برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

علائم سردرد تنشی یا سردرد عصبی چیست و چه درمانی دارد

سردرد تنشی یا سردرد عصبی رایج‌ترین نوع سردرد است و دردی خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم و سر و گردن ایجاد می‌کند. بیشتر افرادی که سردردهای تنشی را تجربه می‌کنند، سردردهای اپیزودیک (دوره‌ای) دارند. این موارد به طور متوسط یک یا دو بار در ماه رخ می‌دهد. با این حال، سردردهای تنشی نیز می‌توانند مزمن باشند. سردردهای مزمن شامل دوره‌های سردرد است که بیش از ۱۵ روز در ماه ادامه دارد. این نوع از سردرد میان زنان دو برابر مردان شایع است. مهم‌ترین علل سردردهای تنشی، استرس و اضطراب بوده، از علائم آن سفتی عضلات شانه‌ها، گردن و آرواره است. ما در این مقاله به بررسی علل و علائم این بیماری پرداخته و راه‌های درمان سردردهای تنشی را بیان می‌کنیم.
سردرد تنشی/داروخانه آنلاین نسخه اول

علائم سردرد تنشی چیست

علائم سردرد تنشی شامل موارد زیر است:

۱) درد مبهم سر

۲) احساس فشار در اطراف پیشانی

۳) حساسیت اطراف پیشانی و پوست سر

درد سردرهای عصبی معمولاً خفیف یا متوسط است، اما احتمال دارد که بعد از مدتی شدید شود. با این حال، سردردهای تنشی حالت تهوع و استفراغ را ندارند. البته در موارد نادر، سردرد تنشی می‌تواند منجر به حساسیت به نور و صدای بلند، شبیه به سردردهای میگرنی شود.

 

علائم سردرد عصبی

 

علل سردردهای تنشی

سردردهای تنشی ناشی از انقباضات عضلانی در مناطق سر و گردن است و در اثر انواع مختلفی از عوامل ایجاد می‌شود مانند:

۱) خوراکی‌ها

۲) عوامل استرس‌زا

۳) فعالیت‌ها

بعضی از افراد پس از مدت طولانی خیره شدن به صفحه رایانه یا رانندگی برای مدت طولانی دچار سردردهای تنشی می‌شوند. عوامل محرک دیگر سردردهای تنشی عبارتند از:

۱) مصرف الکل

۲) خستگی چشم

۳) سیگار کشیدن

۴) سرماخوردگی

۵) عفونت سینوس

۶) کافئین

۷) استرس

۸) کمبود خواب

۹) کم نوشیدن آب

تشخیص سردرد تنشی

هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی سردردهای تنشی وجود ندارد و پزشک برای تشخیص این بیماری، کارش را با بررسی سوابق پزشکیتان شروع می‌کند و سپس اقدام به ارزیابی نشانه‌هایتان می‌کند. در موارد شدید سردرد، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای رد سایر مشکلات مانند تومور مغزی انجام دهد. آزمایشاتی که برای بررسی سایر شرایط استفاده می‌شود شامل سی تی اسکن است. پزشک همچنین ممکن است از MRI استفاده کند که به آنها امکان می‌دهد بافت‌های نرم شما را بررسی کنند.

تشخیص سردرد عصبی

 

درمان سردرد تنشی

1. نوشیدن آب

اولین راه حل درمان سردردهای تنشی نوشیدن آب بیشتر است. زیرا ممکن است دچار کمبود آب شده و نیاز به افزایش مصرف آب داشته باشید.

2. خواب کافی

باید در نظر بگیرید که چقدر می‌خوابید. کمبود خواب می‌تواند منجر به بروز سردردهای تنشی شود.

3. داروهای مسکن بدون نسخه

اگر نوشیدن آب و خوابیدن برای درمان سردردتان جواب نداد، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید. با این حال، این داروها فقط باید گاهی اوقات استفاده شود. استفاده بیش از حد از داروهای OTC ممکن است منجر به سردردهای شدیدتر شود. این نوع سردردها هنگامی بروز می‌کنند که شما به یک دارو عادت کرده‌اید و با عدم مصرف دارو دچار درد می‌شوید. داروهای OTC گاهی اوقات برای درمان سردردهای تنشی مکرر کافی نیستند. در چنین مواردی، پزشک ممکن است نسخه‌ای از داروهای زیر را به شما بدهد، مانند:

۱) ایندومتاسین

۲) کتورولاک

۳) ناپروکسن

۴) استامینوفن

4. داروهای شل کننده عضلات

اگر مسکن‌ها عمل نکردند، می‌توانید از داروهایی شل کننده عضلات طبق نظر پزشک استفاده کنید. این داروها به توقف انقباضات عضلانی کمک می‌کنند.

5. داروی ضد افسردگی

سردردهای تنشی معمولا با افسردگی، اضطراب و دلشوره همراه هستند. از این رو  پزشک ممکن است داروی ضد افسردگی مانند مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) را برای درمان سردردتان تجویز کند. SSRI ها می‌توانند سطح سروتونین مغز شما را تثبیت کنند و به شما کمک می‌کنند تا با استرس کنار بیایید.

درمان خانگی سردرد تنشی

روش‌هایی برای درمان سردرد وجود دارد تا شما بتوانید در خانه، بدون استفاده از داروهای شیمیایی و با کمک گیاهان دارویی و مکمل‌ها سردرد خود را تسکین دهید.

۱) نوشیدن چای گیاهی (دمنوش)

چای گیاهی ممکن است یک روش مفید برای افزودن آب به رژیم غذایی باشد در حالی که از مزایای سایر ترکیبات طبیعی آن نیز بهره‌مند می‌شوید. به عنوان مثال، چای زنجبیل می‌تواند به درمان میگرن کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که پودر زنجبیل اثرات مشابه داروی رایج برای کاهش میگرن دارد. یک چای ساده با آب گرم و پودر زنجبیل ممکن است به علائم کمک کند. سایر دمنوش‌های آرام بخش شامل گیاهانی مانند نعناع فلفلی، بابونه و اسطوخودوس است.

 

درمان سردرد با نوشیدن دمنوش

۲) نور چراغ‌ها را کم کنید

بعضی از افرادی که سردرد می‌گیرند نسبت به نور حساس می‌شوند.

۳) هرگونه فشار روی سر را بردارید

در بعضی موارد، یک دلیل فیزیکی برای سردرد وجود دارد. هر چیزی را که فشار زیادی به سرتان وارد می‌کند، بررسی کنیداین ممکن است یک گیره مو یا کلاه یا سربندی باشد که خیلی سفت و یا تنگ است.

۴) ورزش کنید

ورزش ممکن است به سلامت بدن کمک کرده و گردش خون را بهبود بخشد و از این طریق احتمال بروز سردرد را کاهش دهد. ورزش منظم و متوسط مانند راه رفتن سریع یا دوچرخه سواری به مدت ۳۰ دقیقه در روز بسیار اثربخش است.

۵) روغن‌های گیاهی

رایحه درمانی که از برخی روغن‌های گیاهی استفاده می‌کند نیز ممکن است علائم سردرد را تسکین دهد. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ روی کودکان نشان داد که استنشاق اسانس اسطوخودوس به مدت ۱۵ دقیقه از شدت سردرد آنها می‌کاهد. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که روغن نعناع نیز موثر است.

۶) مصرف ویتامین E

ویتامین E نیز در درمان سردردهای عصبی نقش دارد. یک بررسی در ۲۰۱۵ در مورد مکمل‌های ویتامین نشان داد که ویتامین E می‌تواند درد سردرد و علائم میگرن را کاهش دهد به ویژه برای زنانی که در طی چرخه قاعدگی آن را تجربه می‌کنند. زیرا ویتامین E به تعادل هورمون‌های آنها کمک می‌کند.

7) مکمل

برخی مکمل‌ها نیز به تسکین سردردهای تنشی کمک می‌کنند. با این حال، از آنجا که درمان‌های جایگزین می‌توانند با داروهای معمولی تداخل داشته باشند، همیشه باید ابتدا این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. با توجه به منابع معتبر علمی مکمل‌های زیر ممکن است به جلوگیری از سردردهای تنشی کمک کنند:

۱) ریبوفلاوین (ویتامین B-2)

۲) منیزیم

۳) کوآنزیم Q10

موارد زیر نیز ممکن است سردرد تنشی را کاهش دهد:

۱) روزی ۵ بار و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه یك پد گرم كن یا کیسه یخ روی سر خود قرار دهید.

۲) حمام یا دوش آب گرم بگیرید.

۳) برای جلوگیری از خستگی چشم کمتر با رایانه کار کنید.

سخن پایانی

از آنجا که سردردهای تنشی غالباً با عوامل محرک خاصی ایجاد می‌شوند، شناسایی عواملی که باعث سردرد شما می‌شوند یکی از راه‌های پیشگیری از سردردهای بعدی است. یک دفتر خاطرات سردرد (ثبت عواملی که سبب سردردتان می‌شود) می‌تواند به شما کمک کند تا علت سردردهای تنشی خود را تعیین کنید. یادداشت وعده‌های غذایی روزانه، نوشیدنی‌ها و هر موقعیتی که سبب استرس می‌شود، از مواردی است که بعد از چندین هفته یا چند ماه، ممکن است در شناسایی عوامل و رفع آنها به شما کمک کند.

 

منابع:

 

https://www.healthline.com/health/tension-headache#6

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323992#takeaway

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید