برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

مکمل‌های مناسب دوران یائسگی خانم‌ها

تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی زنان ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات جسمی و اختلال در سیستم روحی روانی خانم‌ها شود. مصرف ‏صحیح مکمل دوران یائسگی می‌تواند علائم این دوران را کاهش داده و با تامین مقادیر کافی ویتامین و مواد ‏معدنی، ‏مهم‌ترین عوارض یائسگی نظیر پوکی استخوان، افسردگی و تحلیل عضلانی را کاهش دهد. این ‏مکمل‌ها ‏حاوی ترکیبی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی موثر در بهبود کنترل هورمونی و تقویت سیستم ایمنی ‏بدن هستند. ‏علاوه بر این برخی از مکمل‌ها دارای ترکیبات مشابه استروژن و پروژسترون هستند که با شبیه‌سازی ‏آثار آنها در ‏بدن، در از بین بردن علائم یائسگی نقش دارند.‏
مکمل مناسب یائسگی

مکمل‌های دوران یائسگی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی یا گیاهان دارویی هستند که مصرف آنها برای خانم‌ها در این دوران توصیه می‌شود. استفاده از این مکمل‌ها می‌تواند در دوران یائسگی و یا قبل از یائسگی کمک شایانی به خانم‌ها و رفع عوارض مختلف یائسه شدن داشته باشد. در این مطلب به معرفی بهترین مکمل‌های دوران یائسگی می‌پردازیم که می‌توانند علائم و ناراحتی‌های این دوره را برطرف کنند.

 

مکمل‌‌های مناسب در دوره یائسگی زنان

۱- مکمل غذایی حاوی بلک کوهش (Black Cohosh)

مصرف مکمل‌های حاوی بلک کوهش یکی از بهترین روش‌های کاهش علامت گر گرفتگی در دوران یائسگی است. این گیاه از بهترین مکمل‌های دوران یائسگی محسوب می‌شود و متعلق به ریشه یک گیاه متعلق به آمریکای شمالی است. ببرسی‌ها نشان داده است مصرف مکمل‌های حاوی این گیاه می‌تواند جایگزین روش‌های درمانی دارویی باشد. نکته مهم در استفاده از این مکمل این است که افرادی که مشکلات کبدی دارند، نمی‌‌توانند از آن استفاده کنند.

 

مکمل یائسگی حاوی بلک کوهش

مکمل بلک کوهش

 

۲- مکمل تخم کتان

تخم کتان و روغن بذر کتان می‌تواند به برخی از زنان مبتلا به علائم یائسگی خفیف کمک کند. تخم کتان، منبع خوبی از لیگنان است که در تنظیم متعادل هورمون‌های زنانه نقش مفیدی دارد. این عمل باعث می‌شود تا میزان استروژن زنان در دوره یائسگی کنترل شود. همچنین تخم کتان سرشار از امگا3 است.تحقیقات نشان داده است که هر چه میزان اُمگا ۳ در بدن زنان بیشتر باشد، عوارض یائسگی کمتر مشاهده ‌می‌شود.

 

عکس تخم کتان

خواص تخم کتان در کاهش عوارض یائسگی

 

۳- مکمل‌های حاوی کلسیم

کلسیم یکی از مواد حیاتی برای سلامت استخوان‌ها است. مصرف مکمل‌ها حاوی کلسیم برای خانم هایی که در معرض یائسگی هستند توصیه می‌شود، چرا که به خاطر کاهش هورمون استروژن احتمال ابتلا به پوکی استخوان در این افراد بیشتر است. در حقیقت با افت سطح هورمون‌ها پس از یائسگی، پوکی استخوان می‌تواند به یک مشکل جدی برای خانم‌ها تبدیل شود. دریافت کلسیم کافی از طریق مواد غذایی و یا مکمل‌های دوران یائسگی، بسیار مهم است. زنان زیر ۵۱ سال روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. زنان ۵۱ سال و بالاتر به روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم نیاز دارند. نکته مهم این است که بهتر است زنان کلسیم خود را از مواد غذایی دریافت کنند و در صورت نیاز از مکمل‌های دوران یائسگی برای برطرف کردن این مشکلات استفاده نمایند.

 

کلسیم

مصرف کلسیم در دوران یائسگی

 

۴- شبدر قرمز

گیاه شبدر قرمز حاوی ترکیباتی به نام ایزوفلاون است. این ماده می‌تواند در کاهش علائم یائسگی نظیر تعریق شبانه و گرگرفتگی موثر باشد. امرزوه بسیاری از خانم‌ها به امید اینکه استروژن‌های گیاهی طبیعی، علائم یائسگی را کاهش دهند، از شبدر قرمز استفاده می‌کنند. از دیگر علائم یائسگی که شبدر قرمز می‌توانموجب کاهش آن‌ها می‌شود به مواردی مانند افسردگی، اضطراب و خشکی واژن اشاره کرد.

 

بیشتر بدانید: گیاهان دارویی مفید برای کاهش عوارض یائسگی و فرآورده‌های آنها 

 

۵- مکمل‌های دوران یائسگی حاوی ویتامین D

ویتامین D نیز به اندازه کلسیم برای سلامتی استخوان‌ها اهمیت دارد. بدون ویتامین D، بدن قادر به جذب کلسیم نیست. اکثر بزرگسالان روزانه به ۶۰۰ IU از این ویتامین نیاز دارند. افراد ۷۱ ساله و مسن باید ۸۰۰ IU در روز دریافت کنند. ویتامین دی همچنین احتمال حمله قلبی را کاهش داده، فشار خون را کنترل می‌کند. علاوه بر این ویتامین دی تا حد زیادی می‌تواند مانع از بروز سرطان سینه در خانم‌ها شود. استفاده از مکمل‌های ویتامین دی در خانم‌های یائسه برای استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان آنها ضروری است. این ویتامین به جذب کلسیم، تنظیم قند خون و ایمنی بدن آنها کمک می‌کند.

 

۶- مکمل‌های گیاهی حاوی یام وحشی (Yam)

قرص‌ها و کرم‌های ساخته شده از گونه‌های خاصی از “یام وحشی” گزینه های محبوب “هورمون درمانی” برای یائسگی هستند. برخی از ترکیبات طبیعی موجود در این گیاه دارویی شبیه استروژن و پروژسترون هستند، بنابراین به عنوان درمانی برای خشکی واژن زنان مسن و رفع عوارض دوران یائسگی کاربرد دارد، اما این احتمال وجود دارد که در افراد مختلف، فعال نباشد. گفتنی است تاکنون مطالعات بالینی تایید نکرده‌اند که این گیاه بتواند علائم یائسگی را کاهش دهد.

 

گیاه یام وحشی

گیاه یام وحشی

 

۷- مکمل‌های دوران یائسگی حاوی جینسینگ

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که انواع مختلف جینسینگ می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی کمک کند. مکمل‌های حاوی جینسنگ باعث تقویت روحیه، بهبود خواب شبانه و برطرف کردن عدم تعادل احساسی این دوران می‌شوند. همچنین، جینسنگ آمریکایی یا کُره‌ای به علائم جسمی یائسگی مانند گرگرفتگی کمک می‌کند.

 

گیاه جینسینگ

گیاه جینسینگ و کاهش عوارض یائسگی

 

۸- DHEA؛ هورمون جوانان

سطح طبیعی هورمون DHEA بعد از ۳۰ سالگی در بدن خانم‌ها کاهش می‌یابد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های دوران یائسگی  DHEA، علائم یائسگی مانند کاهش میل جنسی و گر گرفتگی را کاهش می‌دهند. البته برخی تردیدها و چالش‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت یا دوزهای بالای DHEA ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

 

مکمل یائسگی

مکمل DHEA

 

۹- دونگ کوای

دونگ کوای (Dong quai) در پزشکی چین به عنوان درمانی برای سلامت زنان برای هزاران سال است که استفاده می‌شود. اما تحقیقات در سال‌های اخیر شواهدی را ارائه نکرده است که از این امر حمایت کند. یک مطالعه در مورد دونگ کوای به عنوان یکی از مکمل‌های دوران یائسگی، برای تعیین اثرات آن بر گر گرفتگی در دوران یائسگی هیچ نتیجه ای را اثبات نکرده است! از آنجا که ممکن است “دونگ کوای” خطرات زیادی از جمله سرطان داشته باشد، قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

 

دونگ کوای (Dong quai)

مکمل دونگ کوای (Dong quai)

 

۱۰- مکمل‌های حاوی سویا

مطالعات نشان داده است که سویا در رفع گر گرفتگی دوران یائسگی مؤثر است. به طوری که سویا و فرآورده‌های آن یکی از رژیم‌های درمانی مؤثر، کـم خطـر و کـم هز ینـه برای کـاهش علائم گرگرفتگی یائسگی معرفی می‌شوند. سویا در دوران یائسگی می‌تواند برای تنظیم هورمون استروژن و نیز برای زنانی که سابقه سرطان سینه مثبت دارند، مفید باشد و حتی خطر ابتلا به بیماری‌های مکرر خاص این دوران را کاهش دهد. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند غذاهای حاوی سویا در یائسگی می‌توانند از سلامت استخوان‌های زنان محافظت کنند.

 

مکمل حاوی سویا

سویا و کاهش علائم یائسگی

 

11- مکمل ویتامین B6 و B12

از مهم‌ترین مزایای ویتامین‌های B6 و B12 در دوران یائسگی می‌توانیم به جلوگیری از افسردگی یائسگی، افزایش انرژی با افزایش سروتونین، رفع بی‌خوابی و کاهش گرگرفتگی این دوران اشاره کنیم. از این رو مصرف این ویتامین‌ها به همه زنان در دوران یائسگی توصیه می‌شود. همچنین بدن برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون، افزایش انرژی، محافظت از قلب و مغز، سلامت روده و عملکرد صحیح سیستم عصبی و چشم‌ها به این ویتامین‌ها نیاز دارد.

 

12- پروبیوتیک

باکتری‌های مفید دستگاه گوارشی آسیب‌های سختی بخاطر استرس، رژیم غذایی ناسالم و آنتی بیوتیک‌ها همچنین تغییرات هورمونی زمانی یائسگی می‌بینند. مصرف مکمل‌های پروبیوتیک به بهبود عملکرد روده، ثبات هورمون‌ها و کاهش وزن در دوران یائسگی کمک خواهد کرد.

 

توصیه‌هایی برای کاهش عوارض یائسگی

خوشبختانه بسیاری از علائم و عوارض مربوط به یائسگی موقتی هستند. این اقدامات را انجام دهید تا بتوانید به کاهش دادن یا جلوگیری از ایجاد علائم، کمک کنید:

  • برای رفع گر گرفتگی، یک لیوان آب سرد بنوشید یا به مکان خنک‌تر بروید. سعی کنید آنچه را که گر گرفتگی در شما ایجاد می‌کند، شناسایی کنید. برای بسیاری از خانم‌ها برخی خوراکی‌های محرک شامل نوشیدنی‌های گرم، کافئین‌دار، غذاهای پرادویه، استرس، هوای گرم و … این حالت ها را ایجاد می‌کند.
  • بهداشت واژن را رعایت و از روان کننده‌های واژن مبتنی بر آب، روان کنند‌های مبتنی بر سیلیکون یا مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی گلیسیرین نیستند؛ چرا که می‌تواند باعث سوزش یا خارش در خانم‌هایی شود که نسبت به آن ماده شیمیایی حساس هستند. فعال بودن از نظر جنسی همچنین به افزایش جریان خون به واژن کمک می‌کند.
  • به اندازه کافی بخوابید. از مصرف کافئین زیاد که می‌تواند خوابیدن را دشوارتر کند، خودداری کنید.
  • در طول روز ورزش کنید.
  • اگر گر گرفتگی خواب شما را مختل می‌کند، بهتر است با مصرف مکمل‌های دوران یائسگی این وضعیت را بهبود بدهید.
  •  تکنیک‌های کسب آرامش را تمرین کنید. تکنیک‌هایی از قبیل تنفس عمیق، تنفس مرتب،، ماساژ و شل کردن عضلات ممکن است به کاهش و رفع علائم یائسگی کمک کند.
  • می‌توانید کتاب‌های مورد علاقه خود را مطالعه کنید؛ فیلم تماشا کنید و دوره‌های آموزشی آنلاین را در مورد تمرینات مختلف آرامش اعصاب به دست بیاورید.
  • عضلات لگن خود را تقویت کنید. تمرینات و حرکت‌های مختلف برای تقویت عضلات لگن، موسوم به “تمرینات کگل”، می‌تواند برخی از مشکلات بی‌اختیاری ادرار را بهبود ببخشد.
  • یک رژیم غذایی متعادل را مصرف کنید. انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل را در آن قرار دهید. چربی‌ها، روغن‌ها و قندها را محدود کنید. در صورت نیاز به مکمل‌های کلسیم یا ویتامین D (مکمل‌های دوران یائسگی) از پزشک خود سوال کنید.
  • به طور منظم تمرینات بدنی کنید. برای کمک به حفظ بدن در برابر بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و سایر شرایط مرتبط با پیری، در بیشتر روزها به طور منظم به فعالیت بدنی یا ورزش بپردازید.

 

 

سخن پایانی

توصیه می‌شود در مورد مصرف مکمل‌های دوران یائسگی با پزشک خود یا دکتر داروساز صحبت کنید. مکمل‌ها و گیاهان دارویی ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشند و اثر دارو را تقویت یا تضعیف کنند. همچنین بعضی از گیاهان می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شوند. ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب آگاهانه ‏محصول مناسب کمک می‌کنیم‏.‏

 

منابع:

https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-menopause

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menopause/diagnosis-treatment/drc-20353401

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید