برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

چگونه تغذیه نوزاد را با مکمل‌های شیر خشک نوزادان، کامل کنید؟

اهمیت استفاده از مکمل‌های شیر خشک نوزادان در این دوره زندگی، بسیار آشکار و واضح است. تقریباً تمام پزشکان متخصص نوزادان و اطفال بر این عقیده هستند که این گروه از کودکان به مکمل‌های غذایی نیاز دارند. اگر به هر دلیلی، نوزاد نتواند از شیر مادر تغذیه کند، ممکن است نیاز داشته باشد که مکمل‌های حاوی شیر خشک یا ترکیبات مشابه را استفاده کند. آنچه مسلم است این که تمام مواد غذایی باید از طریق شیر مادر یا مکمل‌های مغذی تامین شود، بنابراین خرید مکمل‌های شیر خشک نوزادان طبق دستور پزشک ضرورت دارد. در این مقاله با نحوه تغذیه و انتخاب مکمل‌های شیر خشک نوزادان آشنا می‌شوید.
مکمل شیر خشک نوزادان

متخصصان اطفال بر این عقیده هستند در حالی که تغذیه با شیر مادر بسیار ایده‌آل است و در رتبه اول توصیه شده، اما مواردی وجود دارد که استفاده از مکمل‌های شیر خشک نوزادان توصیه می‌شوند؛ چیزی که به عنوان یک غذای کمکی کاربرد دارد. به طور مثال اگر نوزاد نتواند به طور متداول و معمول، افزایش وزن داشته باشد، رشد خوبی در یک بازه زمانی نشان ندهد و یا نتواند از شیر مادر تغذیه کند، احتمالاً به این مکمل‌‌ها نیاز خواهد داشت.

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایطی که استفاده از مکمل‌های شیر خشک نوزادان توصیه می‌شود و به شدت سلامت نوزاد را تضمین می‌‌کند، زمانی است که نوزادان دچار زردی شده‌اند. زیرا در این دوره، نیاز به دریافت مکمل‌‌های غذایی علاوه بر شیر مادر در رفع زردی نوزاد ضروری است. همچنین در این میان، برخی از مادران ممکن است قادر به شیر دادن به کودک خود نباشند، در حالی که نوزاد نیاز دارد افزایش وزن داشته باشد؛ در این حالت نیز با تجویز پزشک، مکمل‌های غذایی توصیه می‌شود. این کمبودها ممکن است برای هر فردی رخ دهد، بنابراین این مادران باید پس از تولد نوزاد خود به شدت مراقب این مسائل باشند.

 

اهمیت مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان 

مکمل‌های شیر خشک نوزادان

 

اهمیت مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، مواردی ممکن است پیش بیاید که مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان را بسیار حیاتی می‌سازد. در برخی موارد، تغذیه با شیر مادر به طور کامل متوقف می‌شود؛ چیزی که ممکن است در شرایط بحرانی، سلامت نوزاد را به خطر بیندازد. در مواردی که مادران، برخی داروهای خاص را مصرف می‌‌کنند یا نوزاد باید به طور کامل در دستگاه نگهداری شود و تغذیه با شیر مادر ممکن نباشد، لازم استفاده از شیر خشک در قالب مکمل‌های غذایی نوزادان استفاده شود.

یکی دیگر از شرایطی که استفاده از شیر خشک نوزادان را توجیه می‌کند، زنان شاغل هستند.  آن دسته از زنان شاغل که در بیرون از خانه کار می‌کنند و ساعتی از روز را در خانه حضور ندارند تا کودک خود را شیر دهند، لزوماً باید از این مکمل‌ها استفاده کنند. در آن زمان که خارج از خانه هستند شیر خشک می‌‌تواند تغذیه نوزاد را تامین کند. البته فراموش نکنید که تغذیه با شیر مادر از نظر عاطفی، تاثیرات مثبت‌تری خواهد داشت.

این که چگونه باید بهترین نمونه شیر خشک را خریداری کنید و چه مقدار در روز به کودک خود از این مکمل‌ها بدهید، طبق دستورالعملی که پزشک به شما می‌گوید، باید انجام دهید. انتخاب و مصرف این مکمل‌ها با توجه به شرایط بدنی مادر، شرایط جسمی کودک، وزن او و نحوه شیر خوردن نوزاد تنظیم می‌شود. برخی از نوزادان به مصرف بیشتری از شیرخشک در روز نیاز دارند و برخی دیگر به صورت مکمل، در کنار شیر مادر باید شیر خشک مصرف کنند.

 

برنامه‌ریزی دقیق برای مصرف مناسب مکمل‌های شیر خشک نوزادان

اگر فکر می‌کنید که نوزاد شما به مکمل‌های شیر خشک نوزادان نیاز دارد باید از مقدار اندک شروع کنید. اگر نمی‌دانید که چگونه و چه مقدار از مکمل‌ها استفاده کنید، طبق دستور پزشک یا با مشورت دکتر داروخانه این کار را انجام دهید.

طبق استانداردهای جهانی، هر کودک در شش ماه اول زندگی خود باید صرفاً از شیر تغذیه کند. شیر مادر در گزینه اول قرار دارد و سپس مکمل‌های شیر خشک نوزادان قرار می‌گیرند. متخصصان و محققان توصیه کرده‌اند حتی اگر مادران از مکمل‌های شیر خشک برای تغذیه نوزادان استفاده می‌کنند، حداقل ۳ تا ۴ هفته کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنند.

اگر تجربه‌ای در تغذیه نوزاد با شیر مادر یا مکمل شیر خشک ندارید، جای نگرانی نیست! برای اینکه روحیه خود را حفظ کنید و از عوارض افسردگی دوران شیردهی پس از بارداری جلوگیری نمایید، بهتر است تمام این مراحل را با نظر پزشک دنبال کنید.

 

اهمیت مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان 

بهترین مکمل‌های شیر خشک نوزادان

 

بیشتر بخوانید: افزایش شیر مادر با مواد غذایی و فرآورده‌های طبیعی

 

مهم‌ترین مشکلاتی که در مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان وجود دارد

شروع به مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان، همیشه هم کار آسان و ساده‌ای نیست. ممکن است یک دوره وجود داشته باشد تا سعی کنید که کودک خود را با این شرایط جدید تغذیه‌ای عادت بدهید. در این قسمت به مهم‌ترین مشکلاتی اشاره می‌کنیم که در طول مصرف مکمل‌ها برای مادران و نوزادان وجود دارد:

۱- نوزاد در خوردن شیر خشک با شیشه شیر، مشکل دارد

به طور قطع، شرایط پستانک شیشه شیر با سینه مادر، بسیار متفاوت است و نوزاد، این تفاوت را احساس می‌کند. به همین دلیل، شاید برای خوردن شیر خشک با شیشه، بسیار با مشکل مواجه باشد. از طرفی دیگر، سر پستانک شیشه از بهترین جنس لاتکس و کاملاً انعطاف‌پذیر طراحی شده با این حال، نوزاد نمی‌تواند آن را به درستی با دهان خود بگیرد.

همچنین ممکن است که کودک به اندازه و مقدار جریان شیر که از سر بطری یا نوک پستانک شیشه خارج می‌شود، عادت نداشته باشد. به این ترتیب ممکن است حجم بیشتری شیر به دهان او بریزد و نتواند کنترل کند. اگر مراقب او نباشید ممکن است نوزاد، خفه شود!!! سعی کنید هنگام تغذیه نوزاد با شیشه شیر، بهترین موقعیت را برای بدن او فراهم کنید تا بتواند در آسودگی بیشتر، تغذیه کند.

۲- کودک بعد از تغذیه با مکمل‌های شیر خشک نوزادان، دچار مشکلات گوارشی یا نفخ می‌شود

این یک حالت غیر معمول نیست که نوزادان پس از شروع مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان، به طرز مشخصی، واکنش نشان می‌دهند. مشکلات نفخ و گوارش، نمونه‌هایی از متداول‌ترین مشکلاتی است که مادران از آن گله‌مند هستند. اگر از یک شیر خشک استفاده می‌کنید، در صورت مشاهده علائمی در نوزاد خود، بهتر است موارد را با پزشک مختصص نوزادان مطرح کنید.

۳- کودک به هیچ عنوان، پستانک بطری را نمی‌گیرد

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اکثر مادران از آن هراس دارند این است که نوزاد شما به طور کامل، بطری را نمی‌گیرد. قبل از اینکه بترسید یا نگران شوید، بهتر است چند ترفند را امتحان کنید تا نوزاد مجبور شود شیر بخورد:

  •  برای بیشتر گرسنه شدن نوزاد صبر کنید. اگر نوزاد شما بسیار گرسنه باشد، حتماً مکمل‌های شیر خشک نوزادان را می‌خورد. گرسنگی را چندان طولانی نکنید چون نوزاد را عصبی می‌کند.
  • از همسر خود یا فرد دیگری بخواهید که در تغذیه نوزاد به شما کمک کند.
  •  در یک روز که کودک یا نوزاد شما خلق و خوی بهتری دارد، بطری شیر را به او بدهید.
  • کمی از شیر مادر را روی نوک پستانک بطری بمالید.

 

تغذیه کودک در طول دوره استفاده از مکمل‌های شیر خشک نوزادان

بسیاری از مادرانی که تصمیم می‌گیرند مکمل‌های شیر خشک نوزادان برای نوزاد یا کودک خود تهیه کنند، ترس دارند که فرزندشان در طول مصرف بهترین مکمل‌های غذایی، مواد مغذی کافی را دریافت نکند. اگرچه می‌دانیم که مکمل‌های شیر خشک، هرگز حاوی آنتی‌بادی‌های مشابه شیر مادر نیست، اما این مکمل‌ها همواره توصیه می‌شده‌اند و خطری برای نوزادان ندارند. به شرط آنکه طبق دستور پزشک متخصص تجویز شود؛ چون انواع مختلفی در بازار موجود است. جالب است بدانید که طبق استاندارد جهانی، تمام این مکمل‌ها باید حداقل ۲۹ ماده مغذی مهم را داشته باشند.

 

مکمل‌های شیر خشک نوزادان 

مصرف مکمل‌های شیر خشک نوزادان

 

مهم‌ترین مکمل‌های شیر خشک نوزادان

  1. شیر خشک نوزادان: شیر خشک نوزادان یک مکمل غذایی است که بر اساس فرمول شیر مادر تولید می‌شود. این نوع شیر خشک حاوی مواد غذایی اساسی برای رشد نوزادان است، به عنوان مثال پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی. انواع شیر خشک نوزادان، بسته به سن و نیازهای رشدی نوزاد، ممکن است تغییر کند.
  2. شیر خشک خاص برای نوزادان با مشکلات گوارشی: برخی از نوزادان ممکن است مشکلات گوارشی مانند گاز و کم خوابی داشته باشند. برای این نوع نوزادان، شیر خشک خاصی در دسترس است که حاوی ترکیباتی مانند پروبیوتیک‌ها و فیبر است که ممکن است به بهبود علائم گوارشی کمک کند.
  3. شیر خشک آنتی آلرژیک: برخی از نوزادان ممکن است به مواد خاصی در شیر مادر یا فرمول شیر حساسیت نشان دهند. در این موارد، شیر خشک آنتی آلرژیک ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. این نوع شیر خشک حاوی پروتئین‌های هیدرولیز شده است که کمترین احتمال برای ایجاد حساسیت در نوزادان دارند.

 

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع شیرخشک برای نوزادان

 

انتخاب صحیح مکمل‌های شیر خشک نوزادان

اگر در فکر خرید بهترین مکمل‌های شیر خشک نوزادان هستید، شاید می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید این ترکیبات مغذی را انتخاب کنید؟

انتخاب، واقعاً دشوار است. برخی از این شیر خشک‌ها برای چند ماهگی کودکان تهیه شده‌اند و برخی دیگر فقط برای نوزادان تازه متولد شده مناسب است. مادران و پدران همیشه در خرید شیر خشک، با چالش‌هایی مواجه هستند.

اگر می‌دانید یا حتی تصور می کنید کودک شما حساسیت غذایی دارد، باید مکمل‌های شیر خشک نوزادان را خریداری کنید که عوارضی مانند آلرژی پوستی یا تنفسی یا گوارشی را کاهش دهد. همچنین اگر سؤال یا نگرانی خاصی درباره انتخاب بهترین مکمل های نوزادان دارید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

 

بهترین شیر خشک برای نوزاد

انتخاب صحیح مکمل‌های شیر خشک نوزادان

 

سخن پایانی

مکمل‌های شیر خشک نوزادان عموماً به عنوان جایگزین شیر مادر و با فرمول شیر مادر در تغذیه نوزادان استفاده می‌شوند. این مکمل‌ها شامل ترکیبات غذایی مورد نیاز نوزادان هستند و به آنها کمک می‌کنند تا نیازهای غذایی خود را برطرف کنند. مهم است که قبل از استفاده از هر نوع مکمل شیر خشک، با پزشک یا متخصص تغذیه نوزادان مشورت کنید. آنها می‌توانند بر اساس نیازهای خاص نوزاد شما، به شما راهنمایی کنند و توصیه‌های مناسبی را ارائه دهند.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/baby/supplementing-with-formula

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید