتند که افزودنی‌های رژیم غذایی در مقایسه با گروه‌های کنترل منجر به کاهش کلسترول تام می‌شود. فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون حاوی فلفل یا چیلی همچنین موجب كاهش سطح التهاب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شوند.

 

11- صمغ گوار

صمغ گوار نیز یکی دیگر از فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون است. در تحقیقات اثبات شده است که فیبرهای قابل تجزیه مانند صمغ گوار دارای اثرات کاهش دهنده چربی خون هستند. فیبر به اسیدهای صفراوی بدن شما متصل می‌شود و پس از دفع آنها، باعث کاهش تعداد اسیدهای صفراوی در گردش خون می‌گردد. این امر کبد را مجبور به استفاده از کلسترول برای تولید اسیدهای صفراوی بیشتر می‌کند و در نتیجه منجر به کاهش سطح چربی خون بدن می‌شود.

در یک مطالعه 19 بیمار مبتلا به چاقی و دیابت یک نوع مکمل حاوی 15 گرم صمغ گوار روزانه مصرف کردند. محققان دریافتند که این مکمل منجر به کاهش کلسترول تام خون و همچنین کاهش کلسترول LDL می‌شود. یک بررسی روی حیوانات نیز نتایج مشابهی را نشان داد. موش‌هایی که از صمغ گوار تغذیه می‌شوند علاوه بر افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) در بدن آنها، باعث کاهش چربی خون نیز شده است.

 

12- زالزالک وحشی

تحقیقات نشان می‌دهد که زالزالک از جمله گیاهان دارویی بکار رفته در فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون است که باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیریدها (چربی‌های موجود در خون) می‌شود. به نظر می‌رسد با مصرف زالزالک تجمع چربی‌ها در کبد و آئورت (بزرگ‌ترین شریان بدن که در نزدیکی قلب قرار دارد) کاهش می‌یابد. عصاره میوه زالزالک با افزایش دفع صفرا، کاهش تشکیل کلسترول و تقویت گیرنده‌های LDL می‌تواند چربی خون را کاهش دهد. همچنین به نظر می‌رسد که این میوه اعجاب انگیز خاصیت آنتی‌اکسیدان نیز دارد.

 

فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون

زالزاک و کاهش چربی خون

 

13- قره قات

فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون حاوی قره قات، خون را سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی می‌کند که با بیماری‌ها می‌جنگند. همچنین به نظر می‌رسد برخی از ترکیبات کلسترول که در مقابله با بیماری‌های قلبی مفید هستند را تقویت می‌کند. اولین مطالعه مفصل در نوع خود – با نگاهی به اثرات آب قره قات بر چربی خون – دریافت که  مصرف دو لیوان در روز آن، میزان کلسترول خوب یا HDL را بالا می‌برد و سطح کلسترول بد یا  LDL را پایین می‌آورد. این مطالعه همچنین نشان دهنده افزایش قابل توجه آنتی اکسیدان‌ها در خون پس از مصرف قره قات است.

 

14- بابونه

دمنوش بابونه سرشار از فلاون‌ها از دسته آنتی اکسیدان‌ها است و از این گیاه دارویی محبوب در فرآورده‌های طبیعی از جمله فرآورده‌های طبیعی درمان چربی خون استفاده می‌شود. فلاون‌ها به دلیل توانایی کاهش فشار خون و چربی خون بدن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مورد توجه هستند. یک مطالعه بر روی 64 بیمار دیابتی نشان داد افرادی که با وعده‌های غذایی خود دمنوش بابونه می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که آب می‌نوشند، به طور قابل توجهی در بدن خود سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL پایین‌تری دارند.

 

15- زرشک

برخی شواهد نشان می‌دهد که بربرین، ماده موجود در زرشک می‌تواند به کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید کمک کند. طبق یک بررسی، مطالعات انجام شده در حیوان و انسان نشان می‌دهد که بربرین در کاهش چربی خون موثر است. بربرین می‌تواند به کاهش LDL یا کلسترول بد و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب کمک کند. محققان معتقدند که اثرات بربرین ممکن است مشابه با داروهایی باشد که کلسترول بالا را کاهش می‌دهند، در حالی که بربرین موجود در زرشک عوارض جانبی آنها را ندارد. همچنین می‌توانید از فراورده های طبیعی درمان چربی خون که حاوی زرشک هستند با مشورت پزشک خود به جای داروهای دیگر استفاده کنید.

 

سخن پایانی

امروزه ‏به دلیل عارضه جانبی کمتر داروهای گیاهی و اثربخشی زیاد آنها، استفاده از گیاهان دارویی برای درمان چربی بالای خون گسترش یافته ‏است. ‏ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” ضمن افزایش اطلاعات شما درباره “روش‌های کنترل و درمان چربی خون بالا“، با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب آگاهانه ‏‏مناسب‌ترین محصولات کمک می‌کنیم‏.‏

 

منابع

 

https://www.ndtv.com/health/can-garlic-help-in-controlling-cholesterol-our-expert-has-the-answer-1993946

https://www.webmd.com/cholesterol-management/features/soy-and-cholesterol

https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/herbal-tea#herbs-and-drug-interactions

https://www.healthline.com/nutrition/artichoke-benefits#section2

https://herbeday.com/product/dill-essential-oil-cholesterol-reducer-blood-fat-treatment

https://www.livescience.com/50640-celery-nutrition.html

https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/natural-cholesterol-reducers#ginger

https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/herbal-tea#:~:text=Another%20study%20shows%20that%20peppermint,your%20cholesterol%20to%20better%20use.

https://www.nydailynews.com/life-style/health/chili-peppers-cholesterol-heat-boost-health-study-article-1.1069874

https://www.healthline.com/nutrition/guar-gum#:~:text=Blood%20cholesterol&text=One%20study%20had%2019%20people,to%20a%20placebo%20(%2011%20).

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-527/hawthorn#:~:text=It%20seems%20to%20cause%20relaxing,(fats%20in%20the%20blood)

https://www.webmd.com/heart-disease/news/20030324/cranberry-juice-fights-heart-disease#:~:text=The%20first%20long%2Dterm%20study,in%20antioxidants%20in%20the%20blood.

https://www.healthline.com/nutrition/5-benefits-of-chamomile-tea#section5

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325798#benefits

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید