برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

روغن‌های گیاهی به چه منظوری و چگونه تهیه می‌شوند

روغن گیاهی به روغنی که از بخش‌های مختلف گیاهان نظیر میوه، دانه و ... تهیه می‌شود، می‌گویند. این روغن دارای ارزش غذایی و خواص دارویی فراوان است. همچنین از برخی روغن‌های گیاهی در صنایع مختلف آرایشی بهداشتی، تهیه صابون و مواد شوینده، صنایع غذایی، صنعت چوب و رنگ استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روغن‌های گیاهی و طرز تهیه آنها با ما همراه باشید.
روغن گیاهی

امروزه علاوه بر پخت و پز، در بیشتر محصولات بهداشتی و آرایشی همچنین در اکثر مکمل‌ها، از روغن گیاهان استفاده می‌شود و به دلیل طبیعی بودن آنها، این محصولات در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است. مهم‌ترین منابع گیاهی تولید روغن شامل روغن‌های تهیه شده از دانه گیاهان نظیر پنبه دانه، کلزا، گلرنگ، سویا، آفتابگردان، بادام زمینی و روغن‌های گیاهی که از میوه‌ها تهیه می‌شوند مانند زیتون و نارگیل هستند. همچنین از گیاهان دارویی نظیر اسطوخودوس، نعناع، بنفشه، کنجد، سیاه دانه و … نیز برای تهیه روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود. در این مقاله شما را با انواع روغن‌ گیاهی و خواص درمانی آنها، طرز تهیه و نحوه انتخاب بهترین روغن گیاهی آشنا می‌کنیم.

 

انواع روغن‌های گیاهی

برخی از مهم‌ترین انواع روغن گیاهی به شرح زیر است:
  • روغن بادام تلخ
  • روغن بادام شیرین
  • روغن فندق
  • روغن پسته
  • روغن کنجد
  • روغن گردو
  • روغن سیاه دانه
  • روغن بنفشه
  • روغن کرچک
  • روغن رازیانه
  • روغن زیتون
  • روغن کتان
  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کانولا
  • روغن ذرت
  • روغن پالم
  • روغن هسته انگور
  • روغن هسته انار
  • روغن نعناع
  • روغن اسطوخودوس
  • روغن گل سرخ
  • روغن بابونه
  • روغن لیمو

 

روغن گیاهی

انواع روغن گیاهان دارویی

 

خواص و فواید درمانی روغن‌های گیاهی

اکثر گل‌ها یا گیاهان را می‌توان برای روغن‌گیری استفاده کرد اما باید مطمئن شوید که در مورد گیاهی که انتخاب می‌کنید، اطلاعات داشته باشید. بعضی از گیاهان به خاطر خواص ضد درد، ضد التهاب و تسکین دهنده‌شان استفاده می‌شوند در حالی که تعدادی دیگر برای بوی خوششان انتخاب می‌شوند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای درمانی روغن‌های گیاهی به شرح زیر است:

 

خواص روغن گیاهی برای پوست و مو

یکی از مهم‌ترین خواص روغن های گیاهی استفاده از آنها برای رفع مشکلات پوست و مو است. انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی که در ترکیبات روغن‌های گیاهی وجود دارند، باعث می‌شوند تا سلول های پوست و مو، از درون تغذیه شوند. مرطوب کردن پوست، خاصیت نرم کننده، کمک به بهبود زخم‌، سوختگی و اگزما، تقویت رشد موها و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی نظیر نور خورشید برخی از مهم‌ترین خواص روغن گیاهی برای پوست و مو است.

 

خواص روغن گیاهی برای سلامت قلب

چربی‌های اشباع نشده که از سالم‌ترین چربی‌ها در ساختار روغن‌های گیاهی هستند از ابتلا فرد به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و باعث تنظیم سیستم گردش خون در بدن فرد می‌شود، همچنین این چربی مفید، سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در این روغن خاصیتی ضدالتهابی دارند و باعث بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن می‌شوند.

 

کاربرد روغن گیاهی برای ماساژ

روغن‌هایی زیادی برای ماساژ درمانی وجود دارند، اما استفاده از روغن‌های گیاهی به دلیل کم عارضه بودن، داشتن چربی کمتر، طبیعی بودن و خواصی که برای پوست دارند، بهترین انتخاب برای ماساژ هستند. ماساژ با روغن‌های گیاهی باعث می‌شود گردش خون جریان بیشتری پیدا کرده و اکسیژن خون به بافت‌های بدن برسد. رفع گرفتگی عضلات، بهبود دردهای مفصلی، کاهش التهاب مفاصل و خاصیت آرامبخش از فواید استفاده از این روغن‌ها است.

 

بهترین روغن گیاهی

برای انتخاب بهترین روغن گیاهی اولین نکته، توجه به کاربرد روغن مورد نظر و تهیه آن از مراکر معتبر و استاندارد است. بسیاری از شرکت‌ها ادعا می‌کنند روغن‌های آن‌ها “خالص” یا دارای “اعتبار پزشکی” است. با این حال، این شرایط به صورت جهانی تعریف نشده‌اند. با توجه به اینکه طرز تهیه‌ این روغن‌ها کنترل نشده است و دستورالعمل ویژه‌ای ندارد، کیفیت و ترکیب روغن‌های  گیاهی مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای انتخاب یک روغن‌ گیاهی با کیفیت بالا، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • درجه خلوص: روغنی را پیدا کنید که فقط شامل ترکیبات گیاهی، بدون مواد افزودنی یا روغن‌های مصنوعی باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده است روغن‌های خالص معمولاً به جای اصطلاحاتی مانند “روغن اسطوخودوس”، نام گیاه شناسی گیاه (مانند Lavandula officinalis) را ذکر می‌کنند.
  • کیفیت: روغن‌های گیاهی واقعی آن‌هایی هستند که با فرآیند استخراج از گیاهان، کمترین میزان تغییر را داشته‌اند. یک روغن بدون مواد شیمیایی که از طریق تقطیر یا فشار مکانیکی استخراج شده است را انتخاب کنید.
  • اعتبار: برای خرید محصولات باکیفیت، یک برند معتبر را انتخاب کنید.

یکی از راهکارها برای مطمئن شدن از سلامت روغن، بو کردن آن است. زیرا با بوی روغن متوجه خراب شدن آن می‌شوید. روغن فاسد بویی شبیه یک ماده مومی ترشیده می‌دهد. همچنین از روی غلظت آن نیز قابل تشخیص است.

 

طرز تهیه روغن گیاهی

روغن گیاهی معمولاً به مقدار زیاد در دانه‌های گیاهان و گاهی اوقات در قسمت گوشتی میوه مانند زیتون و نخل روغنی یافت می‌شود. دانه‌های گیاهان ممکن است از 1 درصد تا بیش از 60 درصد روغن داشته باشند. روند تولید روغن گیاهی شامل گرفتن روغن از اجزای گیاه است که معمولا دانه می‌باشد. این کار از طریق استخراج مکانیکی یا شیمیایی و با استفاده از یک حلال انجام می‌شود. سپس روغن استخراج شده تصفیه می‌شود یا با فرآیندهای شیمیایی تغییر می‌یابد. پس از استخراج روغن از دانه‌های روغنی، باقیمانده آن یا تفاله نیز آنقدر یک محصول جانبی مهم است که اغلب ارزش یک محصول روغنی را تعیین می‌کند. معمولاً از این کنجاله به عنوان کنسانتره پروتئین برای تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود و اگر سمی باشد، مانند دانه کرچک به عنوان کود کاربرد دارد.

از گیاهان دارویی مختلف و همچنین پوست مرکبات نیز انواع روغن گیاهی تهیه می‌شود. این نوع روغن‌ها معمولا کاربردهای درمانی دارند. برای تهیه این نوع روغن، گیاه مورد نظر را در آب می‌جوشانند و پس از صاف کردن آب را در روغن پایه که معمولا روغن کنجد یا زیتون است، می‌ریزند و حرارت می‌دهند. پس از  تبخیر آب، روغن مورد نظر به دست می‌آید. برای تهیه روغن گیاهان دارویی استفاده از گل‌ها و گیاهان خشک بهتر است، چون گیاهان تازه حاوی آب هستند که موجب رشد کپک و قارچ روی روغن نهایی می‌شود.

 

روغن گیاهی

طرز تهیه روغن گیاهی

 

سخن پایانی

اغلب متخصصان روغن‌های گیاهی را بی ضرر برای بدن می‌دانند اما به یاد داشته باشید، روغن‌های گیاهی هم چنانچه به صورت بی‌رویه و خودسرانه مصرف شوند و یا مرغوب نباشند، می‌توانند باعث مشکلات جسمی شوند. همچنین نحوه روغن‌گیری از دانه و یا گیاه مورد نظر نیز در خواص و سلامت روغن اهمیت دارد.

 

منبع:

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید