برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان که به رشد آنها کمک می‌کند

مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان در صورتی که نیاز به مکمل‌های خاصی داشته باشند، می‌توانند مفید باشند. با این حال، همواره توصیه می‌شود قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، با پزشک کودکان یا متخصص تغذیه مشورت کنید. مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان با توجه به وضعیت سلامتی، نیازهای غذایی و نحوه رشد کودک یا نوجوان تعیین و مشخص می‌شوند. در این مقاله تعدادی از مکمل‌های غذایی رایج برای کودکان و نوجوانان ذکر شده است.
مکمل غذایی

با رشد کودکان، دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی برای اطمینان از سلامت بدنی برای آنها مهم است. علاوه بر اینکه تغذیه این گروه سنی باید ویژه باشد، برای بسیاری از آنها و کمک به رشد بدن، مصرف مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان تجویز می‌شود. اکثر کودکان، مقادیر کافی از مواد مغذی را از یک رژیم متعادل دریافت می‌کنند، اما در شرایط خاصی ممکن است کودکان به مکمل ویتامین یا مواد معدنی نیاز داشته باشند.

 

نیازهای غذایی برای کودکان و نوجوانان

نیازهای غذایی برای کودکان معمولاً به سن، جنس، اندازه توده بدنی، رشد و سطح فعالیت آنها بستگی دارد. به گفته کارشناسان بهداشت و تغذیه، کودکان خردسال بین ۲ تا ۸ سال نیاز به ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کالری دریافتی در طول روز دارند. در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی به ۱۴۰۰-۲۶۰۰ کالری روزانه نیاز دارند. این میزان بسته به برخی از عوامل مانند سطح فعالیت آنها تغییر می‌کند.

علاوه بر خوردن غذاهای مناسب و دریافت میزان کالری کافی، رژیم غذایی کودک باید از رژیم های غذایی مرجع زیر (DRI) پیروی کند:

 

DRI  برای  ۴–۸ ساله DRI  برای ۱–۳ ساله مواد مغذی و معدنی
۱۰۰۰ mg ۷۰۰ mg کلسیم
۱۰ mg ۷ mg آهن
۴۰۰ mcg ۳۰۰ mcg ویتامین A
۱/۲ mcg ۹/۰ mcg ویتامین B12
۲۵ mg ۱۵ mg ویتامین C
۶۰۰ IU (15 mcg) ۶۰۰ IU (15 mcg) ویتامین D

 

در حالی که مواد مغذی فوق برخی از رایج‌ترین آنها محسوب می‌شوند و بسیارمورد بحث قرار می‌گیرند، این مواد، تنها ترکیبات مغذی نیستند که کودکان و نوجوانان برای رشد و سلامتی به آنها نیاز دارند. كودكان برای رشد مناسب و سلامتی به مقدار ویتامین و مواد معدنی زیادی احتیاج دارند، اما مقدار دقیق آن با توجه به سن، متفاوت است. کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر برای سلامتی مطلوب، نسبت به بچه‌های کوچک‌تر به مقادیر مختلفی از مواد مغذی احتیاج دارند. این می‌تواند از طریق مقدار مجاز از مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان تأمین شود.

 

انتخاب مکمل برای کودکان و نوجوانان

نیازهای غذایی کودکان

 

آیا کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان، نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند؟

بچه‌ها هم مشابه با بزرگسالان به مواد مغذی احتیاج دارند – اما معمولاً مقادیر کمتری را باید دریافت کنند. با رشد کودکان، دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی برای ساخت استخوان‌های قوی‌تر مانند کلسیم و ویتامین D برای آنها بسیار مهم است. علاوه بر این، عناصر مغذی همچون آهن، روی، ید، کولین و ویتامین‌های A ،B6 (فولات)، B12 و D برای رشد مغز در اوایل زندگی، بسیار مهم هستند. اگر مواد غذایی به درستی نتوانند این مقادیر را برای بدن تأمین کنند یا بدن کودکان قادر نباشد آنها را جذب کند، مصرف برخی از بهترین مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان ضروری است.

بنابراین، اگرچه در مقایسه با بزرگسالان ممکن است بچه‌ها به مقادیر کمتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز داشته باشند، اما برای رشد مناسب و سلامتی آنها هنوز هم نیاز به مقدار کافی از این مواد مغذی دارند.

 

آیا همه بچه‌ها به مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان احتیاج دارند؟

به طور کلی، کودکانی که رژیم غذایی سالم و متعادل دارند، به مکمل‌های ویتامین‌دار احتیاج ندارند. با این حال، نوزادان نسبت به کودکان نیازهای غذایی زیادی دارند و ممکن است به مکمل‌های خاصی از جمله ویتامین D برای نوزادان شیرخوار، احتیاج باشد. این موارد حتماً به مشورت با پزشک نیاز دارد و نباید به صورت خودسرانه این مواد مغذی را مصرف نمود.

متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که بچه‌ها برای به دست آوردن مواد مغذی مناسب بهتر است به جای مکمل‌های غذایی، انواع میوه، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتئین را مصرف کنند. این مواد غذایی حاوی تمام مواد مغذی لازم برای رشد و پیشرفت در کودکان هستند. به طور کلی، کودکانی که رژیم غذایی متعادل دارند و شامل همه گروه های غذایی است، معمولاً به مکمل‌های غذایی ویتامین‌دار یا حاوی مواد معدنی احتیاج ندارند.

 

آشنایی با مکمل های کودکان و نوجوانان

مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان

 

بیشتر بدانید: مصرف مکمل‌های غذایی برای کودکان؛ آری یا خیر؟

 

بعضی از بچه‌ها ممکن است به مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان حاوی مواد مغذی احتیاج داشته باشند

بیشتر کودکانی که رژیم غذایی سالم می‌خورند نیاز به ویتامین ندارند، اما در شرایط خاص ممکن است مصرف مکمل های غذایی برای کودکان و نوجوانان سلامتی آنها را تضمین کند. همچنین برخی از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی ممکن است برای کودکانی که در معرض کمبود مواد مغذی هستند لازم باشد.

در موارد زیر، مصرف یکی از انواع مکمل‌های تغذیه‌ای برای کودکان توصیه می‌شود:

  • افرادی که رژیم گیاهخواری را دنبال می‌کنند
  • داشتن بیماری از جمله بیماری سلیاک، سرطان، فیبروز کیستیک یا بیماری التهابی که بر جذب یا افزایش نیاز مواد مغذی روده تأثیر می‌گذارد
  • انجام جراحی که بر روده یا معده آنها تأثیر می‌گذارد

به ویژه، کودکانی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند ممکن است در معرض خطر کمبودهای کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های B12 و D قرار بگیرند. به ویژه اگر آنها محصولات غذایی کمی از حیوانات را بخورند یا رژیم غذایی، فاقد این مواد مغذی باشد. در این صورت برای سلامتی و رشد بهتر به مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان نیاز دارند.

رژیم‌های غذایی گیاهخواری می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند. اگر مواد غذایی خاصی مانند ویتامین B12 که به طور طبیعی در غذاهایی با منبع حیوانات یافت می‌شود، از طریق مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان یا غذاهای غنی شده جایگزین نشوند. عدم جایگزینی این مواد مغذی در رژیم‌های غذایی کودکان می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند رشد غیر طبیعی و تأخیر در رشد شود.

 

مکمل‌های غذایی کودکان و نوجوانان

انواع مکمل برای کودکان

 

نحوه انتخاب مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان و مقدار مصرف

اگر فرزند شما رژیم محدودی را دنبال کند، بدن او نمی‌تواند به اندازه کافی مواد مغذی را جذب کند. در این صورت، ممکن است به مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین‌دار نیازمند شود. هنگام انتخاب یک مکمل، به دنبال مارک‌های با کیفیت باشید که توسط شخص ثالث آزمایش شده باشد. از مکمل‌هایی استفاده نکنید که مجوز ندارند یا تأیید نشده اند.

 

نکته مهم: اقدامات احتیاطی مصرف ویتامین و مواد معدنی برای کودکان

مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان حاوی ویتامین یا مواد معدنی در مقادیر زیاد می‌توانند برای کودکان سمی باشند. این امر به ویژه در مورد ویتامین‌های محلول در چربی A ،D ،E و ویتامین K که در چربی بدن ذخیره می‌شوند، وجود دارد. بهتر است ویتامین‌ها را از دسترس خردسالان دور نگه دارید. در مورد مصرف ویتامین مناسب با کودکان بزرگ‌تر، صحبت کنید تا از مصرف زیاد و تصادفی مکمل‌ها جلوگیری کنید.

 

انواع مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان

مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان با توجه به وضعیت سلامتی، نیازهای غذایی و نحوه رشد کودک یا نوجوان تعیین و مسخص می‌شوند. در ادامه تعدادی از مکمل‌های غذایی رایج برای کودکان و نوجوانان ذکر شده است:

  1. ویتامین‌ها: برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است نیاز به مکمل‌های ویتامینی داشته باشند، به خصوص در مواردی که نیاز به ویتامین‌های خاصی مانند ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین C یا ویتامین های گروه B دارند. این مکمل‌ها می‌توانند به بهبود رشد و توسعه، سیستم ایمنی و سلامت عمومی کودکان و نوجوانان کمک کنند.
  2. مواد معدنی: برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است نیاز به مکمل‌های مواد معدنی داشته باشند. مواد معدنی مهمی مانند آهن، کلسیم، روی، مس و غیره برای سلامت استخوان‌ها، سیستم عصبی، سیستم ایمنی و فعالیت‌های متابولیک ضروری هستند.
  3. اسیدهای چرب اساسی: اسیدهای چرب اساسی مانند اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) و اسید آراکیدونیک (ARA) برای توسعه عصبی و بینایی سالم کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی هستند. ممکن است در برخی موارد، مکمل‌های حاوی این اسیدها به عنوان یک مکمل غذایی در نظر گرفته شوند.
  4. پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها، که میکروارگانیسم‌هایی برای حفظ تعادل میکروبی در دستگاه گوارش است، می‌توانند به بهبود سیستم گوارشی و سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان کمک کنند. مصرف پروبیوتیک‌ها به همراه مشاوره پزشکی مناسب است.
  5. مکمل‌های پروتئینی: کودکان و نوجوانانی که نیاز به افزایش مصرف پروتئین دارند، می‌توانند از مکمل‌های پروتئینی کمک بگیرند. این مکمل‌ها می‌توانند به رشد و توسعه عضلات، تقویت سیستم ایمنی و بهبود توانایی فعالیت بدنی کمک کنند.

در هر صورت، قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، مهم است که با پزشک کودکان یا متخصص تغذیه مشورت کنید و نظرات و راهنمایی‌های آنها را رعایت کنید. همچنین، توجه داشته باشید که مکمل‌های غذایی باید به عنوان یک تکمیل به تغذیه منظم و متنوع استفاده شوند و نباید جایگزین غذاهای سالم و تغذیه مناسب باشند.

 

آشنایی با مکمل‌های کودکان

تغذیه مناسب کودکان

 

برای اطمینان از اینكه كودكان به مقدار کافی از مواد مغذی بهره‌مند هستند، باید در رژیم غذایی آنها انواع غذاهای مغذی باشد. ترکیبات مغذی میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم و فرآورده‌های لبنی در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها به احتمال زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی را برای کودک شما فرآهم می‌کنند.

برای کمک به کودک خود برای رشد بهتر و سلامت جسمی، به طور مداوم سبزیجات و میوه‌های جدیدی را که به روش‌های مختلف و خوشمزه تهیه می‌شود، به او پیشنهاد بدهید. رژیم غذایی سالم برای بچه‌ها  باید مصرف قند و غذاهای فرآوری را محدود کند. بر مصرف میوه‌های کامل و روی آب میوه تمرکز نماید. اما اگر احساس کردید که کودک شما به تنهایی از طریق رژیم غذایی، تغذیه مناسبی را ندارد، مکمل‌های غذایی می‌توانند یک روش ایمن و مؤثر برای جذب مواد مغذی مورد نیاز کودک باشند.

اگر نگران مصرف مکمل و نوع غذای کودک خود هستید با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید. با تهیه انواع غذاهای کامل برای کودک خود می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آنها مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی را دریافت می‌کنند.

 

سخن پایانی

کودکانی که رژیم‌های سالم و متعادل می‌خورند، معمولاً نیازهای غذایی خود را از طریق غذا تأمین می‌کنند. با این وجود، مکمل‌های غذایی برای کودکان و نوجوانان، ممکن است برای کودکانی که وضعیت بدنی سالم دارند اما میزان جذب مواد مغذی آنها کمتر است و یا نیازهای غذایی بیشتری طلب می‌کنند، و یا کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند، بسیار مناسب باشد. هنگام تهیه ویتامین‌ها و مواد مغذی برای سلامت کودکان و نوجوانان، حتماً مارک‌های باکیفیتی از مکمل‌ها را انتخاب کنید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-kids

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید