برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

معرفی فرآورده‌های طبیعی درمان فشار خون

فشار خون از جمله علائم حیاتی است که تغییرات آن در بدن انسان می‌تواند بسیار خطرساز باشد. زمانی که فردی بدون زمینه قبلی، در خیابان، خانه و یا هر جای دیگری دچار ناراحتی‌های جسمی مانند ضعف و سرگیجه و.... می‌شود، اورژانس در کنار تعداد ضربان قلب، تنفس، نبض و اکسیژن، فشار خون را نیز اندازه‌گیری می‌کند. این محتوا به منظور آشنایی با این ناخوشی و فرآورده های طبیعی درمان فشار خون، نگارش شده است.
درمان فشار خون بالا

فشار خون چیست

از وظایف سرخرگ‌ها انتقال خون از قلب به سایر اعضای بدن است. طبیعتاً برای اینکه خون در این شریان‌ها، جریان داشته باشد. نیاز به یک فشار منظم و مناسب است. این فشار بر اثر ضربه‌های خون به دیواره‌های این سرخرگ‌ها، اتفاق می‌افتد. به همین دلیل به آن فشار خون می‌گویند. زمانی که این سرخرگ‌ها از حالت طبیعی خارج شوند، استحکام خود را از دست بدهند و یا اینکه قابلیت ارتجاعی آنها تغییر کند، طبیعتا فشار خون نیز تغییر می‌کند. به طبع این فشار ممکن است کم یا زیاد شود. تنها روش تشخیص میزان فشار، انجام آزمایش خون است.

از نظر پزشکی بالاترین میزان فشار خون را فشار سیستولیک و پایین‌ترین فشار را فشار دیاستولیک، می‌گویند. زمانی که فشار شما را با استفاده از دستگاه فشار سنج، می‌گیرند. دو عدد نمایش داده می‌شود که اولین عدد سیستولیک و دومین عدد دیاستولیک است. به طور مثال اگر فشار فردی روی 130/ 70 باشد. 130 عدد سیستولیک و 70 عدد دیاستولیک است.

فشار خون پایین یا دیاستولیک

این فشار زمانی رخ می‌دهد. که قلب در حال استراحت میان دو ضربان باشد. در این زمان قلب به یکباره از خون و اکسیژن پر می‌شود. نرمال‌ترین فشار دیاستولیک کمتر از 80 میلیمتر جیوه است.

فشار خون بالا یا سیستولیک

در هنگامی که ضربان قلب می‌زند و خون در رگ‌ها به وسیله فشار در جریان است، بالاترین فشار می‌باشد که نرمال‌ترین فشار سیستولیک، زیر 120 میلیمتر جیوه است.

در صورتی که فشار خون فرد، از این محدوده تعریف شده خارج شود، فشار فرد پایین و یا بالا است که معمولا افراد با توجه به علائمی که دارند، تشخیص می‌دهند که فشار آنها بالا و یا پایین است. از معمول‌ترین مشکلات فشار در میان افراد مختلف، ابتلا به فشار بالا است که علائم و دلایل آن به شرح زیر می‌باشد.

 

بیماری فشار خون بالا

اندازه‌گیری فشار خون

 

علائم فشار خون بالا

مهم‌ترین علائم فشار خون بالا عبارتند از:

  • سر درد
  • استفراغ
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • تپش قلب نامنظم
  • دو بینی
  • خونریزی بینی
  • ایجاد مشکلات تنفسی

در صورتی که فردی دچار فشار خون بالا باشد و آن را کنترل نکند، ممکن است دچار سکته‌های قلبی و عروقی شود.

 

علائم فشار خون

علائم فشار خون بالا

 

دلایل ایجاد فشار خون بالا

فشار بالا ممکن است به دلایل مختلفی در فرد ایجاد شود. بالا رفتن سن، کم تحرکی بدن، چاقی مزمن و اضافه وزن شدید از جمله دلایل ابتلا به این بیماری است. همچنین وراثت، جنسیت، نوع رژیم غذایی و استفاده بیش از حد از غذاهای سرخ کردنی و فست فود، بیماری دیابت، استعمال دخانیات و عوامل اجتماعی و روانی مانند استرس می‌تواند از دیگر دلایل این بیماری باشد. استفاده از الکل، قرص‌های ضد بارداری و حتی نژاد انسان‌ها نیز بر روی فشار بالای آنها تاثیرگذار است.

 

فرآورده‌های طبیعی درمان فشار خون

انواع فرآورده‌های طبیعی درمان فشار خون شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ریحان: ریحان یکی از سبزی‌های خوش طعم و خوشبو می‌باشد که دارای خواص بسیاری برای بدن است. از جمله خواص آن می توان به تنظیم فشارخون اشاره نمود.
  • جو دو سر: از این خوراکی می‌توانید به عنوان یک صبحانه استفاده نمایید. این  گیاه می‌تواند با بهبود بخشیدن به عملکرد قلب، کمک به داشتن وزن نرمال و کنترل دیابت به تنظیم کردن فشار خون کمک نماید.
  • دانه کتان: یکی از موثرترین و معتبرترین گیاهان دارویی که به منظور کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد، دانه کتان است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهد.
  • شیرین بیان: یکی دیگر از گیاهان دارویی که هم به منظور پایین آوردن و هم به منظور افزایش فشارخون مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیرین بیان است. این گیاه دارای خاصیت تنظیم کنندگی فشارخون است و به همین منظور در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • زنجبیل: افرادی که دچار فشارخون پایین می‌باشند. می‌توانند با استفاده از زنجبیل فشار خود را به سرعت افزایش دهند. اما از آنجایی که این ماده بسیار گرم می‌باشد، بهتر است در مصرف آن دقت کافی را داشته باشند.
  • روغن رزماری: استفاده از این روغن به عنوان یکی از بهترین فرآورده‌های طبیعی درمان فشار خون در افزایش فشارخون و جلوگیری از افت فشار بسیار موثر است.
  • دارچین: در صورتی که دچار بیماری فشار خون بالا هستید، می‌توانید از این ادویه استفاده نمایید. دارچین تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشارخون دارد. همچنین در برخی مواقع بالا رفتن فشار به دلیل افزایش قند خون است که استفاده از دارچین می‌تواند به سرعت آن را درمان کند. نکته‌ای که در استفاده از این ادویه باید در نظر داشته باشید این است که دارچین می‌تواند هنگام استفاده از دارو، تداخل دارویی ایجاد نماید. بنابراین بهتر است در صورت مصرف دارو، برای خوردن دارچین با پزشک مشورت نمایید.
  • جینسینگ: از دیگر گیاهان دارویی است که می‌تواند معجزه نماید و در افرادی که به صورت ناگهانی دچار افت فشار می‌شوند مانند دارو به درمان فشار پایین بپردازد.

 

تاثیر خوراکی‌های طبیعی در درمان فشار خون

  1. استفاده از عناب خیس شده در شیر به صورت ناشتا و به مدت یک هفته تا 10 روز می‌تواند به شما در تنظیم فشارخون کمک نماید.
  2. به منظور کنترل فشار خون می‌توانید 2 عدد عناب را بعد از هر وعده غذایی به همراه یک قاشق زرشک میل نمایید.
  3. مصرف روزانه طالبی در تنظیم فشار خون، بسیار موثر است.
  4. هسته هلو در کاهش فشارخون بسیار موثر می‌باشد.
  5. هسته شلیل نیز می‌تواند به کاهش فشارخون کمک نماید.
  6. اگر دچار بیماری فشارخون هستید. سبزی شنبلیله را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  7. مصرف زغال اخته صبح و عصر، می‌تواند فشارخون را کاهش دهد.
  8. مصرف زالزالک، در تنظیم فشارخون بسیار موثر است.
  9. خوردن میوه خرمالوی نارس در کاهش دادن فشارخون بسیار موثر است.
  10. استفاده از گلابی به صورت روزانه موجب کنترل فشارخون می‌شود.
  11. میوه‌های پرتقال و سیب، کاملا ضد فشار خون محسوب می‌شوند.
  12. با خوردن فندق، می‌توانید فشار خونتان را کنترل نمایید.
  13. مصرف انگور می‌تواند موجب کاهش فشارخون شود.
  14. در صورتی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید، روزانه به صورت ناشتا، گریپ فروت بخورید.
  15. نارنج را در برنامه غذایی خود، جای دهید تا فشار خونی نرمال داشته باشید.
  16. استفاده از خیار ( البته بدون نمک) صبح ناشتا و شب‌ها قبل از خواب، موجب تنظیم فشارخون می‌شود.

 

راهکارهای کاهش فشار خون

فرآورده‌های طبیعی درمان فشار خون

 

بیشتر بخوانید: کنترل فشار خون با رژیم غذایی مناسب

 

راهکارهای درمان فشار خون با استفاده از تغییرات سبک زندگی

افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، بهتر است در استفاده از نمک بسیار احتیاط نمایند و تا حد امکان آن را از رژیم غذایی خود حذف نمایند. اما افرادی که دچار افت فشار می‌باشند، می‌توانند کاملا کنترل شده، آب نمک استفاده نمایند. همچنین سعی کنید نمک دریا را جایگزین دیگر نمک‌های خوراکی کنید.

قرارگیری ورزش به طور مداوم و مرتب، در برنامه زندگی می‌تواند از بروز بیماری‌های مربوط به فشارخون در شما، جلوگیری نماید.

داشتن رژیم غذایی سالم و درست، می‌تواند یکی دیگر از روش‌های جلوگیری و درمان فشار خون بالا محسوب شود. سعی کنید حجم وعده‌های غذایی را کاهش دهید و در عوض تعداد آنها را افزایش دهید.

آب را فراموش نکنید. مصرف مایعات در درمان فشارخون بسیار موثر است.

یبوست یکی از دلایل افزایش فشارخون است. بنابراین مصرف مواد خوراکی که موجب رفع یبوست می‌شود را در وعده های غذایی خود جای دهید.

از ایستادن‌های زیاد و حذف استراحت در طول روز، جدا خودداری نمایید. برخی از افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند. استراحت کافی را در طول روز ندارند.

اگر از فشارخون بالا رنج می‌برید. بهتر است چای سبز را در رژیم خوراکی روزانه خود، جای دهید، زیرا تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش فشار می‌گذارد.

اگر دچار فشارخون بالا هستید، بهتر است مصرف قهوه را ترک نمایید. اما در صورتی که دچار افت فشار می‌شوید، استفاده از آن بدون مانع است.

افرادی که وسایل سنگینی را با توجه به وضعیت جسمانی خود، جابه جا می‌کنند و یا بلافاصله پس از بیدار شدن از جای خود بلند می‌شوند. معمولا دچار افت فشار می‌شوند.

 

توصیه‌های جدی برای افراد با فشار خون بالا

  1. در مصرف خرما احتیاط کنید. استفاده زیاد از این میوه می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد.
  2. استرس و عصبانیت می‌تواند موجب افزایش فشارخون شما شود.
  3. در اشتفاده از انواع شیرینی، نمک، بادمجان و گوجه، زیاده‌روی نکنید.
  4. اگر دچار بیماری فشارخون هستید، بهتر است از مصرف قهوه، جدا خودداری نمایید.
  5. در صورت نرمال نبودن فشار، از میوه و غذاهای نفاخ و مصرف بیش از اندازه هندوانه خودداری کنید.

 

سخن پایانی

ما در سامانه نسخه اول تلاش کردیم با معرفی بهترین محصولات طبیعی و مکمل‌های موثر در درمان فشار خون، به ‏شما در یک انتخاب ‏آگاهانه کمک کنیم. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این بیماری مطالعه مقاله ” علت، علائم و روش‌های درمان فشار خون بالا چیست” را پیشنهاد می‌کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید