برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با مکمل‌ها و گیاهان موثر بر درمان پارکینسون

پارکینسون نوعی بیماری عصبی پیش رونده و مزمن است که در آن فعالیت قسمتی از مغز که مسئول کنترل ‏حرکات ظریف و هماهنگ کردن عضلات است، مختل می‌شود. این بیماری بعد از آلزایمر، شایع‌ترین بیماری ‏مخرب اعصاب به حساب می‌آید.‏ در حال حاضر درمان قطعی برای پارکینسون وجود ندارد و بیشتر راهکارها ‏برای کم شدن علائم و بهتر کردن کیفیت زندگی بیمار است. برای کنترل این بیماری معمولا پزشکان به داروهای ‏مختلف شیمیایی از جمله لوودوپا، گیاهان دارویی مانند جینکوبیلوبا، آویشن، گل راعی، زنجبیل، گلپر، باقالی، ‏زردچوبه و مکمل‌های غذایی حاوی امگا3، ویتامین ‏D، کوآنزیم ‏Q10‎‏ و مکمل منیزیم روی می‌آورند. ‏
درمان پارکینسون با گیاهان دارویی/داروخانه آنلاین نسخه اول

آشنایی با مکمل‌ها و گیاهان موثر بر درمان پارکینسون

پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می شود. پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی مشخص می‌شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست، پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل می‌دهند. این بیماری پس از آلزایمر معمول‌ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می رود!

به طور مختصر می‌توان گفت بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری‌های نورولوژیک است که فرد مبتلا به آن به تدریج توانایی جسمی و روحی خود را از دست داده و در صورت عدم انتخاب راهکار درمانی مناسب با سرعت بیشتری بر شدت علائم آن افزوده می‌شود. در این بین برای درمان این بیماری معمولا پزشکان به داروهای مختلف روی می‌آورند که این داروها جنبه شیمیایی یا گیاهی دارد. داروهای گیاهی معمولا به دلیل کم عارضه‌تر بودن بیشتر مورد استقبال عموم قرار می‌گیرند همچنین دسترسی به داروهای گیاهی به دلیل بومی بودن راحت‌تر بوده و به لحاظ تامین دارو نیز هزینه‌های کمتری متوجه بیماران است.

 

در این مطلب می‌خوانید:

  • پارکینسون چیست
  • علائم پارکینسون
  • بررسی گیاهان موثر بر درمان پارکینسون
  • معرفی داروهای گیاهی درمان پارکینسون
  • دمنوش‌های مفید برای مبتلایان به پارکینسون
  • مکمل‌ها و داروهای گیاهی درمان پارکینسون

 

پارکینسون چیست؟

پارکینسون یک بیماری تقریبا شایع است که در سنین مختلف ممکن است افراد را به خود درگیر کند. امروزه مشاهده شده است علاوه بر سالمندان، جوانان نیز درگیر این بیماری‌اند. در این بیماری لرزش در حال استراحت رخ می‌دهد. بطور کلی این بیماری به دلیل از بین رفتن سلول‌های ترشح کننده دوپامین که نوعی انتقال دهنده عصبی است رخ می‌دهد. افزایش میزان استیل کولین به دوپامین نیز باعث تشدید آن می‌شود. درصد پراکندگی و شیوع آن در تمام مناطق جهان تقریبا یکسان است و ربطی به منطقه جغرافیایی ندارد.

علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است، در ابتدا ممکن است علائم چندان قابل توجه نباشند اما به مرور بر شدت آنها افزوده می‌شود و بیماری گسترش می‌یابد. ابتدا یک سمت بدن و پس از مدتی هر دو سمت بدن را درگیر خود می‌کند که معمولا آن سمت از بدن که از ابتدا درگیر شده است، بیشتر تخریب می‌شود. همانطور که اشاره شد علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما چند نشانه بارز دارد که به شرح آنها می‌پردازیم:

 

بیماری پارکینسون

 

علائم پارکینسون

  • تعقییرات در نوشتن: نوشتن ممکن است برای فرد سخت شود و نوشته‌ها نادقیق، ناخوانا و حتی بسیار ریز باشند.
  •  نداشتن حرکات خودکار: در طی فعالیت‌های روزانه، حرکات ناخودآگاهی مانند زیاد پلک زدن و حرکت دادن غیرارادی دست‌ها حین قدم زدن مشاهده می‌شود.
  • کاهش تعادل: از نشانه‌های بارز اغلب بیماری‌های عصبی از جمله پارکینسون است.
  • ضعیف شدن بدن: پس از گذشت مدتی از شروع بیماری، بدن رو به ضعیف شدن پیش می‌رود و به حالت خمیده به خود می‌گیرد.
  •  لرزش: بارزترین نشانه این بیماری است، یک لرزش در یک اندام، و اغلب از دست و انگشتان شروع می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بیماری پارکینسون چیست؟ علت، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان

 

علائم پارکینسون

 

معرفی گیاهان موثر بر درمان پارکینسون

  • بادام درختی
  • حبوبات
  • گوشت ماهی
  • جوانه ها و غلات
  •  آلو و انجیر
  • زیره، آویشن، گلپره و …
  •  گل گاوزبان
  • گل راعی
  •  اسطوخودوس

 

بررسی گیاهان موثر بر درمان پارکینسون

  • بادام درختی: طبق تحقیقات مصرف روزانه ۱۰ تا ۲۰  مغز بادام درختی شیرین می‌تواند به بهبود پارکینسون کمک کند و علائم آنرا کاهش دهد.
  • حبوبات: تاثیر فوق العاده حبوبات را بر بیماری پارکینسون هرگز دست کم نگیرید! حبوبات مختلفی هستند که خواص فوق العاده‌ای برای درمان پارکینسون دارند. مثل: لوبیا، نخود، عدس و… برای افراد دچار پارکینسون سودمند است.
  • جوانه‌ها و غلات: جوانه گندم و جو، و انواع غلات مثل برنج، گندم، جو، به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین در بهبود پارکینسون مؤثرند.
  • آلو و انجیر: آلو و انجیر دو میوه بسیار موثر برای پراکینسون هستند که بدلیل وجود خواص بسیار خوبی که دارند، می‌توانند در درمان پارکینسون موثر باشند.
  •  انواع ادویه ها مثل گلپر، زیره، آویشن برای افراد مبتلا به پارکینسون بسیار مفید است.
  • باقالی: گیاهان Mucuna، ثابت شده است که حاوی لوودوپا هستند. لوودوپا یک داروی اصلی پارکینسون است که سطح دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد و از این رو علائم حرکتی بیماری را بهبود می‌بخشد.

 

داروهای گیاهی درمان پارکینسون

 

انواع دمنوش‌های مفید برای مبتلایان به پارکینسون 

در ابتدا باید بدانیم که مصرف زیاد آب در طی یک روز نه تنها برای بیماران مبتلا به  پارکینسون مفید است بلکه برای هر انسان سالمی نیز توصیه می‌شود.

برای تهیه این دمنوش به یک قاشق گل خشک شده گل گاوزبان، یک لیوان آب اضافه کنید و آنرا روی حرارت گذاشته و پس جوشیدن به مدت ۲۰ دقیقه باید دم بکشد و سپس نوش جان کنید.

  • دمنوش گل راعی و عناب:

مقداری از این ترکیب را نیم کوب کرده و سپس یک قاشق غذاخوری از آن را با ۵ لیوان آب مخلوط کرده و در قوری دم کنید، و روزانه همراه با عسل میل کنید.

زنجبیل در تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن موثر است. این گیاه از ضعیف شدن مغز جلوگیری می‌کند و گردش خون را در آن افزایش می‌دهد. زنجبیل به عقیده برخی افراد موثرترین داروی گیاهی برای درمان پارکینسون است و می‌توانید آن را به‌صورت دمنوش یا در کنار غذا میل کنید

 

مکمل‌ها و داروهای گیاهی درمان پارکینسون

برای درمان پارکینسون می‌توانید از داروهای گیاهی ترکیبی و تخصصی استفاده کنید. دانشمندان معتقدند ممکن است برخی مواد مغذی ضدالتهاب و آنتی اکسیدان موجود در این فرآورده‌ها بر جلوگیری از پیشرفت پارکینسون موثر باشند. در ادامه به برخی از این ترکیبات اشاره می‌کنیم:

1. کوآنزیم Q10:کوآنزیم کیوتن یک ماده آنتی اکسیدان قوی است که در مکمل‌ها با دوزهای مختلف وجود دارد. محققان در حال حاضر در حال بررسی بیشتر تاثیر کیوتن به عنوان یک مکمل جلوگیری کننده در مراحل اولیه  پارکینسون هستند.
2. ویتامین E و ویتامین C: هردو آنتی اکسیدان‌هایی هستند که مصرف آنها در کنار هم در بیماران مبتلا به پارکینسون باعث به تاخیر انداختن نیاز این افراد به مصرف دارو می‌شود.
3. گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان قوی در متابولیسم سلول‌های عصبی دخیلاست. نتایج مطالعات نشان داده‌اند گلوتاتیون در بخش سابستنشیا نیگرا مغز (که در بیماران پارکینسون آسیب دیده است) تخلیه می‌شود. بنابراین مکمل درمانی با این آنتی کسیدان ممکن است در کاهش سرعت پیشرفت بیماری پارکینسون موثر باشد.
4. کورکومین: ماده موثره موجود در زردچوبه است و خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی بالایی دارد و در جلوگیری از آسیب به سلول‌های عصبی موثر است. علاوه بر این کورکومین می‌تواند از توده شدن پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین که به آنها اجسام لویی نیز می‌گویند، جلوگیری کند. این اجسام یکی از نشانه‌های بیماری پارکینسون هستند بنابراین به نظر می‌رسد با جلوگیری از تولید آنها می‌توان از پیشرفت پارکینسون نیز جلوگیری کرد.

5. جینکوبیلوبا: فرآورده‌های طبیعی حاوی این گیاه کاربردهای بسیاری در زمینه مغز و اعصاب دارند. گیاه جینکوبیلوبا به دلیل داشتن خواص ضد اکسیدانی با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. همچنین فرآیند پیری سلولی را نیز تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی، کاهش درد معده، درمان علائم بیماری‌های پارکینسون و اسکیزوفرنی از فواید دیگر مصرف این گیاه به شمار می‌رود.

6. گاندورما: اخیرا تاثیرات این قارچ دارویی بر درمان بیماری های مختلف و بخصوص پارکینسون مشخص شده است و این داروی گیاهی و طبیعی می‌تواند به عنوان یک دارو مناسب برای درمان پارکینسون و یا کاهش عوارض ناشی از آن کاربرد داشته باشد.

 

سخن پایانی

به نظر می‌رسد با توجه به روند افزایشی بیماری پارکینسون میان افراد سالخورده، دستیابی به منابع و اشکال داروهای گیاهی حاوی لوودوپا با اثرات جانبی کمتر و مؤثر بر درمان و بهبود بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد. ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” ضمن افزایش آگاهی شما نسبت به درمان پارکینسون با کمک ‏‏فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌ها، با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب آگاهانه ‏مناسب‌ترین محصولات ‏‏برای بهبود این بیماری کمک می‌کنیم‏.‏

 

اشتراک گذاری:

4 دیدگاه در “آشنایی با مکمل‌ها و گیاهان موثر بر درمان پارکینسون

  1. مصطفی گفت:

    سلام مادر من آلزایمر داره و به تدریج متوجه شدیم که دچار پارکینسون هم شده که الان داره شدیدتر میشه لطفا راهنمایی کنید .حتما باید ببرمشون دکتر؟

    1. درود بر شما ‌
      آلزایمر و پارکینسون هر دو از بیماری‌های دژنراتیو عصبی هستند، یعنی در صورت عدم کنترل به وسیله دارو، به تدریج علائم آنها شدیدتر می‌شود.
      هر چند درمان قطعی برای این بیماری‌ها وجود ندارد اما داروهای جدید خیلی در کنترل‌ علائم آنها موثرند، لذا درمان بیماران‌تان را به تاخیر نیاندازید.

  2. مهدی گفت:

    گلاب برای پارکینسون معجزه میکنه

  3. حسین گفت:

    خدا خیرتون بدهد که مردم را راهنمایی کردید

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید