برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان چاقی با گیاهان دارویی

چاقی عارضه‌ای است که منجر به افزایش وزن در فرد می‌شود و در موارد شدیدتر، می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر باشد. این ‏عارضه عمدتاً در اثر افزايش بيش از حد بافت چربی در بدن ایجاد می‌شود. روش‌های زیادی برای درمان چاقی و کاهش وزن وجود دارد که افراد سعی می‌کنند با استفاده از آنها وزن خود را کم کنند. این روش‌ها می‌تواند شامل روش‌های پزشکی و دارویی باشد و استفاده از گیاهان دارویی و فراورده‌های طبیعی حاوی آنها یکی از بهترین راه‌کارها است. در این مطلب با دلایل چاقی، درمان چاقی با گیاهان دارویی و توصیه‌های طب سنتی برای کاهش وزن آشنا شوید.
درمان چاقی با گیاهان دارویی/داروخانه آنلاین نسخه اول

درمان چاقی با گیاهان دارویی

از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین گیاهان داویی برای درمان چاقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان چاقی به شمار می‌رود که دارای کپسایسین است. با خوردن این ادویه، افراد مصرف کالری کمتری خواهند داشت و در نتیجه کمتر چاق می‌شوند، همچنین میزان چربی خون و بافت‌های آنها نیز کمتر می‌شود. این گیاه حرارت بدن را بالا می‌برد و به صورت موقت چربی‌ها را می‌سوزاند. طبق تحقیقات صورت گرفته هر ماده مولد حرارتی از جمله فلفل قرمز می‌تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و باعث چربی سوزی شود.

جینسینگ

یکی دیگر راه‌های درمان چاقی با گیاهان دارویی، استفاده از گیاه جینسینگ است. این گیاه می‌تواند به میزان چشمگیری سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و به همین ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن شود. بر طبق نتایج تحقیقات این ماده غذایی همچنین می‌تواند حساسیت افراد دیابتی را نسبت به انسولین بهبود ببخشد. در نتیجه محصولات داروی حاوی این ماده یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین فرآورده‌های طبیعی برای درمان چاقی هستند.

 

 

فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای پیپرین است که باعث تندی غذاها می‌شود و می‌تواند یک عامل بازدارنده از به وجود آمدن چربی به شمار برود. به همین سبب می‌توان فلفل سیاه را به عنوان یکی از راه‌های درمان چاقی با گیاهان دارویی معرفی کرد. تحقیقات نشان داده است که اگر فلفل سیاه با فلفل  قرمز استفاده شود، سوخت کالری را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و باعث لاغری می‌شود. علاوه بر لاغری این ماده برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

 

خواص فلفل سیاه

 

خردل

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای درمان چاقی، خردل نام دارد. این گیاه از خانواده کلم‌ها و سبزیجات است و با افزایش سوخت و ساز بدن، باعث کاهش وزن می‌شود. خردل علاوه بر کم‌کالری بودن، حاوی مواد مغذی نظیر آهن، کلسیم، سلنیوم و فسفر است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین، خردل مملو از گلوکوزینولات، ترکیبات حاوی گوگرد است که معمولا در سبزیجات چلیپایی یافت می‌شود. این ترکیبات با مبارزه با آسیب اکسیداتیو، دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن را برای محافظت در برابر بیماری‌ها تحریک می‌کنند. آسیب اکسیداتیو، یک علت شناخته‌شده التهاب است که با چاقی، افزایش وزن و تجمع چربی در بدن به‌ویژه در ناحیه میانی ارتباط دارد.

زنجبیل

یکی دیگر از ادویه‌ها و گیاهان دارویی مفید برای درمان چاقی، زنجبیل است. این ادویه یکی از ادویه‌های گرم است که می‌تواند گرمازایی کند و در نتیجه سوخت و ساز بدن را نیز افزایش دهد. استفاده از زنجبیل در غذا‌ها همچنین می‌تواند اشتها را کاهش دهد و از این طریق به درمان چاقی کمک کند.

 

خواص زنجبیل

 

زیره

از مهم‌ترین فرآورده‌های طبیعی برای درمان چاقی، می توان به زیره اشاره کرد. این ماده می‌تواند به راحتی باعث هضم غذا شود و انرژی زیادی را نیز برای افراد به ارمغان آورد. زیره حاوی ماده فعالی به نام تیموکینون است. این ماده طبیعی شیمیایی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که در کاهش وزن به بدن کمک می‌کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، سموم بدن را پاکسازی و همچنین با کمک به سلول‌های بدن برای پاسخ دادن به انسولین و گلوکز، میزان قند خون را پایین نگه می‌دارد. این گیاه علاوه بر لاغری و کمک به هضم غذا ضد استرس، تقویت کننده حافظه و کنترل کننده قند خون نیز  است.

 

میوه زیره

 

زردچوبه

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای درمان چاقی زردچوبه است. این ادویه زرد رنگ که در بیشتر غذاها وجود دارد می‌تواند کمک شایانی به لاغری کند. زردچوبه حاوی ماده‌ای به اسم کوکورمین است. مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین قادر است نشانگرهای التهابی خاصی را که در چاقی نقش دارند، سرکوب کند. این نشانگرها معمولاً در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، افزایش می‌یابد. علاوه بر این مصرف منظم این ادویه به افزایش میزان تولید صفرا کمک می‌کند و افزایش مقادیر صفرا به چربی سوزی کمک کرده و متابولیسم را افزایش می‌دهد.

 

 

سنا

برگ گیاه دارویی سنا خاصیت ملین دارد و مصرف روزانه آن به دفع سریع‌تر مواد غذایی و در نتیجه کاهش جذب چربی ها و هیدروکربن‌ها کمک می‌کند و از این طریق در درمان چاقی و کمک به کاهش وزن موثر است.

چای سیاه

یکی از بهترین دمنوش‌ها و گیاهان دارویی برای درمان چاقی، چای سیاه است، به ویژه اگر این چای با لیمو عمانی همراه باشد، می‌تواند تاثیر بیشتری روی لاغری داشته باشد. همچنین چای دارای مقدار زیادی کافئین است و اثر کافئین در افزایش میزان متابولیسم ثابت شده است. کافئین می‌تواند لیپولیز را که عمل تخریب چربی‌های ذخیره شده و متابولیزه کردن آن‌ها است را تسریع کند. این ترکیب علاوه بر لاغری موجب تقویت قلب، تقویت کبد، تقویت سیستم عصبی و … می‌شود.

بارهنگ

یکی از بهترین فرآورده‌های طبیعی برای درمان چاقی، بارهنگ است. دمنوش بارهنگ می‌تواند از دستگاه گوارش رسوب‌زدایی کند و باعث لاغری شود. همچنین دانه‌های بارهنگ منبعی غنی از فیبرها هستند که باعث کم شدن اشتها و کاهش درصد جذب گلوکز مواد غذایی می‌شوند. علاوه بر این با درمان یبوست که از علل چاقی است به کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. افرادی که اضافه وزن دارند و می‌خواهند لاغر شوند باید این دمنوش را هفته‌ای ۳ تا ۴ مرتبه استفاده کنند.

 

خواص درمانی بارهنگ

 

دارچین

یکی دیگر از راه‌های درمان چاقی با گیاهان دارویی مصرف دارچین است. دارچین می‌تواند سوخت و ساز بدن را به سرعت بالا ببرد و باعث لاغری و کاهش وزن شود. این ماده غذایی علاوه بر لاغری برای تنظیم کردن قند خون و کاهش کلسترول بد مفید است. در یک مطالعه مشخص شد دارچین تا ۲۰ درصد باعث افزایش ترموژنز (تولید گرما در بدن) می‌شود که به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کند. دارچین همچنین به کاهش اشتها و تنظیم سطح قندخون که می‌تواند از هوس و گرسنگی جلوگیری کند، کمک می‌نماید. به همین سبب یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان چاقی به حساب می‌آید و افرادی که قصد لاغر شدن دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

دارچین

 

خاکشیر

یکی دیگر از فرآورده های طبیعی برای درمان چاقی که طب سنتی به آن تاکید دارد، خاکشیر است. آنها معتقدند که خاکشیر می‌تواند تعادلی را بین مواد غذایی و میزان جذب آنها برقرار کند. به طور کلی اگر دستگاه گوارش به خوبی کار کند، می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش وزن و لاغری افراد داشته باشد. یکی از خواص مهم خاکشیر کمک به خوب کار کردن دستگاه گوارش است، بنابراین استفاده از آن به صورت ناشتا در طولانی مدت می تواند در کاهش وزن و درمان چاقی موثر واقع شود.

 

دلایل چاق شدن افراد

دلایل بسیار زیادی برای چاق شدن و اضافه وزن وجود دارد. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

نجویدن غذا

یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی، نجویدن درست غذا است. طبق بررسی‌ها می توان بیان کرد که ۹۰ درصد افرادی که چاق هستند به دلیل درست نجویدن غذا اضافه وزن دارند. مدت زمان هر لقمه باید حدود ۱۵ ثانیه طول بکشد.

نوشیدن نوشیدنی در زمان نامناسب

یکی دیگر از دلایل چاقی خوردن نوشیدنی در زمان نامناسب است. از جمله زمان‌های نامناسب برای خوردن نوشیدنی نیمه شب، بین خوردن غذا، اول صبح و به محض بیدار شدن، همراه با میوه، بعد از خوردن غذاهای آبکی، نزدیک غذا خوردن و … می‌باشد. خوردن نوشیدنی در این زمان‌ها می‌تواند موجب چاقی و اضافه وزن شود.

نداشتن تحرک

یکی دیگر از دلایل مهم چاقی و اضافه وزن، نداشتن تحرک کافی است، به خصوص افرادی که پشت میز می‌نشینند بیشتر دچار چاقی می‌شوند. این عوامل می‌تواند باعث شود که چربی‌ها به مرور زمان روی هم انبار و افراد دچار اضافه وزن شوند.

غلط نشستن

یکی از عادات بد افراد چهار زانو نشستن سر سفره است. باید به حالت یک زانو بر سر سفره نشست تا فضا برای معده تنگ باشد و زودتر سیر شوید.

 

دلایل چاقی

 

توصیه‌های طب سنتی برای درمان چاقی

از نظر طب سنتی لاغری و چاقی افراد به دلیل مزاج آنها است. به طور کلی اگر افراد دارای مزاج تری باشند، چاق‌تر هستند و اگر مزاج سرد داشته باشند، لاغرتر هستند. متخصصان طب سنتی توصیه‌های زیادی را برای لاغری و درمان چاقی ارائه داده‌اند تا افراد بتوانند وزن خود را به سرعت کاهش دهند:

  • چله بگیرید. متخصصان طب سنتی عقیده دارند که اگر افراد چله بگیرند و یک ماده غذایی را که باعث چاقی می‌شود را چهل روز نخورند، ذائقه‌شان عوض می‌شود و دیگر علاقه‌ای به خوردن آن ندارند. همچنین آنها بیان می‌کنند که ذهن افراد نیز بعد از چهل روز تمایلی به مزه آن ماده ندارد.
  • مواد غذایی مانند سالادها، ماکارونی، کیک، بیسکوییت، لازانیا، سالاد الویه، چیپس، ساندویچ و … از جمله موادی هستند که خوب پخته نشده‌اند و به همین سبب باعث چاقی می‌شوند. در نتیجه بهتر است این مواد را حذف کنید.
  • برخی از مواد مانند نوشابه، دلستر، دوغ و آب همراه با غذا باعث چاقی شکمی می‌شود به همین سبب باید آنها را کنار بگذارید.
  • متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف نمک قبل و بعد از غذا می‌تواند موجب کاهش وزن شود. به میزان خیلی کمی قبل از غذا و بعد از خوردن آن نمک طعام را مزه مزه کنید.
  • به هیچ عنوان همراه با میوه آب نخورید. این کار باعث چاقی موضعی می‌شود.

 

درمان چاقی در طب سنتی

 

سخن پایانی

زمانی که چربی بیش از حد طبیعی در بدن انباشته شود، چاقی بروز می‌کند. همانطور که می‌دانید چاقی سبب کاهش کیفیت زندگی و پائین آمدن میانگین طول عمر می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، آپنه مسدودکننده خواب، انواعی از سرطان، آرتروز و آسم را افزایش می‌دهد. اولین راهکار برای درمان چاقی، رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش کردن است. همچنین مصرف برخی مکمل‌های غذایی یا داروهای گیاهی به کاهش وزن کمک می‌کند. ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” ضمن افزایش آگاهی شما نسبت به عارضه چاقی و راهکارهای کاهش وزن با کمک فراورده‌های طبیعی و مکمل‌ها، با مقایسه فراورده‌های موجود در بازار، به شما برای انتخاب آگاهانه مناسب‌ترین محصولات کاهنده وزن و چربی سوز کمک می‌کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید