برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بهترین مکمل‌های غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها

با افزایش سن و بروز دردهای مفصلی و استخوانی، لزوم مصرف یک یا دسته‌ای از بهترین مکمل‌‌های غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها، ضرورت پیدا می‌کند. این مکمل‌ها، عمدتاً حاوی ترکیبات و موادی به منظور حفظ سلامت مفاصل، استخوان‌ها، غضروف‌ها و کاهش درد در این نواحی هستند. امروزه طیف گسترده‌ای از انواع مکمل‌های غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها در بازار وجود دارد که هر یک بر اساس یک دسته از ترکیبات اولیه شیمیایی تولید شده‌اند. برخی از آنها پایه گیاهی دارند و برخی دیگر شامل ترکیبات شیمیایی و برخی از ساختارهای زیستی نظیر اسیدهای آمینه هستند.  در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از بهترین مکمل‌های موثر برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها بپردازیم.
مکمل تقویت استخوان و مفاصل

بهترین مکمل‌های غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها

مهم‌ترین و برترین انواع مکمل‌ برای تقویت مفاصل و استخوان که برای سلامتی مفید هستند، عبارتند از:

1- روغن ماهی

یکی از بهترین و محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی برای مفاصل و استخوان، قرص‌های زرد رنگی هستند که با نام قرص روغن ماهی می‌شناسیم. این قرص‌ها ژله‌ای شکل هستند و پوست درخشان و شفاف دارند. اسید چرب امگا ۳ موجود در این مکمل غذایی برای تقویت استخوان‌ها مفید است و در سلامت مفصل‌ها نیز نقش دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ در جلوگیری از آسیب دیدن مفاصل کمک می‌کنند.

امگا 3 بدن را تشویق می‌کند تا نوعی ماده شیمیایی تولید کند که التهاب مفاصل را کنترل کرده و باعث ایجاد جریان خون مناسب در مفاصل و بافت‌های مفصلی شود، از این رو مصرف آن برای بیماران مبتلا به رماتیسم و آرتروز نیز مفید خواهد بود. شما می‌توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را از منابع غذایی ماهی، آووکادو، آجیل و دانه‌های خوراکی دریافت کنید. به توصیه متخصصان تغذیه، مصرف مکمل‌های امگا 3 در مواردی است که این منابع غذایی در دسترس نباشد و یا فرد نتواند آن را از مواد غذایی به میزان کافی دریافت کند.

 

مکمل برای تقویت استخوان

مکمل روغن ماهی

 

2- مکمل‌های بر پایه کلسیم

یکی از بهترین و مؤثرترین مکمل‌های غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها که معمولاً توسط پزشکان و متخصصان تغذیه برای سلامت بدن توصیه می‌شود، مکمل‌هایی بر پایه کلسیم هستند. کلسیم یک ماده مغذی معروف است که به سلامت و استحکام استخوان‌ها و مفصل بسیار کمک می‌کند. این ماده مغذی با کمک به تشکیل استخوان، غضروف و مفصل، در حفظ و تقویت آنها موثر است. همچنین کلسیم با استحکام بخشیدن به استخوان‌ها از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

استحکام استخوان‌ها باعث می‌شود فشار کمتری به مفاصل وارد شده و از خوردگی و ساییدگی استخوان‌ها به دلیل تخریب مفاصل پیشگیری می‌شود. علاوه بر این قرص‌های کلسیم می‌توانند در کاهش التهاب و درد مفاصل موثر باشند؛ به ویژه مصرف قرص‌های کلسیم برای کاهش دردهای مفاصل زانو بسیار توصیه می‌شود. مواد غذایی حاوی سبزیجات با برگ تیره، شیر، ماست و کلم بروکلی، سرشار از کلسیم هستند. به عنوان یک اصل کلی، نیاز زنان به مکمل‌های کلسیم، نسبت به مردان، بیشتر است.

 

مکمل کلسیم برای استخوان

قرص کلسیم برای تقویت استخوان‌ها

 

بیشتر بدانید: تقویت استخوان و اهمیت آن در پیشگیری از پوکی استخوان

 

3- مکمل‌های بر پایه ویتامین D

مطالعات نشان داده است که افرادی که سطح ویتامین D کمتری دارند، بیشتر دچار درد مفاصل می‌شوند. ویتامین D در جذب کلسیم بدن کمک می‌کند. مصرف این ویتامین می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و مفاصل کمک کند ضمن اینکه می‌تواند شدت تخریب مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز را کاهش دهد. برخی از مکمل‌های غذایی برای مفاصل و استخوان، حاوی کلسیم و ویتامین D همزمان هستند. ویتامین D را می‌توان از طریق شیر غنی شده و نور خورشید نیز دریافت کرد. امار نشان داده است معمولا اغلب افراد با کمبود این ویتامین مواجه هستند و باید آن را به صورت مکمل مصرف کنند.

 

ویتامین دی

ویتامین دی و سلامت استخوان‌ها و مفاصل

 

4- مکمل غذایی حاوی گلوکوزامین

گلوکزامین (Glucosamine) نوعی ماده مغذی است که برای مبتلایان به درد مفاصل مفید می‌باشد، اما این ترکیب، کمتر شناخته شده است. این ماده به طور طبیعی در مفاصل کودکان یافت می‌شود و باعث سلامت مفاصل و حرکت آسان آنها می‌شود. مکمل خوراکی گلوکزامین از پوسته سخت‌پوستان به دست می‌آید. گلوکزامین اغلب برای مفاصل زانو توصیه می‌شود، زیرا به بازسازی استخوان و جلوگیری از ساییدگی غضروف کمک می‌کند. گلوکوزامین همچنین ممکن است به کاهش التهاب همراه با درد مفاصل نیز کمک کند. این مکمل، برای افراد مسن مبتلا به استئوآرتریت بسیار مؤثر است؛ زیرا سطح گلوکوزامین با افزایش سن، کاهش می‌یابد. بررسی‌ها نشان داده است بعد از شروع مصرف مکمل‌های غذایی حاوی گلوکزامین، شاهد بهبود شرایط مفصل در طول چند ماه هستیم. برخی از گزارش‌ها نیز تایید کردند که تاثیر این مکمل در بهبود درد آرتروز در بیماران از استفاده از داروهای مسکن ضد التهابی، بیشتر است.

 

گلوکزامین

مکمل گلوکزامین برای تقویت استخوان‌ها و مفاصل

 

5- مکمل تقویت مفاصل و استخوان‌ حاوی کندرویتین

کندرویتین (Chondroitin) ماده‌ای است که به طور طبیعی در مفصل و استخوان وجود دارد و معمولا در کنار مکمل گلوکوزامین به کار می‌رود تا از درد مفاصل و غضروف‌های ترمیم شده، جلوگیری کند. این دو ماده مغذی اغلب در مکمل‌های غذایی برای مفاصل و استخوان یافت می‌شوند. مکمل های خوراکی کندرویتین سولفات معمولاً از نای یا تراشه گاو تهیه می‌شوند. کندرویتین نیز مانند گلوکزامین التهاب مفاصل را کم می‌کند، عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد و پیشرفت استئوآرتریت را کند می‌کند.

مصرف مکمل‌های کندرویتین در برخی موارد به افراد مبتلا به آرتروز نیز توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند باعث کند شدن سرعت پیشرفت بیماری می‌شود. علاوه بر اینها مکمل کندرویتین به مانند گلوکزامین باعث می‌شود غضروف‌ها آب بیشتری در خود نگه داشته و مفاصل را نرم و روان کرده و روند از دست رفتن غضروف را بسیار کند و حتی متوقف کند. نتایج یک پژوهش توسط انستیتو ملی سلامت در سال 2006 نشان داد ترکیب دو ماده گلوکزامین و کندرویتین در یک مکمل اثرات به مراتب بیشتری نسبت به استفاده جداگانه از این مکمل‌ها دارد.

 

مکمل غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌

مکمل غذایی کندرویتین

 

6- مکمل‌ کلاژن ساز

یکی دیگر از بهترین مکمل‌های غذایی برای مفاصل و استخوان که بر اساس یافته‌های دانشمندان و محققان برای دردهای مفصلی و استخوانی تجویز می‌شود، مکمل‌های کلاژن ساز هستند. مصرف مکمل‌های کلاژن می‌تواند دردهای استخوانی و مفصلی را هنگام راه رفتن، ایستادن، درد مفاصل در حالت استراحت، درد مفاصل هنگام بلند کردن وسایل و اجسام و همچنین درد مفاصل هنگام راه رفتن ساده در یک مسیر مستقیم را بسیار کاهش دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف کلاژن از سلامت مفصل پشتیبانی می‌کند و همچنین خطر زوال مفصل را کاهش می دهد.

ساختار ” کلاژن هیدرولیزات” دارای پپتیدهای کوچکی با وزن مولکولی کمتر از ۵۰۰۰ دالتون است. این ساختار از طریق ژلاتینه شدن و سپس تجزیه آنزیمی کلاژن حیوانات ساخته می‌شود. محققان، بیش از ۶۰ مطالعه علمی را تأیید کردند که نشان می‌دهند کلاژن باعث کاهش آسیب‌های ناشی از کمبود یا نقص کلاژن در بدن، کاهش درد مفاصل و آسیب مفاصل ناشی از استئوآرتریت، افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پیری می‌شود.

 

مکمل کلاژن ساز

مکمل کلاژن ساز برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها

 

7- اسیدهای آمینه زنجیره‌ای شاخه‌ای (BCAAs)

اسیدهای آمینه زنجیره‌ای شاخه‌ای شامل لوسین، ایزولوسین و والین است. این مکمل‌های غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها معمولاً در دهه‌های گذشته بیشتر توسط ورزشکاران مصرف می‌شدند. این مکمل‌ها یک واکنش آنابولیک را در بدن ایجاد می‌کنند که باعث افزایش اندازه عضلات می‌شود. طرفداران ورزش‌های بدنسازی و مربیان بدنسازی معتقدند که دلیل خوبی برای مصرف این مکمل‌ها وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای آمینه با این ساختار می‌توانند قدرت بدنی را بهبود ببخشند و به طور غیرمستقیم باعث تقویت بافت‌های استخوانی و مفصل شوند.

 

مکمل برای مفاصل و استخوان‌ها

مکمل تقویت مفاصل حاوی اسیدهای آمینه زنجیره‌ای

 

8- مکمل‌های حاوی عصاره زنجبیل

مکمل‌های حاوی عصاره زنجبیل، برای کاهش دردهای مفصلی و استخوانی مفید هستند. جالب است بدانید زنجبیل به صورت موضعی به عنوان “کمپرس آرتریت” مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش اساسی در کاهش درد و التهاب‌های غیر قابل تحمل ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید دارد. همچنین این گیاه خاصیت ضد التهاب دارد و می‌تواند در بهبود شرایط مفاصل در بیماران مبتلا به روماتیسم اثرگذار باشد. زنجبیل توانایی کاهش مواد شیمیایی التهاب‌زا تولید شده توسط بدن را دارد، التهابی که خود یکی از علل اصلی بیماری آرتروز است. بررسی‌ها ثابت کرد این گیاه به بدن در تولید اسید سالیسیلیک (یک ترکیب طبیعی مورد استفاده در داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) درمان دارویی آرتروز که در تسکین درد مفاصل، موثر است) کمک می کند.

 

گیاه زنجبیل

زنجبیل

 

9- متیل سولفونیل متان (MSM)

MSM یک ترکیب ارگانوسولفور طبیعی است. در اصل از دی متیل سولفوکسید (DMSO) تهیه شده است. فلور موجود در بدن، متیل سولفونیل متان را از یک مکمل جذب می‌کند و سپس این ماده در غشاها نفوذ کرده و به بدن وارد می‌شود. این ماده را می‌توان یکی از ترکیبات به کار رفته خوب در مکمل‌های غذایی برای مفاصل و استخوان دانست. متیل سولفونیل متان معمولاً در مکمل‌های دارویی طبیعی مانند اسید بوسولئیک، کندرویتین سولفات و گلوکزامین یافت می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این نوع مکمل‌ها در کاهش درد و سفتی ناشی از آرتروز، بسیار عالی است.

 

متیل سولفونیل متان

مکمل متیل سولفونیل متان

 

10- زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کوکورمین است. این ماده تاثیری مشابه بتامتازون در حفاظت از استخوان‌ها و مفاصل دارد و از سفت شدن مایع سینوویال موجود در مفاصل و تحلیل رفتن سلول‌های استخوانی جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف منظم زردچوبه می‌تواند التهاب را کاهش دهد. خواص ضدالتهابی مکمل‌های حاوی این گیاه به صورت جلوگیری از سیتوکین‌های التهابی و آنزیم‌های دخیل در فرآیندهای التهابی است که همین مسیر هدف داروی Celecoxib (که به طور معمول جهت کاهش درد مفاصل استفاده می‌شود) می‌باشد.

 

خواص زردچوبه

قرص زردچوبه برای تقویت استخوان و مفاصل

 

11- چای سبز

چای سبز به دلیل ترکیب کاتچین موجود در آن در کاهش التهاب و تورم مفاصل موثر است. همچنین چای سبز یک منبع مهم «فیتو استروژن» و «فلوراید» است که هر دو می‌توانند به تراکم استخوان‌های بدن انسان کمک کنند.طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف روزانه چای سبز در پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی استخوان در مردان و زنان میانسال موثر است.

 

خواص چای سبز

خواص چای سبز برای استخوان‌ها و مفاصل

 

12- کندر

کندر به دلیل دارا بودن بوزولیک اسید دارای خواص ضد التهابی است و از طریق مهار آنزیم سیکلواکسیژناز به حفظ سلامت مفاصل و به حفظ تمامیت غضروف کمک می‌کند. کندر همچنین در کاهش درد و التهاب مفاصل و اختلالات حرکتی ناشی از آرتروز موثر است.

 

خواص کندر

خواص کندر برای سلامت استخوان

 

راهکارهای پیشگیری از دردها و عارضه‌های استخوانی و مفصلی:

علاوه بر استفاده از مکمل‌های غذایی برای مفاصل و استخوان، بسیاری از راهکارهای دیگر وجود دارند که می‌توانید با انجام آنها سلامت استخوان‌ها، مفصل و غضروف‌های خود را تضمین کنید. این راهکارها عبارتند از:

  • انجام تمرینات ورزشی روزمره
  • استراحت کافی
  • رعایت اصول و قواعد ارگونومی در هنگام نشستن و راه رفتن
  • مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور پیوسته

استراتژی‌های پیشگیری در طولانی مدت می‌توانند به سالم نگه داشتن مفاصل، انعطاف‌پذیری بدن و کاهش دردها بسیار کمک کنند.

 

سخن پایانی

مصرف مکمل‌های غذایی برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها زمینه را فراهم می‌کنند تا در شرایط وجود دردهای مفصلی و استخوانی نیز فرد بتواند به زندگی روزانه خود ادامه دهد. خوشبختانه، هنگامی که رژیم‌های غذایی سالم و انتخاب سبک زندگی با کرم‌های موضعی ضد درد مفاصل، همراه می‌شود، افراد مبتلا به آرتروز می‌توانند همچنان از انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود لذت ببرند. با این حال، مبتلایان به درد مفاصل همیشه باید مصرف مکمل‌های جدید را با پزشک در میان بگذارند تا اطمینان حاصل شود که این مواد برای این نوع دردها و عارضه‌ها، لازم هستند و با سایر داروهای مصرفی، تداخل منفی ندارند.

 

منابع:

https://www.jointflex.com/top-5-vitamins-healthy-joints/

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید