برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

گل گاوزبان (Borage flowers)

گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی با ارزش است که نقش زیادی را در درمان بیماری‌ها دارد. برگ و گل‌های این گیاه استفاده دارویی دارند و شربت گل گاوزبان به عنوان مکمل و عصاره و افشره این گیاه برای مصارف درمانی مختلف و متعدد مانند رفع افسردگی، نرم کردن سینه و بهبود سرفه، التیام گلو درد، درمان تنگی نفس , بهبود آفت دهان استفاده می‌شود. گل گاوزبان همچنین در درمان آسم، آرتریت روماتوئید و درماتیت آتوپیک موثر است. مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این گیاه، برخی عوارض جانبی جدی به همراه دارد که باید در نظر گرفته شوند و گروه‌های خاصی از افراد باید به طور کلی از مصرف این گیاه اجتناب کنند.
خواص گل گاوزبان

مشخصات گل گاوزبان

گل گاوزبان با نام علمی (Echium amoenum) گیاهی دو یا چند ساله به ارتفاع تقریبی۲۰ تا ۸۰ سانتیمتر است. این گیاه دارویی پرخاصیت، دارای کرک‌های نسبتاً نرم است که بر روی برگ‌ها به حالت خوابیده و در سایر قسمت‌ها به صورت افراشته و مخلوط با کـرکهـای کوتـاه و متراکم هستند. برگ‌های این گیاه معمولا دارای رگبرگ‌های منفرد، زبانه‌ای و پوشیده از خارهای ظریفی است که به آن حالت خشن می‌دهد و به همین علت به گل گاوزبان معروف است. گل‌های گیاه در گل آذین‌های سنبله‌ای به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر قرار دارند و اغلب به رنگ قرمز هستند و در بهار ظاهر می‌شوند.

این گل‌ها تا پایان تابستان و حتی تا پاییز دوام دارند. جام گل پوشیده از کرک کم و رنگ گل به مرور از قرمز به آبی مایل به ارغوانی (لاجوردی) تبدیل می‌شود. قسمت‌های مورد استفاده دارویی گیاه را همین جام‌های بنفش تا ارغوانی گیاه تشکیل می‌دهند که دارای قسمت لوله‌ای است و به تدریج به طرف بالا شیپوری شـکل مـی‌شـود. ایـن جام‌ها بعد از خشک شدن به رنگ آبی تا بنفش در می‌آیند. گل گاوزبان ایرانی بومی منطقه البرز است و در تمام نواحی گیلان و مازندران، ارتفاعات کندوان و چالوس وجود دارد.

 

گیاه گل گاوزبان

 

اندام دارویی

برگ و گل‌های این گیاه استفاده دارویی دارند. جام‌های گل گاو زبان را همزمان با گلدهی گیاه یعنی از آغاز اردیبهشت تا ماه خرداد جمع‌آوری می‌کنند. برای بالا رفتن کیفیت اندام دارویی گیاه، لازم است گل‌ها را در سایه و در دمای ملایم خشک کرد.

 

خواص گل گاوزبان

 

خواص گل گاوزبان (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گل‌های تازه گل گاوزبان در اول گرم و تر و گل خشک آن دارای رطوبت کمتر است. برخی از مهم‌ترین کاربردهای دارویی گیاه گل گاوزبان به شرح زیر است:

 

برطرف کردن افسردگی، اضطراب، غم و اندوه

یکی از شناخته شده‌ترین خواص گل گاو زبان بهبود خلق و خو، ایجاد آرامش، رفع استرس، افسردگی و غم و اندوه است. متخصصان طب سنتی از این گیاه برای کمک به درمان کسانی که با خود حرف می‌زنند، درمان وسواس، اختلال حواس و رفع دلهره و وحشت استفاده می‌کنند. امروزه شربت آن به عنوان یک مکمل مناسب برای درمان بی‌خوابی‌های شبانه ناشی از استرس، رفع اضطراب و افسردگی تجویز می‌‎شود. این گل حواس پنجگانه را تقویت می‌کند و استفاده از آن در درمان بیش فعالی، آلزایمر، تقویت روحیه و افزایش نشاط نیز موثر است.

 

پیشگیری و کمک به درمان سرماخوردگی و سرفه

کمک به درمان سرفه‌های خشک و مزمن، رفع خشونت سینه، تسکین گلو درد، بهبود آسم خفیف، وقفه‌های تنفسی و رفع تنگی نفس از دیگر کاربردهای گل گاوزبان است. این گیاه سرشار از ویتامین سی و ترکیبات آنتی اکسیدان است. مصرف آن در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی تاثیر دارد. دم کرده این گیاه برای بهبود آلرژی‌های فصلی مفید است و خاصیت خلط‌آور آن    باعث نرم شدن سینه می‌شود.

 

تسکین درد مفاصل

روغن گل گاوزبان به دلیل وجود اسید گاما لینولئینک موجود در آن دارای خاصیت ضد التهاب است و در تسکین درد مفاصل، روماتیسم و درمان آرتریت روماتوئید موثر است.

 

کمک به تنظیم قند خون

این گیاه جایگزین خوبی برای انسولین در افراد مبتلا به دیابت است و به کاهش قند خون کمک می‌کند.

 

کمک به درمان برخی بیماری‌های پوست و مو

گل گاوزبان به نرم شدن پوست کمک می‌کند و در درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند زخم و التهاب، آکنه، کک و مک، برطرف کردن خارش و بهبود جوش‌های عصبی روی پوسـت مفید اســت. همچنین خواص گل گاوزبان برای مو شامل حفظ سلامت و شادابی موها، درمان شوره سر و  بیماری فولیکولیتیس (یک عارضه پوستی شایع که در آن، فولیکول‌های مو ملتهب می‌شوند و منجر به ریزش مو می‌گردد) می‌شود.

 

بهبود گردش خون و تقویت قلب

گل گاوزبان باعث تصفیه خون و بهبود گردش خون در بدن می‌شود و از این طریق به تقویت قلب و رفع مشکل تپش قلب کمک می‌کند. این گیاه در پیشـگیری از سکـته و حمله قـلبی و اختلالات قلب و عروق موثر است.

 

تقویت کلیه و کمک به درمان سنگ کلیه و مثانه

گل گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر بالای املاح سدیم و پتاسیم، مدر است و در از بین بردن عفـونت ادراری به دنبال افزایش دفعات ادرار موثر است. در طب سنتی از دم کرده این گیاه برای درمان دردهای ناشی از دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه استفاده می‌شود. علاوه بر این گل گاوزبان به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می‌کند.

 

درمان جوش و برفک دهان

عصاره این گیاه و جویدن برگ تازه آن به بهبود جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان کمک می‌کند.

 

پیشگیری از سرطان

گل گاوزبان به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهابی در کاهش شدت بیماری سرطان پانکراس موثر است. این گیاه به دلیل دارا بودن املاح مختلف به ویژه منیزیم در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان پروستات، پستان و کبد نقش مثبت دارد.

 

بهبود نوسـان‌های خلقی مرتـبط با یائسـگی

یکی از مشکلات زنان در دوران یائسگی، افسردگی و نوسانات خلقی ناشی از تغییرات هورمونی این دوران است. مصرف مکمل‌های گیاه گل گاوزبان به رفع این مشکل کمک شایانی می‌کند و می‌تواند جایگزین درمان‌های هورمونی باشد.

 

خواص گل گاوزبان

 

عوارض جانبی گل گاوزبان

  • مصرف گل گاوزبان به علت داشتن ترکیبات آلکالوئید (نوعی ترکیب پیچیده ازت‌دار و سمّی)، برای زنان باردار، شیرده و کودکان مضر است.
  • استفاده از روغن گل گاوزبان خونریزی را افزایش می‌دهد، از این رو استفاده از آن بر روی زخم‌ها بایستی با احتیاط همراه باشد.
  • توصیه می‌شود به دلیل افزایش احتمال خونریزی، مصرف این گیاه دو هفته قبل و بعد از هر گونه عمل جراحی متوقف شود.
  • زیاده روی در مصرف گل گاوزبان با مسمومیت، آسیب‌های کبدی، خستگی، احساس سبکی سر، بالا رفتن فشار خون و گشاد شدن مردک چشم همراه است و ادامه مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند منجر به سرطان کبد گردد.
  • گامولنیک اسید موجود در این گیاه آستانه تشنج را پائین می‌آورد و افراد دچار صرع و مبتلا به تشنج باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • توصیه می‌شود بیماران دچار مشکلات زمینه‌ای کبد و مجاری صفراوی در مصرف این گیاه احتیاط و به مقدار کم از آن استفاده کنند.
  • افراد دارای فشار خون بالا لازم است قبل از مصرف گل گاوزبان با پزشک متخصص مشورت کنند.
  • گل گاوزبان با تعداد زیادی از داروهای شیمیایی مانند داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، آرامبخش‌ها، داروهای خواب‌آور، داروهای مربوط به کنترل فشار خون و آنتی هیستامین‌ها تداخل دارویی دارد.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید