برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بهترین مکمل برای دیابتی‌ها که به کنترل قند خون کمک می‌کند

مکمل‌های غذایی ویژه بیماران دیابتی حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و همینطور عصاره های گیاهی هستند که با کنترل قند خون، بهبود متابولیسم انرژی، تقویت سیستم ایمنی و تاثیر بر دستگاه عصبی و سیستم قلبی عروقی ایفای نقش می‌کنند. 
بهترین مکمل برای دیابتی‌ها به مجموعه‌ای از ترکیبات آلی، ویتامین‌ها و مواد معدنی گفته می‌شود که باعث کنترل قند خون در افراد دیابتی می‌گردد.

مهم‌ترین و بهترین مکمل برای دیابتی‌ها که باید آن ها را بشناسید

بهترین مکمل برای دیابتی‌ها به مجموعه‌ای از ترکیبات آلی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، داروها یا مواد غذایی گفته می‌شود که موجب می‌شوند قند خون در افراد دیابتی، کنترل گردد. بسته به نوع رژیم درمانی که شما برای کنترل دیابت استفاده می‌کنید، برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد که ممکن است برای وضعیت شما مفید باشد. این دقیقاً همان چیزی است که افراد دیابتی به آن نیاز دارند: یک رژیم غذایی سالم، مصرف مکمل‌ها و انجام فعالیت‌های بدنی. در این مطلب، فهرست کاملی از انواع ترکیبات و مکمل‌ها را برای دیابتی‌ها معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

بیماراین دیابتی و مصرف مکمل

آشنایی با انواع مکمل برای دیابتی‌ها

 

۱- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی ALA و GLA (آلفا لیپوئیک اسید)

ALA (آلفا لیپوئیک اسید) یک آنتی اکسیدان چند منظوره و بسیار قوی است و می‌تواند برای درمان نوروپاتی دیابتی و کاهش درد ناشی از آسیب‌های رادیکال آزاد، بسیار مفید عمل کند. همچنین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که ALA می‌تواند با کاهش مقاومت به انسولین و در نتیجه کنترل قند خون، مرتبط باشد.

GLA (گاما لیپوئیک اسید) یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که در روغن گل پامچال، روغن گل گاوزبان و روغن سیاه دانه وجود دارد. GLA ممکن است عملکرد اعصاب آسیب دیده در نوروپاتی دیابتی را بهبود ببخشد. این دو ترکیب آنتی اکسیدانی را می‌توان جزو بهترین مکمل برای دیابتی‌ها دسته‌بندی کرد.

 

۲- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی بیوتین

یکی دیگر از بهترین انواع مکمل برای دیابتی‌ها، بیوتین است. بیوتین به صورت همزمان با انسولین در بدن کار می‌کند و به طور مستقل باعث افزایش فعالیت آنزیم گلوکوکیناز می‌شود. گلوکوکیناز، مسئول اولین مرحله مصرف گلوکز است، بنابراین یکی از اجزای اساسی عملکرد طبیعی بدن محسوب می‌شود. گلوکوکیناز فقط در کبد وجود دارد و در مبتلایان به دیابت، میزان غلظت آن بسیار کم است. مکمل‌های بیوتین می‌تواند بر میزان گلوکز برای افراد دیابتی نوع ۱ و نوع ۲ تأثیر مفیدی داشته باشد.

 

۳- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی کارنیتین (L-CARNITINE ، ACETYL L-CARNITINE)

به منظور استفاده صحیح از چربی بدن در تولید انرژی، کارنیتین لازم است. این ترکیب، طبیعی است و از اسیدهای آمینه با خاصیت آبدوستی حاصل می‌شود. افراد دیابتی که مصرف مکمل‌های حاوی کارنیتین را امتحان می‌کنند، به طور کلی پاسخ مناسبی نیز دریافت می‌کنند؛ میزان بالای چربی در جریان خون آنها (کلسترول و تری گلیسیرید) ممکن است سریع کاهش پیدا کند. “کارنیتین” به تجزیه اسیدهای چرب در بدن کمک کرده و باقیمانده‌های آسیل را به یکدیگر متصل می‌کند. به همین دلیل، ممکن است برای جلوگیری از “کتواسیدوز دیابتی” مفید باشد.

 

4- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی کرومیوم (CHROMIUM)

کروم، یک ماده مغذی مهم بدن برای مبارزه با بیماری دیابت است. بیماران دیابتی با استفاده از مخمرها یا کلرید کروم، می‌توانند سطح تحمل گلوکز خود را بهبود بخشند؛ از طرفی دیگر، مصرف مکمل حاوی کروم موجب کاهش سطح گلوکز ناشتا، کاهش انسولین و کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود، در حالی که سطح کلسترول HDL را افزایش می‌دهد. چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده‌اند که مکمل کروم تحمل گلوکز را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ افزایش می‌دهد. جالب است بدانید ورزش کردن باعث افزایش غلظت کروم در بافت نیز می‌شود. کروم همچنین می‌تواند نقشی در جلوگیری از دیابت و زنان مبتلا به دیابت حاملگی داشته باشد.

 

۵- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی COENZYME Q10

کوآنزیم Q10 ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و به متابولیسم کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. تحقیقات بر روی حیوانات مبتلا به دیابت در آزمایشگاه نشان داده است که با کمبود کوآنزیم Q10 مواجه هستند. آزمایشات بالینی با استفاده از مکمل‌های حاوی کوآنزیم Q10 نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند میزان قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

۶-بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی اینوزیتول (INOSITOL)

اینوزیتول بخش مهمی از چند فرآیند مهم در بدن از جمله سلامت غشای سلولی و تنظیم سطح کلسترول خون است. علاوه بر این، اینوزیتول، نقش مهم در بازگرداندن تأثیرات نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی) ناشی از دیابت به حالت اولیه، دارد.

 

۷- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی منگنز

کمبود منگنز در بین دیابتی‌ها شایع است. برخی عقیده دارند که کمبود منگنز، یکی از دلایل دیابت است. منگنز می‌تواند یکی از فاکتورهای اصلی در شیوه‌های کنترل آنزیم‌های بدن در متابولیسم گلوکز باشد.

 

مکمل غذایی

انواع مکمل غذایی برای دیابت

 

۸- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی منیزیم

منیزیم می‌تواند به کاهش علائم در مبتلایان به دیابت کمک کند. مقدار منیزیم در بین افرادی که از رتینوپاتی دیابتی شدید رنج می‌برند، به میزان بسیار شدید کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات، نشان داده است که کمبود منیزیم به طور مستقیم بر کنترل قند خون افراد دیابتی نوع ۲ تأثیر می‌گذارد. کمبود منیزیم ممکن است روند ترشح انسولین را مختل کند و همچنین باعث افزایش مقاومت به انسولین شود. در هنگام استفاده از مکمل‌های حاوی منیزیم، افراد دیابتی می‌توانند میزان انسولین خود را کاهش دهند.

 

۹- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی نیاسین

مقادیر بالای نیاسین در واقع می‌تواند تحمل گلوکز را مختل کند و بنابراین ممکن است به برخی از افراد مبتلا به دیابت توصیه شود که این دارو را مصرف نکنند. اگر در مصرف این مکمل‌ها تردید دارید با پزشک خود صحبت کنید یا از دکتر داروساز کمک بگیرید.

 

۱۰- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی پتاسیم

با تزریق انسولین به بدن، طبق برنامه رژیم درمانی که توسط بسیاری از افراد دیابتی رعایت می‌شود، این حالت می‌تواند باعث کمبود پتاسیم شود. با مصرف یک رژیم غذایی سالم غنی از پتاسیم یا مکمل حاوی آن، حساسیت بدن مبتلایان به دیابت در برابر انسولین و اثربخشی هورمون، بهبود می‌یابد.

 

۱۱- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی تورین (TAURINE)

تائورین در سنتز پروتئین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما به طور کلی در غذاهای سرشار از پروتئین یافت می‌شود. افراد دیابتی نوع ۱ اغلب سطح تورین پایینی دارند و این به نوبه خود م‌تواند بر غلظت خون تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. مصرف مکمل حاوی تورین برای بیماران دیابتی موجب می‌شود سطح ویسکوزیته خون تنظیم گردد.

 

۱۲- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی وانادیم

مکمل‌های وانادیوم ممکن است منجر به افزایش اندک حساسیت به انسولین شود و بنابراین ممکن است به بیماران دیابتی اجازه دهد میزان انسولین مورد نیاز خود را برای نگه داشتن سطح قند خون خود کاهش دهند. مطالعات بر روی حیوانات و انسانها ارتباط بین سطح وانادیوم و قند خون طبیعی را ثابت کرده است.

 

۱۳- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی ویتامین B6

نوروپاتی، آسیب شدید ناشی از سطح قند خون به سیستم عصبی، ممکن است با کمبود ویتامین B6، که به عنوان “پیریدوکسین” نیز شناخته می‌شود، همراه باشد. مکمل‌های پیریدوکسین، تحمل گلوکز بدن را بهبود می‌دهند؛ به ویژه برای مبتلایان به دیابت بارداری، یا اختلال در تحمل گلوکز در اثر مصرف برخی از داروها نیز مؤثر است. ویتامین B6 همچنین نقش مهمی در پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت دارد.

 

۱۴- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی ویتامین B12

ویتامین B12 نقش مهمی در درمان نوروپاتی دیابتی دارد. وجود ویتامین  B12 برای عملکرد صحیح سلول‌های عصبی ضروری است، بنابراین مصرف آن به عنوان یک مکمل می‌تواند به کاهش آسیب‌های عصبی کمک کند.

 

۱۵- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی ویتامین C

افراد دیابتی نوع ۱ به طور کلی، میزان ویتامین C کمتری دارند. با افزایش مقدار ویتامین C در جریان خون، مقدار سوربیتول کاهش می‌یابد. وجود سوربیتول منجر به افزایش خطر عوارض دیابتی مانند رتینوپاتی، نوروپاتی و آسیب به کلیه شود. در مورد افراد دیابتی نوع ۲، ویتامین C ممکن است در بهبود تحمل گلوکز نقش داشته باشد.

 

مصرف مکمل در بیماران دیابتی

بهترین قرص مولتی ویتامین برای افراد دیابتی

 

۱۶- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی ویتامین D

ویتامین D برای سلامتی افراد فواید زیادی دارد. مصرف این مکمل‌ها در پاسخ به تماس با نور خورشید، به تقویت حساسیت به انسولین که برای تنظیم قند خون بسیار مهم است، کمک می‌کند.

 

۱۷- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی ویتامین E

ویتامین E می‌تواند اکسیژن‌رسانی در خون را بهبود دهد، با سموم مبارزه کند و فعالیت انسولین را در بدن بهبود بخشد. هنگامی که بدن مقدار کافی ویتامین E نداشته باشد، رادیکال‌های آزاد فعال‌تر می شوند و در نتیجه ساختارهای داخلی آسیب می‌بینند. افزایش ویتامین E در جریان خون، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و در بیماران دیابتی نوع ۲ ممکن است تحمل گلوکز را بهبود بخشد. علاوه بر این، خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E ممکن است خطر عوارض دیابتی را کاهش دهد.

 

۱۸- بهترین مکمل برای دیابتی‌ها حاوی فلز روی

کمبود روی در بدن در ابتلا به دیابت در برخی از انسان‌ها نقش دارد. خود روی (زینک) یک عنصر مهم در متابولیسم انسولین باشد. زینک به عنوان یک مدافع قدرتمند در برابر عفونت‌های ویروسی شناخته شده است و همچنین برای محافظت از سلول‌های بتا در برابر تخریب، مفید است. افراد دیابتی نوع ۱ غالباً دارای نقص و کمبود روی هستند و به نظر می‌رسد در برخی موارد دیابت نوع ۱، سطح قندخون را کاهش می‌دهد.

 

اثرات مکمل های ویژه دیابتی‌ها

مکمل‌های غذایی ویژه بیماران دیابتی حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و همینطور عصاره‌های گیاهی هستند که با تاثیرات زیر بر بدن، ایفای نقش می‌کنند:

کنترل قند خون

  • مکمل کروم به حفظ قند خون در محدوده طبیعی کمک می‌کند.
  • مکمل امگا6 و منیزیم مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین را کاهش می‌دهند و به کنترل قند خون کمک می‌نمایند.
  • مکمل بیوتین باعث تقویت اثر آنزیمی در بدن می‌شود که مصرف گلوکز را افزایش می‌دهد.
  • مکمل ویتامین دی با اثر بر مسیر سیگنالینگ سلولی، منجر به بهبود پاسخ انسولینی می‌شود.

متابولیسم انرژی

  • ویتامین ب6 در زمان کمبود انسولین کمک می‌کند تا متابولیسم کربوهیدرات و پروتئین همچنان حفظ شود.
  • روی در متابولیسم درشت مغذی‌ها مشارکت می‌کند. در این صورت تبدیل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های موجود در مواد غذایی، با مصرف مکمل روی بهبود می‌یابد.
  • ویتامین‌های گروه B با بهبود وضعیت متابولیسم بدن و آزاد شدن انرژی، باعث از بین رفتن احساس خستگی و بی‌حالی می‌شوند.

اثر بر دستگاه عصبی

  • عناصر منیزیم، مس و ید باعث پایداری مسیرهای انتقال پیام در نورون‌های عصبی بیماران دیابتی می‌ شوند.
  • ویتامین‌های گروه B با حفظ عملکرد طبیعی دستگاه عصبی، از بروز عوارض عصبی مانند نوروپاتی و عوارض چشمی دیابت جلوگیری می‌کنند.

تاثیر بر سیستم ایمنی

  • عناصر روی، سلنیوم و مس در تقویت سیستم ایمنی افراد مبتلا به دیابت تاثیرگذار هستند.
  • مصرف مکمل‌های ویتامین سی و ای در مبتلایان به دیابت، دربرابر آسیب‌های اکسیداتیو از سلول‌ها محافظت می‌کند.
  • آلفا لینولینک اسید یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که درد ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد به بافت‌های بدن را کاهش می‌دهد.

اثر بر سیستم قلبی عروقی

  • مکمل‌های اسید فولیک و ویتامین ب12 سبب می‌شوند تا میزان هوموسیستئین خون که یکی از عوامل زمینه‌ساز سکته در افراد دیابتی است، کاهش پیدا کند.
  • مصرف مکمل امگا3 با کاهش چربی خون خطر تصلب شراین و اختلالات چربی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: با بیماری دیابت، علل علائم و راه‌های درمان دیابت با فرآورده‌های طبیعی آشنا شوید

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید داشتن رژیم غذایی برای دیابت و مکمل‌هایی که برای بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، هیچگاه نمی‌توانند، جایگزین داروهای ضد دیابت از جمله داروهای خوراکی کنترل کننده قند خون و انسولین باشند. این فرآورده‌ها در واقع حاوی موادی هستند که به بهبودی دیابت کمک و عوارض ناشی از آن را کنترل می‌کنند. این مکمل‌های غذایی کمک می‌کنند تا کنترل قند خون بهتر انجام شود و از طرفی با تقویت سیستم دفاعی بدن، بهبود متابولیسم سلولی، کمک به خونسازی، جلوگیری از آسیب عصبی، رفع خستگی و بی‌حالی و همینطور جلوگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی، زندگی بهتری را برای مبتلایان به دیابت فراهم نمایند.

 

منابع:

 https://www.diabetes.co.uk/vitamins-supplements.html

https://www.healthline.com/health/type-2-diabetes/herbs-supplements

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید